۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان
کد خبر: ۳۶۷۶۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۲ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد علوم تغذیه مطرح کرد:

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان

کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: روزه‌داران باید مدیریتی در خصوص استفاده از موادغذایی در وعده سحر و افطار داشته باشند بالاخص با توجه به ورود سال جدید و ایام نوروز که در آستانه آن قرار داریم.

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان
عطیه رزازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ درخصوص اهمیت رعایت نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان و ایام نوروز اظهار کرد: روزه‌داران باید مدیریتی در خصوص استفاده از موادغذایی داشته باشند بالاخص با توجه به ورود سال جدید و ایام نوروز که در پیش است.
 
وی افزود: یکی از اهداف معنوی روزه‌داری، پالایش بدن و کاهش بار عملکرد دستگاه گوارش است و امروزه بررسی‌ها نشان می‌دهد که با مقداری گرسنگی دادن به سلول‌های بدن می‌توان عمر آنها را افزایش داد زیرا سلول‌ها فرصتی برای بازیابی خود پیدا می‌کنند.
 
رئیس گروه بهبود و تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: روزه‌داران برای حفظ سلامتی بدن خود باید میزان دریافت موادغذایی را کنترل کنند و اینطور نباشد که در وعده افطار تا سحر به دنبال جبران تحمل گرسنگی خود در ساعات روزه‌داری باشیم.
 
وی عنوان کرد: برخی افراد عنوان می‌کنند برای جلوگیری از گرسنگی بیشتر در طول روز، در وعده سحر چندین برابر بیش از حد معمول مواد غذایی مصرف می‌کنند یا اینکه در وعده افطار به دلیل نگرانی از افت قند خون خود از مواد شیرین و قندی به مقدار فراوان استفاده می‌کنند.
 
رزازی بیان کرد: شاید در روزهای نخست روزه‌داری نگرانی از افت قند خون و ضعف و بی‌حالی طبیعی باشد تا بدن به مرور به سیستم جدید عادت کند اما افراد باید به این نکته توجه داشته باشند برای اینکه بخواهیم به پالایش چربی‌های اضافه بدن برسیم، فقط کافی است با خوردن یک سری مواد غذایی مورد نیاز بدن در وعده سحر و افطار، نیاز اولیه بدن را دریافت کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: نیازهای اولیه و اصلی هرکسی با توجه به شرایط فیزیولوژیک و نوع فعالیت بدنی افراد تفاوت دارد و قرار نیست همه کسانی که سر سفره افطار یا سحر می‌نشینند از همه موادغذایی موجود در سفره استفاده کنند.
 
این مسئول اذعان کرد: اصول کلی رعایت رژیم غذایی در وعده سحر این است که آن را مثل وعده نهار در نظر بگیریم یعنی مقداری کربوهیدرات نظیر نان، برنج، ماکارونی و انواع خورشت‌های سنتی همراه با غذاهای فیبردار، سبزیجات و سالادهای مختلف استفاده کنیم زیرا به دریافت فیبر مورد نیاز بدن و کنترل و نگهداشت آب بدن در طول روز کمک می‌کند.
 
اجتناب از خوردن غذاهای سرخ کردنی در وعده سحر 
 
وی تاکید کرد: توصیه می‌شود در وعده سحر از خوردن غذاهای سرخ کردنی اجتناب شود زیرا غذاهای چرب، موجب تشنگی بیشتر فرد شده و خستگی و بی‌حالی به ویژه در ابتدای ساعات بیداری در وقت صبح را به همراه دارد.
 
رزازی عنوان کرد: موادغذایی ترش و شور هم نباید در وعده سحر استفاده نشود که عامل افزایش تشنگی در طول روز است بنابراین ضرورت دارد غذاها با طعم طبیعی خود پخته شوند و در صورت استفاده از مایعاتی از قبیل آب و چایی توصیه می‌شود چای کمرنگ و آب طعم‌دار باشد.
 
 وی خاطرنشان کرد: در وعده سحر از خوردن موادغذایی خیلی شیرین که باعث افزایش انسولین بدن و افت قند در طول روز می‌شود اجتناب شود اما در وعده افطار می‌توانیم از مواد قندی استفاده کنیم.
 
مصرف غذاهای سبک در وعده افطار
 
رزازی در ادامه افزود: وعده افطار با توجه به پیش رو بودن ایام عید و طولانی بودن ساعات روز باید با وعده شام همراه باشد یعنی افطار باید به شکل وعده سبک، مثل صبحانه با هضم راحت باشد.
 
وی بیان کرد: موادغذایی هرچه به دمای بدن نزدیک باشد بهتر است یعنی نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد ضمن اینکه در وعده افطار از نان و پنیر و فرنی و شله زرد و مواد قندی سالم مثل خرما یا شیره و عسل به مقدار کم استفاده شود تا قند بدن به حالت طبیعی برسد.
 
کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: اگر افطار و وعده شام به صورت جداگانه و با حجم زیاد استفاده شود موجب افزایش عملکرد دستگاه گوارش و ایجاد مشکل در طول روز برای فرد روزه‌دار می‌شود. 
 
وی خاطرنشان کرد: اگر از سوپ‌ها و آش‌های سنتی یا کوفته، شامی و غذاهای کم حجم با کربوهیدرات کمتر در وعده افطار استفاده کنیم فرصت باقیمانده تا سحر می‌توان از میان وعده‌ها سالم مصرف کرد.
 
رزازی عنوان کرد: با توجه به ایام عید و شب نشینی و دورهمی‌ها که منوط به این ساعات شب است، اگر وعده افطار و شام متناسب و به اندازه مصرف شده باشد، می‌توان در پایان شب از انواع میوه، آجیل و تنقلات البته به مقدار مناسب استفاده شود.
 
مصرف کلسیم و پروتئین در ماه رمضان فراموش نشود
 
وی بیان کرد: افراد دارای ملاحظات غذایی حتما وعده کلسیم و پروتئین را در این ماه فراموش نکنند و برای این منظور شیر و ماست را در میان وعده‌های افطار یا سحر خود بگنجانند.
 
کارشناس ارشد علوم تغذیه در پایان گفت: در ایام عید نوروز هم توصیه می‌شود افراد تغذیه سالم را فراموش نکنند و از مصرف شکلات و شیرینی زیاد پرهیز کرده؛ ضمن اینکه آجیل را به صورت خام و تازه مصرف کنند.
 
انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان