۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین تبلیغ «از دل مردم برای مردم» وظیفه اصلی روحانیون در انتخابات
کد خبر: ۳۶۷۲۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد با روحانیون قزوین مطرح شد؛

تبلیغ «از دل مردم برای مردم» وظیفه اصلی روحانیون در انتخابات

اگر خواص و در راس آن روحانیت در بزنگاه مردم را خوب راهنمایی کرده و حق را برایشان آشکار کنند راه برای مردم روشن می‌شود. انتخابات یکی از مهمترین بزنگاه‌های تاریخی کشور است که روحانیون نقش مهمی در پرشور شدن این اتفاق مهم سیاسی کشور هستند.

تبلیغ «از دل مردم برای مردم» وظیفه اصلی روحانیون در انتخابات
به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم «۱۱ اسفند ماه» هستیم و این دوره از انتخابات از حساسیت‌های بالایی برخوردار است. اما آنچه در تحقق این حماسه سیاسی نقش كلیدی و پررنگ دارد، حضور حداكثری و مشارکت  مردم در پای صندوق‌های رای است و به تبع آن هر یک از اقشار جامعه وظیفه دارند همت و سعی  خود را برای تحقق این امر مهم به كار گرفته و از تمام  توان و ظرفیت‌های خود استفاده به موقع و مفید داشته باشند.

یكی از این اقشار كه در همه مقاطع و صحنه‌های مهم و حساس نظام از قبل از انقلاب تاکنون تقش اساسی و کلیدی داشته است روحانیون و مبلغان دینی بوده‌اند. روحانیون به عنوان پدران معنوی جامعه دینی و سربازان امام زمان (ع) و مدافعان ارزش‌های دینی در كشور شناخته می‎‌شوند. این قشر در تبلیغ و ترویج و تبیین نقش انکارناپذیری دارند چراكه اکثریت مردم، تفكرات و گفتمان آن‎ها را به عنوان منبع موثق قبول می‌کنند.

از این رو موضع‌گیری روحانیون در این عرصه بیش از هر قشر دیگری جلوه می‌‎كند و باید با دقت نظر ویژه‌ای عمل كنند و پاسخی خداپسندانه و در شان روحانیت ارائه دهند.

رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای اخیر خود فرمودند هر کس مخاطبی دارد باید برای حضور در انتخابات دعوت کند، از این رو مبلغان و روحانیون از افرادی هستند که مخاطبانی دارند که سخنان آنها را می‌پذیرند.از این رو روحانیت در پرشور شدن انتخابات می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. کاری که روحانیت در فضای موجود جامعه باید انجام دهد، تشویق مردم به شرکت در انتخابات و روشن کردن ظرفیت‌های خاموش برای ایجاد شور انتخاباتی است.

بر آن شدیم تا میزگردی با حضور جمعی از طلاب محترم حوزه علمیه قزوین برگزار و در این امر مهم هم‌اندیشی و گفتگو کنیم:



حکومت بدون حضور مردم معنا ندارد

حجت‌الاسلام عقیل رهبر در بیان اصل حضور مردم اظهار کرد: در مباحث فقهی که از قرن‌ها پیش جمع‌آوری شده بالای پنجاه باب فقهی وجود دارد که برای پیاده‌سازی و اجرای آن نیاز به قوه قاهره و حاکم داریم.

وی افزود: از طرفی حکومت بدون حضور مردم معنا ندارد و حیات و بقای حکومت با مردم نمود دارد و این در سیره اهل بیت هم بوده است همانطور که در زمان امیرالمومنین ایشان فرمودند این حضور افراد بود که آمدند جلوی خانه حضرت برای بیعت که حضرت فرمودند اینجا حجت بر من تمام شد و الا این کار برای من اندازه آب بینی بز ماده ارزشی ندارد.

این کارشناس ادامه داد: انقلاب اسلامی هم با توجه به حضور مردم برپا شد و این نظام مردمی شناخته شد و قطعاً این نظام هم نیاز به حضور مردم دارد و این یک اصل اساسی است که مردم باید باشند که حکومتی برپا باشد. 

رهبر در رابطه با شبهات و دلسردی مردم در انتخابات افزود: شاید در جزئیات خیلی از موارد مطرح شده مورد تایید است و در این موارد باید نگاه کلی و کلان داشت.

وی ادامه داد: کشور را یک تیم فوتبال فرض کنیم و در مجموع بررسی کنیم که آیا گلی زدیم یا خیر؟ اشتباهات فردی، فشار خارجی، جو ورزشگاه و... را بررسی کنیم و در آخر ببینیم حرکت رو به جلو داشته‌ایم یا خیر؟

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: موضوعی که قریب به اتفاق تحلیلگران غربی اذعان می‌کنند دست‌یابی جمهوری اسلامی ایران به استقلال سیاسی و نظامی است.

وی اضافه کرد:علت دشمنی دشمنان اسلام با کشور جمهوری اسلامی ایران همین سردادن شعار استقلال طلبانه است و شعار نه شرقی و نه غربی است.

رهبر تاکید کرد: منکر مشکلات و ایرادات موجود در کشور نیستیم اما رسانه‌های دشمن آن را پررنگ کرده و ضریب چندبرابری می‌دهند.

وی ادامه داد: باید قبول کنیم در بحث اقتصادی گُل خوردیم و علت آن هم نبودن اقتصاد مردمی است و در این راستا خیانت‌های داخلی و کم کاری مسئولان و فرصت‌های از دست رفته را نباید نادیده گرفت.



زبان‌های گویا و ذهن‌های فعال باید در صحنه باشند

حجت‌الاسلام امیر رحیمی نیارکی هم در راستای نقش روحانیت در انتخابات اظهار کرد: در ابتدای امر باید گفت حضور و نقش مردم در هر امری بی‌بدیل و بدون جایگزین است.

وی افزود: حضور مردم آنقدر اهمیت دارد که اگر مردم نباشند امام معصوم ۲۵ سال خانه‌نشین شده یا در زندان‌ها بوده یا سرش بالای نیزه می‌رود.

مسئول سابق امور مساجد استان قزوین گفت: حضور مردم یک راهبرد دائمی برای تحقق فعلیت یک حکومت است و یک تاکتیک مقطعی نیست.

وی با بیان اینکه تواصی یک راهبرد کلی برای آحاد جامعه است و مختص قشر خاصی از جامعه نمی‌شود، افزود: همه مردم جامعه در تواصی نقش دارند ولی خواص و در راس آنها روحانیت نقش بسزایی دارند؛ موضوعی که در جامعه امروز بسیار کمرنگ شده است.

این روحانی قزوینی افزود: در تمام این ۴۵ سال رو به صعود بودیم و در حال حاضر به فرموده رهبری نزدیک قله هستیم و مستکبران عالم رو به نزول هستند.

این کارشناس اذعان کرد: این تواصی و تبیین متاسفانه انجام نشد تا جایی که رسانه‌های غربی نقاط ضعف و منفی‌ کشور را برجسته کرده و به مردم ناامیدی و یاس را القا کردند.

وی افزود: زمان حاضر زمانی است که نیاز به حضور و نقش‌آفرینی است روحانی و غیرروحانی ندارد. همه‌باید در صحنه باشند.

رحیمی با بیان اینکه کم‌کاری و عدم تبیین نقاط مثبت و پیشرفت کشور مردم را دلسرد و مایوس کرده است، ادامه داد: سرخط گفتمان‌ها باید تقویت شود چون از بس که گفته نشده مردم نمی‌دانند که چه اقداماتی در این کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به فرموده حضرت آقا عظمت‌ها را بیان کنید پیشرفت‌ها را بگویید والا در دالان تاریک تاریخ می‌افتیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: به جایگاه فعلی ایران در جهان اسلام و دنیا نگاه کنیم جمهوری اسلامی ایران امروز پناه مستضعفان و محرومان دنیا شده است. امروز ما در منطقه غرب آسیا و دنیا حرف اول را می‌زنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه نشر و رسانه مقلدان صرف هستیم، ادامه داد: قدرت رسانه را دست کم نگیریم. هنر رسانه در بیان پیشرفت‌ها و اوج و تبلور کشور در دستاورها را به کار ببریم و این همت اهل رسانه را می‌خواهد.

سنگر انتخابات باید تقویت شود

حجت‌الاسلام کشاورز دیگر میهمان این میزگرد در ادامه اظهار کرد: به فرموده رهبری پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که کشور امنیت داشته باشد و امنیت با یک عنصر تشکیل می‌شود و آن‌هم قدرت است.

وی ادامه داد: قدرت جز با دو چیز تشکیل نمی‌شود که وحدت ملی و انگیزه حضور مردم است. فلذا انتخابات یکی از زمینه‌های اصلی و مهم ظهور قدرت یک کشور است.

این طلبه قزوینی افزود: به فرموده رهبری انتخابات یک سنگر و وظیفه سنگر دفاع است و به تبع آن انتخابات هم سپر جمهوری اسلامی است.

کشاورز ادامه داد: پس اگر این سنگر ضعیف شود قطعاً بین مردم و نظام فاصله خواهد افتاد و راه برای دشمن هموار ر خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر خواص و در راس آن روحانیت در بزنگاه مردم را خوب راهنمایی کرده و حق را برایشان آشکار کنند راه برای مردم روشن می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: انتخاب اصلح یک اصل است اما موضوعی که مورد تاکید رهبری از ابتدای سال تاکنون بوده مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم است.

وی ادامه داد: همت دشمن بر عدم حضور است و می‌خواهد بگوید عدم حضور باعث تحول می‌شود.



حجت‌الاسلام معصومی نیز در راستای نقش روحانیت در انتخابات اظهار کرد: در انتخابات یا هر موضوع دیگر هدف توجیه و تبیین مردم است.

وی ادامه داد: به فعلیت رساندن اهداف نظام و حکومت همگی بستگی به حضور مردم دارد.

معصومی افزود: یکی از مصادیق بارز این صحبت زمانه امیرالمومنین است که ولی جامعه باید در راس می‌بود اما تا مردم نخواستند حضرت ۲۵سال خانه‌نشین شد.

وی ادامه داد: در بحث مهدویت هم موضوع به همین نحو است یعنی برای اینکه حضرت ظهور و بروز داشته باشند باید حکومتی تشکیل شود یارانی باشند و تا پشت امام مردمی نباشند همان اتفاقاتی می‌افتد که برای سایر ائمه رخ داد.

مشکل اساسی جبهه حق عدم وحدت و اتفاق نظر آنهاست

معصومی اظهار کرد: مشکل اساسی جبهه حق عدم وحدت و اتفاق نظر آنهاست و به فرموده امیرالمومنین (ع) در خطبه ۲۹نهج البلاغه بدنهایتان در کنار هم بود فکر و اندیشه های تان کنار هم نبود و یکی از راه‌های مصیبت دیدن شما نداشتن وحدت فکری بود.

وی با بیان اینکه به هرکسی که دارای برنامه و فکر است خواص می‌گویند، اذعان کرد: بخشی از تبیین بر عهده خواص است که در راس آن روحانیت هستند؛ وظیفه ذاتی روحانیت تبلیغ است و در کنار مردم بودن و بصیرت داشتن و آگاه‌سازی نیز از دیگر وظایف قشر روحانی است.

این کارشناس اظهار کرد: روحانیت باید کار توجیه و تبیین مردم را انجام دهد و در راس این جهاد باشد.

حجت‌الاسلام معصومی خاطر نشان کرد: رای دادن حق مردم است و عدم حضور مردم میدان دادن به دشمن است.

وی ادامه داد: متاسفانه چهار دهه صعود با جهاد تبیین و حضور مردم و خواص دیده نشد.

معصومی ادامه داد: وارونه‌نمایی و تحریف رسانه‌ای ضربه‌ای است که امروز همه مردم بخصوص جوانان درگیر آن شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جو، جو رای ندادن است و عدم حضور اولین حرفی است که دشمن در حال حاضر پای آن ایستاده و برای تحقق آن با تمام ظرفیت هزینه می‌کند.

معصومی با بیان اینکه تاریخ ایران خیلی مهم است، تاکید کرد: بروید تاریخ را مطالعه کنید، رای‌گیری حسرت ملی ایران بود. نفر اول مملکت با کودتا بالا آمد چه قراردادهایی که با اجانب بسته شد و بعضی از اراضی کشور بخشیده شد.


انتهای خبر/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان