۲۷/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۳ چهارشنبه

صبح قزوین ثبت آئین «پنجاه به‌در قزوین» در تقویم ملی رویدادهای گردشگری
کد خبر: ۳۶۸۶۲۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۱ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین خبر داد:

ثبت آئین «پنجاه به‌در قزوین» در تقویم ملی رویدادهای گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: آئین کهن پنجاه به در قزوینی‌ها که هر ساله در پنجاهمین روز بهار برای شکرگزاری و طلب باران برگزار می‌شود، در تقویم ملی رویدادهای گردشگری به‌ ثبت رسید.

ثبت آئین «پنجاه به‌در قزوین» در تقویم ملی رویدادهای گردشگری
به گزارش حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، مراسم سنتی پنجاه به‌در، آیین آمیخته با اعتقادات و از رسوم دیرینه مردمان دیار مینودری است که از گذشته‌های دور هردساله با عنوان آئین باران‌خواهی و شکرگزاری در مصلای قدیمی باغستان سنتی قزوین برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: خوشبختانه طی سه سال اخیر با حمایت و تاکید استاندار قزوین برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر این مراسم به‌منظور معرفی شایسته آن به گردشگران و دعوت از آنها برای حضور در این رویداد، در کنار مراسم اصلی رویدادها و ویژه‌برنامه‌های شاد و متنوعی به اجرا درآمده که با استقبال خوبی از سوی شهروندان و گردشگران مواجه شده و ثبت آن در تقویم ملی گردشگری نیز گام موثر دیگری برای معرفی و پاسداشت این آئین است که در توسعه و رونق گردشگری استان نقش مهمی خواهد داشت.

خزائلی افزود: این رویداد علاوه بر ثبت در تقویم ملی رویدادهای گردشگری از آثار ثبت شده در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس است که امیدواریم با توجه به اصالت تاریخی، فرهنگی و معنوی آن و اهمیت و جایگاه ویژه آن نزد مردمان قزوین بتوانیم آن را بیش‌ از ‌پیش معرفی کرده و به‌ شایستگی حفظ کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین یادآور شد: پیش از این هفت رویداد دیگر شامل جشن فندق، جشن سماق، شور زرآباد، سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال، مراسم سوم امام و آیین سمنوپزان و هفته خوشنویسی قزوین در این تقویم ثبت شده است.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان