۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین اهدای خون ۳۳ هزار قزوینی در سال جاری
کد خبر: ۳۶۷۱۹۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ ساعت: ۱۳:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد:

اهدای خون ۳۳ هزار قزوینی در سال جاری

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: ۴۵ هزار و ۱۴۶ نفر طی ۱۰ ماهه سال جاری به انتقال خون قزوین مراجعه‌ کردند که ۳۳ هزار و ۲۵۱ نفر یعنی ۷۴ درصد از این افراد موفق به اهدای خون شدند.

اهدای خون ۳۳ هزار قزوینی در سال جاری
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، پژمان صالحی‌فر در نشست خبری که صبح امروز در سازمان انتقال خون استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون یک نهاد خیریه است چرا که یک سری از اهداکنندگان به اینجا می‌آیند و خونشان را اهدا می‌کنند و این خون به بیماران نیازمند می‌رسد.
 
وی افزود: بیماران تالاسمی بدون تزریق ماهیانه یک و دو واحد خون زندگی برایشان امکان‌پذیر نیست و مادران باردار و بیماران سرطانی که متاسفانه زیاد شده است نیاز به خون دارند و هنوز تنها راه این مایه حیاتی احیای خون و تنها محل ذخیره‌سازی خون هم رگ‌های اهداکنندگان است.
 
مدیر کل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: سازمان انتقال خون استان در حوزه بودجه‌بندی، یک سازمان مستقل است اما مشکل زیرساختی در این سازمان بسیار مهم است.

این مسئول اضافه کد: به صورت شبانه‌روز تلاش می‌کنیم تا خون مورد نظر به موقع به دست بیمار برسد و حتی یک روز تعطیل هم در این مرکز وجود ندارد، زیرا برخی بیماری‌ها وقت زیادی ندارند و بلافاصله هر موقع از شبانه‌روز که حالشان بد شود نیاز به تزریق خون دارند. 
 
صالحی‌فر ادامه داد: استان قزوین به یک مرکز خون‌گیری دوم در منطقه شمال شرق نیاز دارد چراکه رفت‌وآمد برای شهروندان ساکن در این منطقه سخت است. 

وی با بیان اینکه اتوبوس سیار خون‌گیری به اعتبار 40 میلیاردی نیازد دارد، اذعان کرد: اتوبوس سیار خون‌گیری باید راه‌اندازی شود چون باتوجه به بافت فرسوده و مناطق صنعتی در استان باید حداقل یک دستگاه مجهز سیار وجود داشته باشد تا در مواقع نیاز به خوبی خدمات‌رسانی کنیم.
 
این مسئول تشریح کرد: استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر مصرف خون بالاتری دارد زیرا ، این استان در مسیر اصلی چهاراه شمال، شرق و غرب قرار گرفته‌است. ماهیانه حدود ۳۰ میلیون تردد در جاده‌های منتهی به قزوین اتفاق می‌افتد و بیشتر تصادفات و حوادث در نزدیک قزوین رخ می‌دهد و مصدومان باید در این استان درمان شوند و با توجه به نزدیکی استان قزوین به تهران این مرکز معین استان تهران هم است.
 
مدیر کل انتقال خون استان با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی اهمیت اهدای خون به جامعه از طریق رسانه‌‌ها افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در هر سه ثانیه در دنیا یک نفر به خون و یا قسمتی از خون نیاز دارد و این موضوع این اهمیت را می‌رساند که وظیفه همه مردم کمک‌رسانی در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیماری تعطیل بردار نیست انتقال خون هم تعطیل‌پذیر نیست و هر ثانیه‌ای از روز ممکن است زندگی فردی را نجات بدهد یا حتی به دلیل کمبود خون جان فرد را به خطر بیندازد بنابراین همکاران در این سازمان باید همیشه آماده باشند و حوادث را کنترل کنند.
 
این مسئول با اشاره به نکات مثبت حوزه انتقال خون، یادآور شد: حوزه انتقال خون ایران سرآمد کشورهاست و به عنوان برترین انتقال خون آسیا از نظر سلامت خون‌های اهدایی انتخاب شد و سازمان بهداشت جهانی انتقال خون ایران را مرجع آموزشی به کشورهای دیگر معرفی کرده است.
 
وی گفت: میزان ذخایر خونی در کشور به حدود ۸ روز رسیده است و همه استان‌ها‌ موظف هستند که ذخیره حداقل ۸ روز خود را در استان داشته باشند و اگر امکان خون‌‌گیری نبود، آماده باشیم و نمونه بارز این ذخایر خون، کمک به هموطنان کرمانی بود که اگر ذخایر انتقال خون نبود تعداد شهدا بسیار زیادتر می‌شد و این آمادگی توانست جان بسیاری از هموطنان عزیزمان را نجات دهد و ما در همان شب اول از استان‌های مختلف ۳۰۰ واحد خون -o به کرمان ارسال کردیم.
 
مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: هر فرد 450 سی‌سی خون‌ کامل را اهدا می‌کند که این خون به واحد فرآوری می‌رسد و در آن‌جا جدا می‌شود که ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی‌سی آن گلبول قرمز، ۵۰ تا ۷۰ سی‌سی پلاکت و ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی‌سی هم پلاسما تشکیل شده است.


این مسئول در حاشیه نشست امروز افزود: روزانه 180 واحد خون از مراکز درمانی از انتقال خون استان درخواست دارند و روزانه به اهدای خوت 220 نفر نیاز داریم.
 
مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: قزوین، تهران و دو شهر دیگر پایلوت اجرای روش غربالگری Nat خواهند بود که این غربالگری، دوره‌ نهفته برخی بیماری‌ها را به صفر می‌رساند و درصد سلامت خون را بالا می‌برد.
 
صالحی‌فر با اشاره به آمار ۱۰ ماهه استان اظهار کرد: ۴۵ هزار و ۱۴۶ نفر طی 10 ماهه سال جاری به انتقال خون قزوین مراجعه‌ کردند که ۳۳ هزار و ۲۵۱ نفر یعنی 74 درصد از این افراد موفق به اهدای خون شدند.

این مسئول افزود: از این تعداد در استان ۶/۸ درصد بانوان و 93 درصد هم آقایان هستند که میزان مشارکت بانوان در ایران از مابقی کشورها‌ پایین‌تر است. 
 
وی تاکید کرد: همه مراجعه‌کنندگان توسط پزشک معاینه می‌شوند و افرادی که کم‌خون‌ بوده یا مشکلی داشته باشند حتی اگر خودشان هم بخواهند از آن‌ها خون‌‌گیری نمی‌شود.
 
مدیر کل انتقال خون استان قزوین اذعان کرد: در قزوین رکورد اهدای خون به بالای ۱۰۰ بار توسط افراد هم رسیده است و در کشور افرادی را داشته‌ایم که بالای ۱۸۰ بار خون اهدا کردند و اهدای خون در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار بالاتر است.
 
این مسئول ادامه داد: از شهرستان‌ها فقط در تاکستان یک مرکز انتقال خون وجود دارد و این ضعف بزرگی است که مشکلاتی را با خود به همراه دارد.

وی در پایان گفت: حلقه مفقوده آموزش هم بسیار حائز اهمیت است و رایزنی‌هایی هم با آموزش و پرورش داشتیم که همکاران در مراکز اموزشی حاضر شوند و آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان بدهند و تاکنون هم در ۴۰، ۵۰ مدرسه استان این طرح اجرا شده است.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان