۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین رژیم صهیونسیتی بازنده روایت اول «وعده صادق» بود
کد خبر: ۳۶۷۹۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۶ ساعت: ۱۶:۱۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج:

رژیم صهیونسیتی بازنده روایت اول «وعده صادق» بود

رئیس مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج گفت: اما در عملیات «وعده صادق» علاوه برد در جنگ سخت و قدرت‌نمایی در برابر رژیم غاصب اسرائیل، در جنگ نرم هم بر دشمن پیروز شدیم و با خلق روایت درست و اثرگذار دشمن را تحقیر کردیم به گونه‌ای که انگاره امنیت روانی‌اش را فرو ریختیم.

رژیم صهیونسیتی بازنده روایت اول «وعده صادق» بود
به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، صالح اصغری در کارگاه تخصصی نقش رسانه در کنشگری و سواد روایت در فضای مجازی که ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: همواره به ما گفته‌اند که در بازی رسانه‌ای آن کسی می‌برد که خبر اول را او منتشر کرده باشد، اما در واقع اینگونه نیست، همیشه خبر اول‌ها تاثیرگذارترین‌ها نخواهند بود.

وی افزود: در واقع در دنیای امروز در تقابل رسانه‌ای آن جریانی برنده خواهد بود که در حوادث، روایت‌گری اول را انجام بدهد و نبض جامعه هدف را بدست بگیرد.

رئیس مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج با بیان اینکه روایت اول به معنی خبر اول نیست، تصریح کرد: عملیات «عین‌الاسد» که برای انتقام از شهادت سردار سلیمانی طراحی شد، بسیار مهم و حساس بود، اما به دلیل ضعف در روایتگری اثرگذاری لازم را در جهان نداشت.

وی ادامه داد: این عملیات اتفاق کمی نبود، ما توانستیم بعد از سال‌ها از خاک خودمان پادگان نظامی آمریکا را مورد هدف قرار بدهیم و اقتدار او را بشکنیم، اما پاد روایت‌های دشمن اثرگذاری عملیات را کمرنگ کرد و نتوانستیم خوب از آن بهره ببریم

عملیات وعده صادق انگاره امنیت روانی اسرائیل را فرو ریخت

اصغری بیان کرد: اما در عملیات «وعده صادق» علاوه‌بر برد در جنگ سخت و قدرت‌نمایی در برابر رژیم غاصب اسرائیل، در جنگ نرم هم بر دشمن پیروز شدیم و با خلق روایت درست و اثرگذار دشمن را تحقیر کردیم به گونه‌ای که انگاره امنیت روانی‌اش را فرو ریختیم.
 
وی گفت: بزرگ‌ترین چالش اسرائیلی‌ها از همان ابتدا نداشتن سرزمین است، این نقطه ضعف آنهاست، اسرائیلیان برای حفظ سرزمین‌های اشغالی و ایجاد امنیت روانی بسیار کار کرده و دور خود دیوار کشیدند، گنبد آهنین ساختند تا به شهروندان خود اطمینان دهند که هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما آسیب برساند.
 
رئیس مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج خاطرنشان کرد: عملیات وعده صادق انگاره امنیت روانی اسرائیل را زد، هرچند بیایند بگویند تمام پهپادهای شما را منهدم کردیم، هیجکس آسیب ندید، در واقع ایران دنبال تلفات نبود که اگر بود به جای پهپاد موشک‌ می‌فرستاد و سرتاسر اسرائیل را با خاک یکسان می‌کرد.
 
وی افزود: اینکه سه الی چهار ساعت کل رسانه‌های دنیا نظاره‌گر پهپادهای نظامی ایران باشند تا آنها آرام آرام امنیت اسرائیل را به سخره گرفته و هیمنه پوشالی آنان را به بازی بگیرند خود بزرگترین انتقام است.
 
جعفری گفت: بعد مسافت این فرصت طلایی را به ما داد که خلق روایت کنیم، پهپادهای ما به آرامی از کربلا و قدس گذشتند و به هدف سمت اسرائیل در حرکت بودند این یعنی خلق روایت، این یعنی به هدف رسیدن! و اگر نه اصلا مهم نیست که پهپادها به هدف خوردند یا نه روایت اصلی در هم شکستن هیمنه اسرائیل بود.
 
وی بیان کرد: روایت از جنس معناست، در واقع خلق معنا در ذهن است، وقتی پس از خلق روایتی معنایی در ذهن مخاطب شکل بگیرد، اثر خود را گذاشته حال هرچه دلیل و مدرک هم برای نقض روایت اول آورده شود موثر نخواهد بود، بازی را آن کس برده که خلق روایت کرد و بر اذهان اثرگذاشته است.

قابی که ماندگار شد

رئیس مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تاکید کرد: در خلق روایت سه چیز در خاطره ماندگار خواهد شد: قاب‌های تصویر ماندگار، گذاره کلامی ماندگار و دیالوگ‌های ماندگار.

وی یادآور شد: در عملیات وعده صادق پرواز پهپادها از بالای حریم مطهر ائمه اطهار (ع) و آسمان قدس ماندگارترین قاب تصویر بود که در اذهان جهانیان جاودانه شد، تصاویری که اتفاقا خود ساکنان اورشلیم منتشر کردند.
 
اصغری اظهار کرد: طراحی روایت هشت جزو دارد که شامل: قهرمان و شخصیت، خصوصیان و صفات، هدف روایت، روایت مبتنی بر انگیزه، مشکلات و موانع، ریسک‌ها و خطرها، کشش و درگیری و جزئیات است.
 
وی افزود: قهرمانان یک روایت می‌توانند، اسطوره‌ای، تاریخی، مذهبی و یا واقعی باشند، کسانی که عامه مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
 
رئیس مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج در پایان گفت: اخبار جعلی و یا همان فیک‌نیوزها برای تاثیرگذاری بر جامعه از روایت اول استفاده می‌کنند و اثر نامطلوب خود را بر اذهان می‌گذارند و ما هر چه تلاش کنیم اثر این خبر نادرست را از مخاطبان بزداییم نمی‌توانیم، چرا که اثر خود را در همان لحظه اول گذاشته است.
 
انتهای خبر/.2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان