۲۷/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۳ چهارشنبه

صبح قزوین انتخابات رکن اصلی در تحقق مشارکت اجتماعی است
کد خبر: ۳۶۸۵۳۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۱ ساعت: ۹:۲۳ ↗ لینک کوتاه

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین:

انتخابات رکن اصلی در تحقق مشارکت اجتماعی است

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات موجب تحقق مردمسالاری دینی،‌ انتخاب نامزد اصلح با پایگاه رای مردمی بالا و شکست القائات و توطئه‌های دشمنان نظام و انقلاب می‌شود.

انتخابات رکن اصلی در تحقق مشارکت اجتماعی است
مهدی محمدزاده در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اهمیت حضور حداکثری در انتخابات اظهار کرد: محور انتخابات را می‌شود با زوایای مختلف بررسی کرد که یکی از آن زوایا نگاه اجتماعی به این رویداد است.

وی افزود: انتخابات حق شهروندی است، نه اینکه فقط نظام بخواهد مردم‌سالاری خودش را بیان و تثبیت کند.
 
عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ادامه داد: مردم نسبت به فعل و انفعالات و کنش‌های موجود در جامعه حق نظر دارند و اگر در کشور و حکومت‌های دیگر انتخابات کم یا اصلاً برگزار نمی‌شود، حق شهروندی آن‌ها زائل شده است و آنجا باید سوال کرد که چرا آن‌ها انتخابات ندارند و از این حق مهم محروم شده‌اند.
 
 این استاد دانشگاه ابراز کرد: اساس انتخابات را بنیان‌گذار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) در روزهای آغازین انقلاب بنا کرد و خوشبختانه تا به امروز به دست حکیمانه مقام معظم رهبری این موضوع برقرار است و انتخابات‌ها به تاکید حضرت آقا در موعد مقرر برگزار شده‌اند.
 
محمدزاده اذعان کرد: دومین دلیل اهمیت حضور در انتخابات این است که نظام مقدس اسلامی یک نظام ولایی بوده و حضور در انتخابات یک واجب شرعی است و مردم وظیفه دارند در این امر مشارکت کنند.
 
وی تصریح کرد: در جوامع و اجتماع‌ها مردم نقش کلیدی دارند، در نظامات اسلامی برای مردم نقش ویژه‌ای تعریف شده است و اراده و خواست مردم در حرکت اجتماعی معّین و مشخص شده است.
 
اصل انقلاب با رای مردم صورت گرفت 
 
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان استان عنوان کرد: با توجه به آیات قران، خداوند هیچ تغییری را در جامعه ایجاد نمی‌کند مگر آنکه مردم آن تغییر را ایجاد کرده باشند، خداوند تغییرات اجتماعی را منوط به خواست و اراده مردم دانستند و این موضوع نشان از اهمیت انسان‌ها در جامعه است.
 
محمدزاده تشریح کرد: مردم هر آنگونه که اراده کنند و به هر صورتی که تمایل داشته باشند، می‌توانند امکان حرکت را برای خودشان تعریف کنند، برای مثال اگر مردم در برهه‌ای از زمان احساس کنند شخصی می‌تواند مشکل اقتصادی آن‌ها را حل کند، همین مردم هستند که می‌توانند شخص مورد نظر خود را تشخیص دهند.
 
وی با بیان اینکه مردم به عنوان یک موتور پیشران در جامعه هستند و تاکید کرد: بنابراین با توجه به آیات قرآن و نوع حکمرانی امام (ره) مردم نقش اساسی و کلیدی در جامعه دارند و می‌توانند موتور حرکت‌های اجتماعی را روشن کنند.
 
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان استان خاطرنشان کرد: یک انتخاب درست برگرفته از یک شناخت درست است، اینکه ما موقعیت جامعه‌ خودمان، فرصت‌های اجتماع و آسیب‌های اجتماعی را بشناسیم به ما کمک می‌کند که در انتخاب گزینه مورد نظر چه شاخص‌هایی را مدنظر قرار دهیم.
 
شناخت درست کلید صندوق ملاک‌های انتخاباتی 
 
محمد زاده اضافه کرد: در واقع اولین گام شاخصه‌های اصلح انتخابات، شناخت درست است، اگر شناخت به صورت صحیح انجام شود قطعاً نامزدی را ا انتخاب می‌کنیم که بتواند این مسائلی که در ذهنمان به آن دست یافتیم برطرف سازد و راه درست را در پیش بگیرد.
 
وی ادامه داد: وقتی جامعه بر مبنای حمکرانی ولایی است، بهترین راه برای شناخت ملاک‌های درست این است که ببینیم ولی و رهبر جامعه به عنوان راهبر و راهرو جامعه چه ملاک‌هایی را برای یک انتخاب درست معرفی می‌کند.
 
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان استان مطرح کرد: با توجه به تاکید حضرت آقا، باید برای انتخاب اصلح ببینیم کدام یک از کاندیداها گفتمانی نزدیک به گفتمان‌های انقلاب دارد و اینکه کدام از آن‌ها کارنامه اجرایی درستی به سمت گفتمان انقلابی دارد.
 
محمد زاده در خصوص انتخاب‌های عاقلانه یادآو شد: در انتخاب‌های عاقلانه دو راه داریم، اول اینکه فرد خودش صاحب‌نظر و اهل تدبر و تشخیص باشد، یعنی انسان خودش به تشخیص خودش ملاک‌هایی را در نظر بگیرد.
 
وی بیان کرد: مردم که در همه مواقع نمی‌توانند کاندیدا را بشناسند، پس راه دوم این است که افراد به خبره‌ها، اهل تدبر و متخصصان این مسیر مراجعه کنند و ببینند آن‌ها چه ملاک‌هایی را معرفی می‌کند و این موضوع دقیقاً مثل مراجعه فرد به پزشک مورد نظر می‌ماند.
 
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان استان اظهار کرد: اگر انتخابات را یک فعل خوب در جامعه بدانیم، مردم به طور خودجوش همدیگر را به این امر خوب دعوت می‌کنند، بنابراین باید با حکم عقل همدیگر را به اصل حضور در انتخابات و برای انتخاب گزینه اصلح تشویق و ترغیب کنیم.
 
محمدزاده در پایان گفت: این تشویق‌ها برای این نیست که نظر خودمان را بر دیگران تحمیل کنیم، تنها وظیفه انسان این است که انتخابات را یک امر خوب و مفید بدانند و اگر کمکی از آن‌ها خواسته شد، در حد توان سعی کنند درست عمل کنند و نظر خودشان را تحمیل نکنند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان