۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین امام صادق (ع) مکتب فکری شیعه را سازماندهی کرد
کد خبر: ۳۶۸۰۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۵ ساعت: ۱۱:۱۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

امام صادق (ع) مکتب فکری شیعه را سازماندهی کرد

کارشناس مذهبی گفت: امام ششم با مبارزه علمی، گسترش تفکر بین شیعیان و همچنین پرورش هزاران شاگرد و علاوه بر این سازماندهی فکری مکتب شیعه که پادشاهان اموی حاضر به تحمل این نبودند از کیان شیعه دفاع نمود تا جایی که این فعالیت‌ها سبب شد و این حضرت رئیس مذهب شیعه شدند.

امام صادق (ع) مکتب فکری شیعه را سازماندهی کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین امیرحسین معصومی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، ضمن تسلیت ایام شهادت شیخ الائمه اظهار کرد: با نگاه و تأمل در سیره و نوع حیات ائمه یک مبارز حاد سیاسی بر علیه نظام طاغوت مشاهده می‌کنیم مبارز‌ای که ماهیت آن در بین تمام ائمه معصومین مشترک بود اما روش مبارزاتی نسبت به زمانهای مختلف تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه امام صادق هم از این قضیه مستثنی نبود افزود: امام ششم با مبارزه علمی، گسترش تفکر بین شیعیان و همچنین پرورش هزاران شاگرد و علاوه بر این سازماندهی فکری مکتب شیعه که پادشاهان اموی حاضر به تحمل این نبودند از کیان شیعه دفاع نمود تا جایی که این فعالیت‌ها سبب شد و این حضرت رئیس مذهب شیعه شدند.
 
معصومی در تشریح فضای حاکم در آن دوران اظهار کرد: از جمعی که شاگردان حضرت بودند افرادی محدود تشکیلات پنهانی را ایجاد کرده بودند که از شیعیان مخلص و فداکار آن زمان بودند که کلید اسرار امام بودند و اطلاعات محرمانه را مطلع بودند.
 
وی ادامه داد: اگر به دست حاکمان آن زمان می‌افتادند شناسایی می‌شدند یا شکنجه می‌شدند و یا شهید از دنیا می‌رفتند و این شرایط سخت آن زمانه را نشان می‌داد‌‌.

این کارشناس اضافه کرد: به همین علت امام (ع) اصرار به برملا نکردن اسرار می‌کردند و نسبت به این جمع هم با کمال تقیه رفتار می‌کردند.
 
وی با بیان شبهه بعضی از افراد که امام صادق کاری به جریانات سیاسی نداشته و جدای از سیاست بوده باید گفت این امام همام وقتی بیان می‌کنند که من امام جامعه هستم این یک معنا و مفهوم عظیمی در خودش جای داده است که رئیس جامعه من هستم و کسانی که این جایگاه را از من امام غضب کنند اینها غاصب و ظالم هستند و لذا این یک مبارزه با افراد غاصب و جریان باطل است.
 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم و اساسی امام صادق (ع) سازماندهی فکری مکتب شیعه بود.
 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: چون امام صادق (ع) آگاه به زمانه خود بودند و می‌دانستند زمینه فرهنگی و نیروی کافی و مناسب برای قیام در میان شیعیان وجود ندارد از این‌رو سیاست خود را در مقابله با خلفا و دستگاه خلافت مبارزه غیر مستقیم انتخاب کردند‌.
 
وی ادامه داد: لذا اهتمام حضرت برای بالا بردن سطح بینش فکری و سطح تبیین حقیقت دینی شیعیان بود که موجب تعالی فرهنگ شیعه هم شد.

دوران امام صادق عصر تضارب آرا بود

معصومی تشریح کرد: عصر امام صادق به عصر تضارب آرا مشهور است. عصر عقائد مشهور، فرقه های متعدد، گروه های متعدد و گاها آشوب‌های فکری و انحرافی و عقاید گوناگون معروف بود و اندیشه‌ها و انحرافات ظهور و بروز داشته‌اند.
 
وی اضافه کرد: از طرفی برای بیان معارف دینی از سوی دیگر سبب شد امام صادق فضایی را برای اعتلای معنوی مسلمانان آغاز کند و فعالیت هایی در این راستا رقم بزند.
 
وی در بیان ویژگی‌های اخلاقی امام صادق (ع) تصریح کرد: حضرت القاب زیادی دارند اما آنچه در بین مردم زمانه امام مشهور بودند لقب صادق و راستگویی ایشان بوده است.
 
معصومی اضافه کرد: اگر تاریخ را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم حتی کسانی که مخالف مذهب شیعه و حضرت بودند نیز این لقب را قبول داشتند و حتی محدثان و فقهای زمانه به این موضع اذعان داشتند.
 
وی اضافه کرد: چرا که ایشان در نقل حدیث و روایت و همچنین در رفتار و کردار راستگو بودند و نهایت صدق را بکار می‌بردند .
 
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: لذا جامعه منتظر امام زمان و مهدوی اگر می‌خواهد بگوید جامعه منتظر واقعی باشد باید این صفت را در جامعه خودش جاری و ساری کند و منتظران واقعی صدق در گفتار و کردار و روزمرگی.های خودشان داشته باشند.
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های امام صادق (ع) این بود ایشان از دیگر ائمه فرصت بیشتر داشتند که معارف و اسلام ناب را به دل‌های مشتاق برسانند.

مکتب امام صادق در گسترش جهانی است

معصومی بیان کرد: حتی غیر از مسلمانان و شیعه افرادی بودند که مسلمان نبودند و حتی معتقد به معارف دینی نبودند اما می‌آمدند و از مکتب حضرت بهره می‌بردند و این ویژگی بارز حضرت بود.
 
وی یادآور شد: امروزه هم مکتب امام صادق در جهان در حال گسترش است و فراگیری است.حتی می‌بینیم که کشورهای غربی به این معارف روی آورده ‌و پذیرفته‌اند و این حق بودن این مسیر و مطالب را نشان می‌دهد که باعث می‌شود در دلها رسوخ پیداکند و دلها را روشن و نرم می‌کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: آینده، آینده روشنی است و امروزه مکتب پرنور و پربرکت در کشورهای غیر مسلمان در حال رواج و گستره عمومی است.
 
انتهای خبر/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان