۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین رقم خوردن تاریخ سرنوشت‌ساز در تقویم با دلاوری قزوینی‌ها در واقعه هفت دی
کد خبر: ۳۶۷۰۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ساعت: ۲۳:۳۸ ↗ لینک کوتاه

فعال سیاسی و رسانه‌ای قزوین:

رقم خوردن تاریخ سرنوشت‌ساز در تقویم با دلاوری قزوینی‌ها در واقعه هفت دی

فعال سیاسی و رسانه‌ای قزوین گفت: دلاوران قزوینی در واقعه هفت دی حائز اهمیت است و در استانشان غیورانه ایستادند و واقعه سرنوشت‌سازی را رقم زدند که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

رقم خوردن تاریخ سرنوشت‌ساز در تقویم با دلاوری قزوینی‌ها در واقعه هفت دی
جابر خرم‌نیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در رابطه با شخصیت‌های استان از اقشار مختلف که در انقلاب نقش‌آفرینی کردند، اظهار کرد: خطه قزوین مبارزان بزرگی داشته است که در طول مبارزات انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۴۲ به بعد نقش موثری داشتند.
 
وی افزود: این شخصیت‌های برجسته از جمله آیت‌الله سید عباس ابوترابی، حضرت آیت الله باریک‌بین و سید علی‌اکبر ابوترابی که حتی وی در ارتباط با شهید اندرزگو بودند و در مبارزاتی که داشتند جزئی از بدنه کارشان بودند و ارتباط داشتند و بسیاری چهره‌های دیگر اعم از شهید بزرگوار رجایی که از چهره‌های سرشناس قزوین بودند و مبارزات انقلابی وی هم زبان‌زد است و همینطور آقای خاکساران و .... وجود دارند.
 
فعال رسانه‌ای قزوین ادامه داد: به طور کلی استان شخصیت‌های بزرگ و فرهیخته‌ای داشته است که در جریان‌ انقلاب اسلامی مبارزات انقلابی داشتند و برخی از آن‌ها اثرگذار در بین توده‌ها بودند و به عنوان شخصیت‌های متنفذ عمل می‌کردند.
 
خرم‌نیا بیان‌ کرد: برخی دیگر شخصیت‌هایی بودند که در قالب فعالیت‌های تشکیلاتی و گاه حتی فعالیت‌های چریکی و مسلحانه اقدام به مبارزات انقلابی می‌کردند و بسیار فعالیت داشتند که آقایان انبارلویی، نیکویه و خیلی از افراد دیگر مبارزات انقلابی داشتند و نقش خودشان را در انقلاب اسلامی ایفا می‌کردند. و همینطور نباید از شاُن، شخصیت و جایگاه مبارز حضرت آیت الله سید حسن موسوی شالی به خصوص نقششان در روشنگری و بیداری اسلامی که داشتند غافل شویم.
 
وی تصریح کرد: بعد از شدت و تکان‌دهنده بودن جنایت؛ ماجرای هفت دی رخ می‌دهد یعنی چند تا شهر را داشتیم که زره پوش و با تانک و نفربر برای مقابله با مردم و قیام مردمی وارد کوچه و خیابون می‌شدند، شهرهایی را داشتیم که که دسته‌ای از شهدای آن دانش آموزان دبستانی و راهنمایی هستند که با ماشین و تانک زیر گرفته شدند و به شهادت رسیدند، حجم جنایتی که رژیم پهلوی مرتکب شد بسیار بود و سفاکانی در لشکر ارتش بودند و فکر می‌کنم فرمانده آن‌ها تیمسار معتمدی و سرهنگ کربلایی بودند که تیرباران هم شدند. 
 
فعال سیاسی قزوین در ادامه گفت: در آن زمان حضرت امام یک اطلاعیه از پاریس می‌دهد که بسیار جالب است، در آن اطلاعیه پرداخت هر گونه اعانه از سوی مردم به دولت را حرام اعلام می‌کند. اعانه یعنی پرداخت مالیات، عوارض و حتی پول قبوض را حرام شرعی اعلام می‌کند و این کنار تمام اعتصابات فلج کننده‌ای بود که طاغوت را فلج می‌کند.
 
خرم‌نیا تشریح کرد: در استان و کشور از نقش تاریخی این واقعه و اثری که در کشور داشته و پخش شدن خبر و هیجانی که به شهرهای دیگر و مردم پایتخت می‌دهد غافل شدند و به نحوی که باید به آن نپرداختند و آنقدر به این موضوع اهمیت ندادند که الان مردم در مورد هفت دی اطلاعی ندارند و حتی مردم شهر قزوین هم از موضوع قیام خونین مردم استان خودشان اطلاعی ندارند و این تاریخ را نمی‌شناسند.
 
وی خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن این واقعه دلایل مختلفی هم می‌تواند داشته باشد که یکی از دلایل عدم توجه به اثرگذاری این اتفاق به دلیل نزدیک بودن این تاریخ به رویداد بزرگ انقلاب اسلامی است که چند روز بعد حضرت امام به ایران تشریف می‌آوردند و انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد و پیروزی این انقلاب می‌تواند یکی از دلایل نادیده گرفتن این تاریخ شده باشد.
 
فعال رسانه‌ای قزوین یادآور شد: امام در دیدار با مبارزان انقلابی قزوین در قم فرمودند که این تاریخ مورد توجه قرار نگرفته است و ب ‌سوی مردم اشاره می‌کنند که شما مردم قزوین مصیبت‌ها کشیدید و خون‌ها داده‌اید و به همین موضوع هفت دی اشاره دارند و همینطور در مسئله تاریخ شفاهی آنقدر در قزوین کار نمی‌شود و انقدر این سیر پرداختن به تاریخ شفاهی انقلاب و حتی دفاع مقدس خوب عمل نمی‌کند که تا پایان دهه ۷۰ حتی اواسط دهه ۸۰ این مسئله تقریبا مورد غفلت واقع شده است.
 
خرم‌نیا اذعان کرد: همچنان قیام مردم تبریز، قم و ورامین که حتی آنقدر به آن پرداخته‌اند و موضوع اثرگذاری‌اش را بیان کردند که با ظرافت کامل بیان شده است ولی متاسفانه در قزوین این نکته صورت نگرفته است و متولیان و مصلحان اجتماعی و فرهنگی و همچنین مسئولین استان مقصر هستند و کوتاهی می‌کنند و این موضوع را دنبال نمی‌کنند.
 
وی عنوان کرد: امسال هفت دی آمد و رفت و هیچ‌گونه اتفاقی رخ نداد و در مظلومانه ترین شکل ممکن بود و حتی در سطح شهر، رسانه‌ها و فضای گفتمانی‌های گوناگون اثری را ندیدیم و این موضوع خطر فراموشی یک رویداد بزرگ تاریخی را به ما گوش‌زد می‌کند.
 
فعال سیاسی قزوین در این مصاحبه اظهار کرد: اینکه چطور می‌توان از فراموشی این واقعه‌ تاریخی جلوگیری کرد و اثرگذاری‌اش را نشان داد طبیعتاً در وهله اول تدوین دقیق تاریخ هفت دی، پرداختن جدی در موضوع تاریخ شفاهی به آن، اقدامات فرهنگی و هنری حول محوره هفت دی، قیام انقلابی و رفتار انقلابی مردم قزوین و تهیه و ساخت مستندات است که متاسفانه در بخشی انحصار عجیب وجود دارد و منابع‌ها را محدود کرده‌اند و نمی‌شود به آن‌ها به راحتی دسترسی پیدا کرد و در آخر برنامه‌ریزی کردن و متمرکز شدن بر این رویداد است و رویداد آفرینی که باید به این قیام بپردازیم و روی آن کار کنیم.
 
خرم‌نیا در ادامه تاکید کرد: قزوین یک استان از نظر سیاسی حداقل حساس و از نظر استراتژیک یک استان بسیار بسیار قابل توجه است. بسیاری از مدیران ارشد و بزرگ کشوری برای اینکه خودشان را بسنجند به قزوین آمدند و در این شهر رشد کردند. روزگارانی در این استان رئیس‌جمهور، تعداد زیادی وزیر، مقامات قضائی، نماینده‌های برجسته مجلس تربیت شده است و این نقش برجسته این خطه را در تحولات و این شخصیت‌سازی‌ برای انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.
 
وی ادامه داد: در اتفاقات سیاسی هم مشخص است که استان در همین مجلس یازدهم واقعا نمایندگان فعالی در تصویب قوانین اثرگذار و در مقاطع و رویدادهای حساس مجلس داشتیم که نقش محوری و حضورشان را دیدیم. در آن اشاره حضرت آقا که می‌فرماید مجلس می‌تواند در بزنگاه‌ها اثرگذار باشد، دیدیم که نماینده‌های استان عزیزمان چه نقش محوری داشتند و به خودی خود این مسئله نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند دست‌خوش اثرگذاری و تحولات سیاسی کشور باشد.
 
فعال رسانه‌ای قزوین با اشاره به موضوع انتخابات گفت: در موضوع انتخابات باید دقت کنیم که استان قزوین به خصوص از زمانی که تقسیم‌بندی جناح‌های سنتی اصلاح طلب و اصول‌گرا به وجود آمد همواره کرسی‌های مجلس تقسیم می‌شد، یعنی همواره دو نماینده اصول‌گرا و دو نماینده اصلاح طلب از حوزه انتخابیه استان قزوین وارد مجلس می‌شدند و این وضعیت تحولات را تغییر می‌داد.
 
خرم‌نیا گفت: البته در مجلس دهم این ترکیب بهم خورد و نامزد اصول‌گرایی در مجلس نداشتیم و در مجلس یازدهم هم این ترکیب بهم خورد و برای اولین بار چهار نماینده اصول‌گرا به مجلس رفتند. طبیعتا استان قزوین به عنوان یک استان حساس از نظر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند محور باشد و نقش‌افرینی کند و از این حیث باید استان مورد توجه افراد باشد.
 
وی با اشاره به وضع نامطلوب قبل از انقلاب،افزود: قبل انقلاب وضعیت کشور اعم از راه و جاده‌ها، مسکن، خوراک، سواد و .... به شدت نابسامان و نامطلوب بود و هم‌اکنون با توجه به دستاوردهای انقلاب روستای زیر ۲۰ خانواری را پیدا نمی‌کنیم که انرژی برق به آنجا راه پیدا نکرده باشد شاید مناطق انگشت‌شمار و صعب‌العبوری باشند.
 
فعال سیاسی اظهار کرد: هم‌اکنون در استان قزوین در اغلب روستاها انرژی گاز راه پیدا کرده است و در تولید علم در انواع اقسام دانش‌ و توانمندی‌ها در پزشکی که در سال ۵۸ که دو سوم پزشکان کشورمان، پزشکان وارداتی از هند و بنگلادش بودند و امروزه در این عرصه‌ها سرآمد هستیم و برای بعضی از خدمات پزشکی مثل پیوند اعضا مقصد گردشگری شده‌ایم و به اینجا می‌آیند تا عمل شوند.
 
خرم‌نیا در ارتباط با دستاوردهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در نانو تکنولوژی و امثال آن کشور پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته است و در حوزه دانش و سواد که هم اکنون تعداد کرسی‌های دانشگاهی بسیار زیاد شده است و خیلی از زمینه‌های دیگری که دستاوردهای بدیعی انقلاب اسلامی است و اصلا نمی‌شود تک‌تک آن‌ها را نام برد.
 
وی ادامه داد: این انقلاب در سه دهه فقط جبران عقب‌ماندگی‌ کرد و ما امروز در فضا گام نهادیم؛ چیزی که شاید هیچ وقت در تاریخ خودمان نمی‌توانستیم به آن فکر کنیم و این نکات قابل تصور نبود. جوانان کشور در این عرصه گام در فضا نهادند و این‌ جوانان در تولید پهپاد یعنی پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور حرف برای گفتن دارند و این جوانان در تولید دارو و امثال آن هم حرف برای گفتن دارند و شاید ساعت‌ها بتوان درباره دستاوردهای انقلاب صحبت کرد.
 
خرم‌نیا در پایان با توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد: تعداد مدال‌آوران بانوان پیش از انقلاب به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و امروزه اصلاً امکان شمارش آن‌ها وجود ندارد، ورزش عمومی زنان قبل انقلاب شکلی نداشته است اما اکنون ورزش حرفه ایجاد شده است و حرف برای گفتن دارد. تعداد داوران بین‌المللی خانم در حوزه‌های مختلف ورزشی چندین هزار نفر است و به‌ طور کلی انقلاب اسلامی در همه حوزه و عرصه‌ها امروزه از مرز جبران عقب‌ماندگی‌‌ها رد شده است و بیش از دو دهه است که کشور وارد دستاوردهای عظیم شده است.
 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان