۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین ثبت ۴۲ اثر ملی تا اشتغالزایی برای ۱۳ هزار نفر در قزوین
کد خبر: ۳۶۷۰۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

ثبت ۴۲ اثر ملی تا اشتغالزایی برای ۱۳ هزار نفر در قزوین

در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌‌ای به بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های حوزه گردشگری وجود داشته و توجه ویژه‌ای به گردشگری راهبردی و اقتصادمحور دارد به همین سبب در استان قزوین از آغاز به کار دولت تا به امروز صدها طرح با نگاه اقتصادمحور و توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثمر نشسته است.

ثبت ۴۲ اثر ملی تا اشتغالزایی برای ۱۳ هزار نفر در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، استان قزوین مهد تاریخ و فرهنگ است، استانی که رتبه اول را به لحاظ ابنیه تاریخی در کشور را داراست و کاروانسرای سعدالسلطنه آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
 
همچنین خیابان سپه قزوین به عنوان اولین خیابان ایران محسوب شده که این نشان از قدمت و تمدن فرهنگی این شهر دارد.
 
این استان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، از بهار زیبا در روستاهای پرپیچ و خم الموت گرفته تا پاییز دل‌انگیز باغستان‌های سنتی شهر قزوین، طبیعت بکر طارم و باغ‌های انگور تاکستان.
 
این استان به جهت قرارگیری در شاهراه ابریشم سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانان بوده و محصولات صنایع دستی و کشاورزی آن همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
 
در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌‌ای به بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های حوزه گردشگری وجود دارد و توجه ویژه‌ای به گردشگری راهبردی و اقتصادمحور دارد به همین سبب در استان قزوین از آغاز به کار دولت تا به امروز صدها طرح با نگاه اقتصادمحور و توسعه گردشگر در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثمر نشسته است.
 
برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شهر قزوین یکی از اتفاقات خوبی بود که قزوین را برای بیش از یک ماه در سرفصل اخبار فرهنگی کشور قرار داد و بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری استان را به علاقه‌مندان شناساند.
 
ثبت کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین به عنوان اولین اثر جهانی استان در فهرست میراث جهانی یونسکو و برگزاری آیین ملی نکوداشت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی و میراث فرهنگی از دیگر اقداماتی است که در دولت سیزدهم در استان قزوین اتفاق افتاده است.



مرمت امامزاده حسین(ع)، دولتخانه و مسجد جامع عتیق
 
علیرضا خزائلی در جمع خبرنگاران استان قزوین با اشاره به عملکرد اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین از ابتدای دولت سیزدهم اظهارکرد: اجرای فاز سوم و پایانی مرمت آستان مقدس امامزاده حسین(ع) با اعتبار 20 میلیاردریال و ساماندهی و مرمت بخش‌های مختلف مسجد جامع عتیق با اعتبار 20 میلیارد ریال از اقدامات شاخص میراث فرهنگی در سال جاری بوده است.
 
وی افزود: در این مدت همچنین بخش‌های مختلف دولت‌خانه صفوی با اعتبار 25 میلیارد ریال مرمت و ساماندهی شده و فاز سوم مرمت و احیای گرمابه تنکابنی اجرا و اقدامات تکمیلی برای بهره‌برداری با کاربری پذیرایی و فرهنگی صورت گرفته است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: راه‌اندازی دفتر پایگاه تاریخی شهر قزوین در مجموعه دولتخانه و همچنین دفتر پایگاه تاریخی دشت قزوین در شهرستان بوئین‌زهرا از دیگر اقدامات در سال جاری بوده است.
 
وی ادامه داد: اقامتگاه سنتی نبوی با حجم سرمایه‌گذاری 80 میلیارد ریالی و سنتی بهروزی با حجم سرمایه‌گذاری 90 میلیارد ریال، بهره‌برداری از سفره خانه سنتی شیرمحمدی واقع در محور قزوین – الموت با حجم سرمایه‌گذاری 167 میلیارد ریال نیز از دیگر پروژه‌های است که در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.
 
خزائلی با اشاره به بهره برداری از واحد پذیرایی بین راهی ایوان در محور قزوین- الموت اظهار کرد: این پروژه سرمایه‌گذاری 400 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 15 نفر در زیربنایی به مساحت 600 متر نیز در ایام دهه مبار فجر به افتتاح خواهد رسید.
 
وی افزود: دیگر پروژه این اداره در ایام دهه فجر افتتاح مجتمع سرویس بهداشتی و نمازخانه ارتش آباد چشمه علی در شهرستان آوج با حجم سرمایه‌گذاری 22 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای دو نفردر زیربنایی به مساحت 100 متر است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین تاکید کرد: از دیگر اقدامات در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی ساماندهی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه بین راهی با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریالو ثبت رویدادهای گردشگری قزوین در تقویم ملی کشور است.
وی ادامه داد: طی این مدت همچنین خانه تاریخی رئوفی به عنوان خانه صنایع دستی استان تخصیص یافته و حمام حاج میرحسن به عنوان اولین خانه خلاق آبگیه با حجم سرمایه‌گذاری 18 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
 
خزائلی در پایان با اشاره به برگزاری دومین جشنواره صنایع دستی بسیج هنرمندان استان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم 31 مهر اصالت ملی توسط هنرمندان صنایع دستی استان کسب شده است.
 
42 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است
 
احسان نورانی نیز در این نشست اظهارکرد: در حوزه میراث فرهنگی در دولت سیزدهم بیش از ۵۴ پروژه مرمت آثار تاریخی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال اجرا و برای ۳۲۴ نفر اشتغالزایی شده است.
 
وی افزود: اجرای ۱۵ پروژه مرمت مشارکتی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۸۰ نفر از دیگر اقدامات در حوزه ميراث فرهنگی استان است.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: طی این مدت همچنین ۴۲ اثر تاریخی منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد و یک اثر (کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه) در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شد.
 
نورانی در پایان گفت: بیش از ۱۰ پروژه کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی و ۲۴ فقره تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی اجرا شد.



اعطای 1170 تسهیلات اشتغال در حوزه صنایع دستی

در این جلسه همچنین سید میثم حصاری با اشاره به فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی در استان قزوین بیان کرد: در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در دولت سیزدهم دو پروژه توسعه و ایجاد کارگاه صنایع دستی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۰ نفر در استان به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی افزود: از دیگر اقدامات معاونت صنایع‌دستی در این حوزه صدور دو مورد موافقت اصولی احداث بازارچه دائمی صنایع دستی با حجم سرمایه گذاری دوهزار میلیارد ریال و ثبت روستای اندج به عنوان روستای ملی گلیم الموت و اولین روستای ملی است.
 
حصاری بیان کرد: اعطای تسهیلات به مبلغ یک‌هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال به یک‌هزار و ۱۲۰ متقاضی با پیش‌بینی اشتغال برای یک‌هزار ۴۱۰ نفر، صادرات گمرکی و چمدانی بالغ بر ۸ میلیون دلاری محصولات صنایع از دیگر اقدامات در حوزه صنایع‌دستی است.
 
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین ضمن اشاره به صدور۴۰ فقره مجوز فعالیت فروشگاه صنایع دستی، بیان کرد: صدور و تمدید سه هزار و ۳۹۳ فقره مجوزهای سه گانه حوزه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی از دیگر کارهای انجام شده در معاونت صنایع دستی است.

وی ادامه داد: ثبت چهار اثر در رشته‌های نخ‌ریسی، آهار، مهره کاغذ و پارچه در فهرست ملی میراث معنوی و ثبت مالکیت معنوی دو اثر در رشته‌های قفل سازی و پاپیه ماشه و ثبت سه نشان فاخر در رشته‌های خراطی، تراش شیشه و نگارگری از اقدامات مهم معاونت صنایع دستی استان است.
 
حصاری یادآورشد: از دیگر اقدامات این معاونت می‌توان به کسب دو نشان بین‌المللی شورای جهانی صنایع دستی مهر اصالت یونسکو در رشته زیور آلات سنتی و همچنین کسب ۶۸ مهر اصالت ملی صنایع دستی توسط هنرمندان صنایع دستی استان اشاره کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی معاونت صنایع دستی تصریح کرد: آموزش عمومی و تخصصی چهار و ۵۰۰ هنرجو و افراد شاغل در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی و آموزش تخصصی هزار نفر از شاغلین فعال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این زمینه صورت گرفته است.
حصاری یادآور شد: بیش از ۲۰ نمایشگاه و بازارچه موقت صنایع دستی در مناسبت‌های مختلف  برگزار شده و همچنین مبلغ یک هزار و 170 میلیارد ریال به  یکهزار و 120 متقاضی با پیش‌بینی ایجاد اشتغال برای یک هزار 410 نفر تسهیلات اعطا شده است.
 
وی با اشاره به صادرات صنایع دستی یادآور شد: با تسهیلات مهیا شده در دولت سیزدهم شاهد افزایش صادرات گمرکی و چمدانی بالغ بر هشت میلیون دلاری محصولات صنایع دستی بودیم.

حصاری در پایان گفت:طی این مدت۲۰ بنای تاریخی برای ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی از طریق برگزاری مزایده و واگذاری از طریق ماده ۲۷ قانون الحاق واگذار شده است.

 
چهار میلیون گردشگر داخلی و خارجی از استان قزوین بازدید کردند

نادر محمدی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان قزوین نیز در این نشست بیان کرد: ۲۸ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری دو هزار و 286میلیارد ریال در استان در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است که با افتتاح این طرح‌ها زمینه اشتغال برای ۱۷۱ نفر فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: طی این مدت همچنین ۱۵۴ موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری با سرمایه‌گذاری بالغ بر هفت هزار و 800 میلیارد تومان صادر شده است  که بر همین اساس پنج هزار و۳۰۴ نفر مشغول به کار شده‌اند.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین  یادآور شد: تعداد۴۴ مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری هفت هزار 597 میلیارد تومان صادر و تعداد ۶۰ پروژه گردشگری در استان با اعتباری بالغ بر سه هزار 264 میلیارد تومان در حال احداث است.
 
محمدی با بیان اینکه با افتتاح این مراکز گردشگری زمینه اشتغال سه هزار و۵۸۰ نفر فراهم می‌شود، ادامه داد: همچنین در 53 طرح گردشگری به مبلغ 760 میلیاردریال  تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری پرداخت شده است.
 
وی با اشاره به اقدامات معاونت گردشگری در حیطه آموزش بیان کرد: یک هزار 357 نفر متقاضی فعالیت در حوزه گردشگری آموزش دیده و 9 مجوز حوزه گردشگری کشاورزی و سه مجوز دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری طی این مدت به متقاضیان صادر شده است.
 
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان قزوین افزود: طی این مدت11 گواهی استاندارد کیفیت تاسیسات گردشگری صادر و بیش از سه هزار و 300 بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری داشتیم.
 
حصاری در پایان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از چهار میلیون گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده و سه عنوان کتاب گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعی و گردشگری کشاورزی تهیه و به چاپ رسیده است.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان