۱۴/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۲ چهارشنبه

صبح قزوین گام اول معلمی «عاشق بودن» است
کد خبر: ۳۶۷۹۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۲ ساعت: ۹:۹ ↗ لینک کوتاه

معلم نمونه کشوری در مصاحبه با صبح قزوین:

گام اول معلمی «عاشق بودن» است

معلم نمونه کشوری گفت: معلمی عشق است، باید عاشق یاد دادن باشیم تا بتوانیم معلم باشیم و اینکه حضرت محمد(ص) را به عنوان الگو در نظر داشته باشیم و با اخلاق پیامبرگونه و صبر جمیل، هم در گفتار و هم در عمل، مخاطبان را به سوی خدا هدایت کنیم.

گام اول معلمی «عاشق بودن» است
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد والامقام شهید مرتضی مطهری در تقویم کشور با عنوان روز معلم نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای پاسداشت زحمات خالصانه و مجاهدانه معلمان در عرصه تعلیم و تربیت.
 
گفته می‌شود معلمی شغل انبیاء و راه رسم عاشقی در فضای تعلیم و تربیت و پرورش نسل‌های آینده است. نسلی که قرار است با تکیه بر آموزه‌های علمی و فکری بزرگان این مرز و بوم مدیریت کشور را در رسیدن به قله‌های پیشرفت و سربلندی در جهان بر عهده بگیرند.
 
به همین مناسبت گفتگویی را با مجید بهتوئی، معلم قزوینی که مقام معلم نمونه کشوری را کسب کرده است و سابقه تدریس رسمی از سال ۱۳۹۱ را دارد ترتیب دادیم.
 
از سوابق علمی‌ و آموزشی خود برای ما بگویید.

آموزگار چندپایه مدارس روستایی و محروم استان، مدرس آموزش خانواده با مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش و نفر اول دوره ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید رجائی تهران را در کارنامه‌ام دارم.

رتبه برتر در مسابقات ترجمه قرآن، تفسیر قرآن، نهج البلاغه، روش تدریس احکام، اقدام پژوهی، درس‌پژوهی همچنین سرگروه آموزشی و مدرس آموزش خانواده و مدرس دانشگاه فرهنگیان از دیگر مقام‌‌ها و فعالیت‌هایم است.
 
چطور شد وارد شغل معلمی شدید؟

از سال پنجم ابتدایی به شدت به معلمی علاقه‌مند شدم‌ و این علاقه زمانی پیش آمد که مدیر مدرسه از من خواست که به دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی که معلمشان به علت بیماری به مدرسه نیامده بود آموزش دهم. این تجربه معلمی برای من بسیار هیجان‌انگیز و شورانگیز بود. اینکه بتوانم دانسته‌های خوب و مفیدی که یاد گرفته‌ام، به دیگری انتقال دهم. به نظرم یاد دادن نیکی‌ها بسیار زیباست.
 
چه کارهای شاخصی انجام داده‌اید که به نظر خودتان برای حوزه یادگیری و آموزش مفید و مؤثر بوده است؟

تدریس دلسوزانه و اخلاق‌مدارانه و احترام به مخاطبان یعنی دانش‌آموزان و استفاده از روش‌های نوین و خلاق تدریس بسیار برای دانش‌آموزان مفید است.

در حوزه تدریس همواره سعی کرده‌ام خدا را در نظر بگیرم و تمام تلاشم را برای ارتقای علمی و معنوی دانش‌آموزانم صرف کنم‌.‌
 
به نظر شما چه معلمی و با کدام ویژگی‌ها می‌تواند در عصر کنونی موفق و کارآمد باشد؟

معلمی که در کنار یاد دادن و تدریس کردن سعی کند یاد بگیرد. یعنی معلمی که همواره در حال مطالعه و پژوهش باشد و اطلاعات خود را مرتب ارتقاء دهد.

البته این مهم زمانی انجام می‌شود که معلم دغدغه معیشت نداشته باشد؛ بنابراین مسئولان باید پیگیر مشکلات معیشتی معلمان باشند و همچون اساتید دانشگاه‌ها برای معلمان حقوق مناسب در نظر بگیرند‌.
 
معلمان با چه دغدغه‌هایی مواجه هستند؟

معلمان از اکثر امور رفاهی قانونی که سایر کارمندان بهره‌مند هستند در عمل محرومند، حتی مانند سایر کارمندان فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصد نیز تاکنون برایشان اعمال نشده است لذا به نظر می‌رسد باید در عمل برای مقام والای معلم ارزش و احترام قائل شد.

مقام معظم رهبری بارها بر حل مشکلات معیشتی معلمان تاکید کرده‌اند. امید است مسئولان محترم، فرمایشات دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب را مورد توجه قرار دهند و در عمل برای حل مشکلات معیشتی معلمان قدم بردارند زیرا بهترین سرمایه‌گذاری هر کشوری قطعا سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

امید است همچون اساتید دانشگاه، برای معلمن نیز حقوق متناسب با رتبه اعمال شود. رتبه‌بندی اجرا شده در آموزش و پرورش همچنان با رتبه‌بندی دانشگاه از نظر افزایش حقوق، فاصله بسیار زیادی دارد.

همچنین مبلغ اضافه کار حق‌التدریس همکارانم، همواره با تاخیر واریز می‌شود. مضاف بر این، کوچک‌ترین واریزی به حساب معلمان در صدا و سیما و رسانه‌های مختلف، بارها و بارها تکرار می‌شود و این در حالی است که واریزی‌های متعدد رفاهی سایر دستگاه‌ها به هیچ وجه در صدا و سیما اعلام نمی‌شود. این گونه اعمال، شایسته مقام معلم نیست.

میزان توجه به آموزش و پرورش در هر کشور، نشان‌دهنده اهمیت قائل شدن برای آینده آن کشور است.
 
چه شاخص‌های سبب انتخاب شما به عنوان معلم نمونه کشوری شد؟

استفاده از روش‌های نوین در تدریس و ارتباط مناسب با دانش‌آموزان از عوامل موثر در این زمینه بود.

به علت اینکه فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی بوده و مدرس آموزش خانواده هم هستم همواره سعی کرده‌ام ارتباط مناسبی با مخاطبان خود برقرار کنم.
 
فکر می‌کنید جای چه رویکردی در آموزش کشور ما خالی است؟

خلاقیت و مدرسه محوری. متاسفانه مدارس تحت مدیریت ادارات آموزش و پرورش نمی‌توانند خلاقیت‌های خود را بروز دهند. تا وقتی که مدارس ما به شیوه مدرسه‌محوری مدیریت نشوند، نمی‌توانیم شاهد خلاقیت به معنای واقعی کلمه باشیم.

مدارس فقط مجری بخشنامه‌ها هستند و در این سال‌ها متاسفانه تعداد بخشنامه‌ها به شدت افزایش داشته و اجازه بروز خلاقیت به مدارس را نمی‌دهد.
 
به نظر شما یک معلم ابتدایی خوب چه شاخص‌هایی باید داشته باشد؟

یک معلم باید ویژگی‌های زیادی داشته باشد اما مهم‌ترین آنها داشتن تقوای الهی و تخصص در موضوع تدریس است. یک معلم باید نسبت به شاگردانش بسیار مهربان و دلسوز باشد.
 
چه راهکارهایی در ایجاد انگیزه درس خواندن و یادگیری برای دانش‌آموزان موثر است؟

مدرسه‌محوری موقعیت بروز خلاقیت را برای معلم و دانش‌آموزان فراهم می‌کند و این موضوع، هم انگیزه تدریس را برای معلم و هم انگیزه یادگیری را برای دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.
 
خاطره‌ای زیبا و به یاد ماندنی از دوره معلمی خود تعریف کنید.

معلمی همواره با خاطرات زیادی همراه است. شاید یکی از زیباترین اتفاق‌های این سال‌ها این بود که دانش‌آموزانی را که در دوره ابتدایی به آنها تدریس کرده بودم در دانشگاه فرهنگیان و در کسوت دانشجو معلمی دیدم و اینکه دانش‌آموز دیروزم، اکنون معلم و همکارم هست، مرا بسیار خوشحال می‌کرد.
 
چه سخنی برای دانشجویان تربیت معلم یا افرادی که در ابتدای راه شغل معلمی هستند، دارید؟

معلمی عشق است. باید عاشق یاد دادن باشیم تا بتوانیم معلم باشیم و اینکه حضرت محمد (ص) را به عنوان الگو در نظر داشته باشیم و با اخلاق پیامبرگونه و صبر جمیل، هم در گفتار و هم در عمل، مخاطبان را به سوی خدا هدایت کنیم.
 
در پایان بفرمایید چرا معلمی را عشق می‌دانند؟

«عارفان علم عاشق می‌شوند
بهترین مردم معلم می‌شوند
عشق با دانش متمم می‌شود
هر که عاشق شد معلم می‌شود»

چراکه یک معلم با تمام وجود سعی می‌کند تا دانش‌آموزانش را هدایت کند‌.
 
انتهای خبر/7003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان