۱۴/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۲ چهارشنبه

صبح قزوین کاهش ۱۸ درصدی حوادث کار در قزوین
کد خبر: ۳۶۷۹۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۲ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین خبر داد:

کاهش ۱۸ درصدی حوادث کار در قزوین

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در سال گذشته نسب به سال قبل خود شاهد کاهش حوادث کار و میزان فوتی‌ها در استان بودیم که به ترتیب ۶ و ۱۸ درصد کاهش در این زمینه را شاهد بودیم.

کاهش ۱۸ درصدی حوادث کار در قزوین
عین‌الله کشاورز ترک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص روز کار و کارگر اظهار کرد: به مناسبت روز کار و کارگر در استان قزوین برنامه‌های بسیار متنوعی برنامه‌ریزی شد که خوشبختانه در تمام شهرستان‌ها این برنامه‌ها اجرا شد.
 
وی افزود: در جشنواره تجلیل از کارگران برتر و تجلیل از شهدای کارگر، بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران عزیز که در حوزه‌های مختلف صاحب رتبه بودند مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند، محور این عملیات‌ها در سال‌‌های جاری به نحوی بود که بتوانیم از تلاش و زحمات کارگران عزیز تقدیر و تشکر کنیم.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در خصوص بحث عدالت در این زمنه، مطرح کرد: وقتی بحث حقوق و هدف از حقوق و حق‌هایی که کارگران دارند مطرح می‌شود متوجه می‌شویم که این مباحث دو هدف را دنبال می‌کنند، ابتدا عدالت در جامعه کار تولید و دوم نظم است.
 
این مسئول ادامه داد: لذا اگر بخواهیم این اهداف را نهایی کنیم؛ توجه به فضای حقوق کارگران در حوزه‌های مختلف از جمله مباحث مزدی، رفاه کارگران و مباحث روابط کار که بین کارگر و کارفرما مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
کشاورز ترک تصریح کرد: عنوان‌هایی از قبیل رسیدگی به مباحث سخت و زیان‌آور و دعاوی بین کارگر و کارفرما بسیار قابل توجه اسن، مسلما توجه به این موضوعات می‌تواند هم موجب افزایش تحقق عدالت در جامعه کار و تولید و هم موجب رضایت‌مندی در جامعه کار شود.
 
وی تشریح کرد: این مسائلی که ذکر کردم در دستور کار قرار گرفته است و خوشبختانه شاخص‌ها هم نشان‌دهنده این است که ما تلاش کردیم مدت رسیدگی را کاهش دهیم و در همه مباحث رو به جلو حرکت کنیم.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: یکی از مباحثی که در این عرصه مهم است؛ بحث طبقه‌بندی مشاغل است که در سال گذشته تعداد کارگاه‌هایی که به این موارد توجه نکرده بودند و یا موضوع طبقه‌بندی آن‌ها بروز نشده بود، آن کارگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و بیش از ۶۷ کارگاه و کارفرما در این حوزه در بحث طبقه‌بندی مورد بررسی قرار گرفتند.
 
این مسئول در خصوص پیشرفت و توسعه کار بیان کرد: یکی از مباحث کلیدی در این حوزه همین پیشرفت و توسعه کار است که رکن‌ مهم آن؛ ارزش نهادن به مولفه کار و ارتقا فرهنگ کار در جامعه است.
 
پیشرفت مشارکت؛ مستلزم مباحث مزدی است 

کشاورز ترک اضافه کرد: با توجه به شاخص‌هایی که در دست است در استان قزوین نرخ بیکاری در زمستان به ۴/۷ رسیده است، لذا برای استمرار و تحقق این موضوع و رشد اقتصادی و صنعتی استان به نظر بنده اولویت اول برای ما کارفرمایان و اداره کار می‌تواند این باشد که بتوانیم نرخ مشارکت را افزایش دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت مشارکت؛ مستلزم به مباحث مزدی مثل رفاه کارگران در استان است که خوشبختانه کارفرمایان به این موضوع توجه ویژه دارند و در حوزه رفاه باید به موضوعات عنوان مسکن، درمان و ورزش کارگری توجه ویژه شود. 
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: با توجه به شعار سال، جهش تولید فراتر از رشد و تولید است، رشد و تولید اصلاً بدون مشارکت مردم تحقق پیدا نمی‌کند، در حوزه مشارکت مردم هم جامعه عرصه کار و تولید و کارگران نقش کلیدی پیدا می‌کند و در کنار آن اداره تعاون هم می‌تواند در ساختار سازی به ما کمک کند.
 
این مسئول تاکید کرد: حتما نیاز است که همه دستگاه‌ها طبق سند توسعه تعاون که در استان در سال گذشته ابلاغ شده، برنامه‌های خودشان را اعلام بکنند و با همکاری بین دستگاهی می‌توانیم این عملیات‌ها را تقویت کنیم.
 
کشاورز ترک یادآور شد: در گذشته قزوین هم نشان داده است که عرصه تولید و تعاون همواره با هم پیوند داشته‌ و فضایی را ایجاد کرده‌اند که توانسته اهداف بسیار بالایی در استان تحقق پیدا کند.
 
وی در حوزه مجوز کار اتباع بیان کرد: 4 الی ۵ هزار نفر در استان اتباعی داریم که مجوز دارند و مشغول به کار هستند، مابقی اتباع هم اغلب غیرقانونی هستند اما در حوزه کار و شرکت‌های تولیدی و صنعت بازرسی‌های بسیار دقیقی انجام می‌گیرد.

کاهش حوادث ناشی از کار نسب به سال‌های گذشته 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ابراز کرد: اگر کارفرمایان به این امر اقدام کنند متناسب با مباحث قانونی جرائمی برایشان در نظر گرفته می‌شود، در سال گذشته هم کارگاه‌هایی که مباحث غیرقانونی در آن وجود داشت جریمه شدند.
 
این مسئول مطرح کرد: در خصوص شناسه اتباع در کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها، یک همکاری بین اداره کار و نهادهای مسئول اتفاق افتاد و مانورهای مشترکی برگزار شد، تشکل‌های کارگری هم در این امر یاری‌گر مجموعه بودند که بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم و ارتقاء ببخشیم.
 
کشاورز ترک اذعان کرد: در خصوص ایمنی و حوادث کار ابراز کرد: شاهد هستیم که در سال ۱۴۰۰ هم اولویت اول از طرف کار و رفاه اجتماعی این موضوع قرار گرفته و قرارگاه ایمنی تشکیل شده است، حتی تلاش خواهیم کرد که کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر را در حوزه آموزش و پیگیری مد نظر قرار بگیریم.
 
وی ادامه داد: استان بیش از ۱۲ هزار کارگاه‌ زیر ۱۰ نفر دارد که بحث ایمنی و آموزش این‌ها در دستور کار قرار گرفته است، حوزه مباحث ساختمان و صنعت ساختمان در بحث ایمنی بسیار مهم است که تفاهم‌نامه‌ای با نظام مهندسی برقرار شده است که ناظران ساختمان تخلفات را به صورت مستقیم به اداره کار گزارش می‌دهند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در پایان افزود: این گزارش‌ها کمک می‌کند تا میزان حوادث را کاهش دهیم و خوشبختانه در سال گذشته نسب به سال قبل خود شاهد کاهش حوادث کار و میزان فوتی‌ها در استان بودیم که به ترتیب ۶ و ۱۸ درصد کاهش در این زمینه را شاهد بودیم.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان