۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین شهرستان آبیک از کمبود پزشک متخصص رنج می‌برد
کد خبر: ۳۶۷۹۹۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۶ ساعت: ۷:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

شهرستان آبیک از کمبود پزشک متخصص رنج می‌برد

جدا از بیمارستان‌های مرکز استان قزوین که از کمبود تخت و نیروی متخصص در برخی تخصص‌ها رنج می‌برد، در سایر شهرستان‌ها شرایط به مراتب وخیم‌تر است، بیمارستان شهدای آبیک هم این روزها با نبود پزشک متخصص در بخش دیالیز رنج می‌برد.

شهرستان آبیک از کمبود پزشک متخصص رنج می‌برد
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، کمبود نیروی انسانی در جامعه پزشکی و عدم توازن در توزیع ‌پزشکان متخصص در بیمارستان‌های سطح کشور، این مراکز درمانی را با مشکل روبه‌رو کرده است.
 
در استان قزوین به ازای هر تخت بیمارستانی ۱/۱ نیروی پرستار داریم که با میانگین کشوری برابری می‌کند، از نظر کادر پرستار 1/3 و از نظر تعداد پزشک به جمعیت 1/24 به ازای هزار نفر داریم که نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین‌تری قرار داریم.
 
سال گذشته یک هزار و ۹۰۰ پزشک در کل کشور توزیع شد که استان قزوین توانست ۴۵ پزشک را جذب کرده و در بیمارستان‌های استان توزیع کند با این وجود هنوز کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد.
 
جدا از بیمارستان‌های مرکز استان که از کمبود تخت و نیروی متخصص در برخی تخصص‌ها رنج می‌برد، در سایر شهرستان‌ها شرایط به مراتب وخیم‌تر است.

بنا به گفته فاطمه اشدری مرکز دیالیز بیمارستان دولتی شهدای آبیک مدت‌هاست که فاقد پزشک بوده و این به دغدغه‌ای برای بیماران کلیوی این شهرستان تبدیل شده است.
 
رئیس انجمن بیماران کلیوی استان قزوین به اشاره با موضوع کمبود متخصص در شهرستان آبیک اظهار کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی توان آن را ندارد که پزشک بخش دیالیز این بیمارستان را تامین کند، به ما در انجمن بیماران کلیوی اعلام کند که خودمان با تهران رایزنی کنیم و وارد عمل شویم.
 
وی بیان کرد: نبود پزشک در بخش دیالیز به بیمار استرس وارد می‌کند و او را در ادامه درمان دچار چالش خواهد کرد.
 
بیمارستان شهدای آبیک که از سال 1392 زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قزوین مورد بهره‌برداری قرار گرفته و از زمان تاسیس همواره با کمبود پزشک متخصص در برخی تخصص‌ها مواجه بوده است.
 
این مرکز درمانی با 32 تخت بیمارستانی باید پاسخگوی جمعیت 100 هزار نفری شهرستان آبیک باشد که عملاً امری ناممکن است، بیماران آبیکی برای درمان بیماری خود مجبور هستند به قزوین یا کرج مراجعه کنند.
 
بخش دیالیز بیمارستان شهدا پزشک ندارد؟

حجت‌الله مددخانی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، در رابطه با کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی آبیک اظهار کرد: در حوزه بهداشت و درمان متاسفانه سرانه بهداشتی آبیک نسبت به کل استان بسیار پایین است.
 
وی افزود: ما در استان قزوین حدود یک هزار و 360 تخت بیمارستانی دولتی داریم که اگر وسعت آبیک را یک دهم استان قزوین در نظر بگیریم، دست کم باید 100 تخت بیمارستانی دارا باشد که اکنون تنها 32 تخت در بخش دولتی در این شهرستان وجود دارد.
 
فرماندار آبیک اظهار کرد: پروژه الحاقی بیمارستان شهدای که توسط خیرین شروع شد نیز هنوز به سرانجام نرسیده است و در مرحله فنداسیون باقی مانده است، خیری که قرار بود ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند، تاکنون ۱۶ میلیارد تومان هزینه کرده است.
 
مددخانی افزود: با توجه به هزینه‌های بالای اجرای طرح با خیران متعددی مذاکره شده، اما هنوز به نتیجه‌ نرسیده است.

سرانه پایین جمعیتی مانع حضور پزشک متخصص در آبیک

وی ادامه داد: مرکز دیالیز این بیمارستان هم اکنون موقت است، در صورت اتمام ساختمان الحاقی به این مکان منتقل خواهد شد.
 
فرماندار آبیک اظهار کرد: تامین پزشک در بیمارستان‌های آبیک از طریق پزشکان طرحی صورت می‌گیرد، ما به جهت مسائل مالی و سرانه جمعیتی، پزشک متخصص مستقر در آبیک نداریم و پزشکان رغبتی به حضور در این شهرستان به صورت دائم ندارند.
 
وی تاکید کرد: زمانی که پزشک طرحی، زمان طرحش به اتمام برسد تا جایگزینی یک وقفه به وجود می‌آید و این بی‌تدبیری توسط چند تن از مدیران مجموعه بیمارستان اتفاق افتاده و این را به بیماران هم منتقل کرده بودند.
 
مددخانی اظهار کرد: بنده با تماس تلفنی و دعوت از دکتر دیده‌بان به فرمانداری این موضوع را مورد ارزیابی قرار داده و ایشان وعده دادند که این مشکل حل شود و تاکنون هم دو پزشک داخلی به مجموعه معرفی کردند.
 
وی افزود: در حوزه دیالیز و بیماران کلیوی اجازه نخواهیم داد، بیماران با مشکلی مواجه شوند که بنا به بیان مقام معظم رهبری علاوه بر رنج بیماری و با موضوعات دیگر دست و پنجه نرم کنند.
 
فرماندار آبیک با بیان اینکه یکی از راه‌های تامین منابع استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی است، اظهار کرد: برای تکمیل ساختمان الحاقی بیمارستان شهدا بسته پیشنهادی به دانشگاه علوم پزشکی و استانداری قزوین از طریق مولدسازی ارائه دادیم که چیزی به مبلغ 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا در کمترین فرصت به بهره‌برداری برسد.
 
کمبود متخصص در ساعات پیک مراجعه در بیمارستان امیرالمومنین
 
البته مرکز درمانی شهدای آبیک تنها بیمارستان استان نیست که از کمبود متخصص رنج می‌برد، شهروندان بوئین‌زهرا برای دریافت برخی خدمات درمانی باید ساعت‌ها و روزها در نوبت پزشک متخصص قرار بگیرند.
کمبود نیروی انسانی و پزشک، کمبود تجهیزات، فرسودگی ساختمان و کمبود فضای کافی و مشکل مسیر دسترسی بیمارستان و... از مسائلی است تنها بیمارستان دولتی بوئین‌زهرا با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
 
عبدالله دیدبان در خصوص وضعیت بیمارستان امیرالمؤمنین بوئین‌زهرا بیان کرد: این موضوع که گفته می‌شود در این بیمارستان متخصصی وجود ندارد قول نادرستی است، ما در رشته‌های بیهوشی، قلب، اطفال، داخلی، جراحی، زنان و روانپزشک، پزشک متخصص داریم و ۶ پزشک عمومی هم در آن بیمارستان ارائه خدمت می‌کنند.

وی افزود: بعضی ساعت‌ها و روزها پیک مراجعه است و مردم برای دریافت خدمات درمانی انتظار بیشتری را باید تحمل کنند این واقعیت است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: باید در نظر بگیرید برای یک بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی با ظرفیت اسمی ملی با ضریب اشغال ۲۰ تا ۳۰ درصد همان ۶۴ تخت با توجه به منابعی که از کشور دریافت می‌کنیم چه میزان منابع باید مستقر کنیم؟
 
وی ادامه داد: در سال گذشته یک هزار 900 پزشک متخصص در بخش دولتی خدمت‌رسانی کرده‌اند که این خدمات ببین ۱۵۰ هزار بیمار توزیع شده، استان ما از این تعداد نفر ۴۵ نفر را جذب کرده و بررسی کنید که چه تعداد به بوئین زهرا می‌رسد؟ ما منکر کمبود نیستیم ولی وضعیت‌مان مشابه وضعیت کل کشور در بخش دولتی است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، کمبود پزشک متخصص در رشته‌های خاص مانند بیهوشی، جراحی عمومی، طب اورژانس، اطفال یک مشکل کشوری و حتی جهانی است، در سال‌های آینده قطعا با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه خواهیم شد.
 
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عاملی چون سطح پایین حقوق دریافتی پزشکان متخصص و عدم پرداخت کارانه توسط بیمه تأمین اجتماعی موجب شده که دانش‌آموختگان حوزه سلامت به بخش‌هایی جذب شوند که درآمد امن‌تری برایشان داشته باشد.
 
با این حال امید است دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برای تامین نیروی متخصص در بیمارستان‌های استان و جلوگیری از بروز مشکل برای هم استانی‌ها بخصوص آنان که به لحاظ مسافتی از مرکز استان دور هستند، اقدام قابل توجهی کنند.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان