۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین ممنوعیت خرید و فروش جانوران وحشی زنده در ایام نوروز
کد خبر: ۳۶۷۵۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ ساعت: ۱۱:۱۵ ↗ لینک کوتاه

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین خبر داد

ممنوعیت خرید و فروش جانوران وحشی زنده در ایام نوروز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه گونه‌هایی که در ایام نوروز به صورت غیرمجاز خرید و فروش می شوند، اکثراً گونه‌های غیربومی بوده است و پس از مدتی نگهداری در منازل پس از پایان ایام نوروز توسط مردم، در عرصه‌های طبیعی از جمله رودخانه‌ها و آبگیرها رها می شوند.

ممنوعیت خرید و فروش جانوران وحشی زنده در ایام نوروز
مهدی طاهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در استان بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست قزوین به متخلفین قاچاق حیات وحش در ایام نوروز هشدار جدی داده است و این موارد پیگرد قانونی دارد و خواهشمندیم افراد سال نو خود را با اسارت حیات وحش اغاز نکنند.
 
 
وی افزود: هر ساله در ایام عید شاهد خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز در استان هستیم، این گونه‌ها انواع خزندگان مانند سمندر، برخی مارها، لاک‌پشت و برخی گونه‌های گیاهی مهاجم مانند سنبل آبی و ... هستند، که بسیاری از آن‌ها از گونه‌های حفاظت شده و یا در معرض خطر به شمار می‌روند.
 
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: متاسفانه گونه‌هایی که در ایام نوروز به صورت غیرمجاز خرید و فروش می شوند، اکثراً گونه‌های غیربومی بوده است و پس از مدتی نگهداری در منازل پس از پایان ایام نوروز توسط مردم، در عرصه‌های طبیعی از جمله رودخانه‌ها و آبگیرها رها می شوند. 
 
 
طاهری تاکید کرد: این حیوانات گونه‌های مهاجم بوده و پس از سازگاری با طبیعت در منطقه رهاسازی شده، به رقابت با گونه‌های بومی پرداخته و بسیاری از آنان را از بین می برند که هیچ کدام از این اتفاقات خوشایند نیست.
 
 
وی با اشاره به نظارت مامورین یگان حفاظت محیط زیست و انجام گشت‌های مستمر در این ایام به منظور مقابله با خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز مطرح کرد: فروشندگان گونه‌های غیر مجاز که به صورت آنلاین در فضای مجازی این عمل غیرقانونی را انجام می‌دهند؛ مورد رصد شبانه‌روزی یگان سایبری حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرند و با خرید و فروش هر گونه‌ جانوری غیرمجاز به شدت برخورد می‌شود. 
 
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: برابر آئین‌نامه ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، به صراحت خرید، فروش و انتقال حیوانات وحشی و گونه‌های دو زیست بدون اخذ مجوز از محیط زیست به استثنای آنچه در شورای عالی مطرح شده، ممنوع اعلام شده است.
 
 
طاهری اظهار کرد: طبق ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی (با اصطلاحات ۱۴۰۰)؛ هر کس بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت سایر ترتیبات پیش بینی شده در قوانین و مقررات به صدور حیوانات وحشی عادی در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج نمودن دستگیر شود هرچند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می‌شود.
 
 
وی گفت: طی اطلاعیه‌ای از مردم عزیز درخواست داریم هرگونه خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری در آستانه ایام نوروز را به محیط زیست اطلاع دهند تا با متخلفین برخورد قانونی شود.
 
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان تصریح کرد: از مردم عزیز خواهشمندیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه مراتب را با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن3- 02833374900 و یا ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها و مناطق در میان بگذارند.
 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان