۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین افتتاح ۷ پروژه میراث فرهنگی و گردشگری قزوین در دهه فجر
کد خبر: ۳۶۶۹۹۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قزوین خبرداد:

افتتاح ۷ پروژه میراث فرهنگی و گردشگری قزوین در دهه فجر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قزوین گفت: هفت پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود.

افتتاح ۷ پروژه میراث فرهنگی و گردشگری قزوین در دهه فجر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، علیرضا خزائلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان برگزار شد، با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: پروژه مرمت آستان مقدس امامزاده حسین(ع) با اعتبار 40 میلیاردریال و اشتغالزایی برای 20 نفر، از جمله پروژه‌های قابل افتتاح در ایام دهه فجر خواهد بود.

وی افزود: در این ایام همچنین پروژه‌های مرمت هشتی صفوی واقع در مجموعه دولتخانه صفوی با اعتبار هشت میلیارد ریال و اشتغالزایی برای شش نفر، مرمت تزئینات کاخ موزه چهلستون با اعتبار 9 میلیارد و اشتغالزایی برای هشت نفر، فاز دو پروژه مطالعات گنبدخانه و رواق‌های ضلع شمال شرقی مسجد جامع عتیق با اعتبار 20 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 20 نفر افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطر نشان کرد: از دیگر پروژه قابل افتتاح می‌توان به پروژه سفره خانه سنتی شیرمحمدی واقع در محور قزوین- الموت با حجم سرمایه‌گذاری 167 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 15 نفر در زیربنایی به مساحت 300 متر مربع اشاره کرد.

خزائلی بیان کرد: واحد پذیرایی بین‌راهی ایوان واقع در محور الموت قزوین با حجم سرمایه‌گذاری 400 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 15 نفر در زیربنایی به مساحت 600 متر نیز در ایام دهه مبار فجر به افتتاح خواهد رسید.

وی ادامه داد: دیگر پروژه این اداره در ایام دهه فجر افتتاح مجتمع سرویس بهداشتی و نمازخانه ارتش آباد چشمه علی در شهرستان آوج با حجم سرمایه‌گذاری 22 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 2 نفردر زیربنایی به مساحت 100 متر است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به افتتاح چهارمین پایگاه ملی در بوئین‌زهرا اظهار کرد: دشت قزوین نشان دهنده قدمت و هویت قزوین است، پایگاه‌های ملی دلالت بر خصوصیت منحصر به فرد یک منطقه دارند که در وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری بودجه مستقل ملی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: پایگاه ملی الموت، پایگاه ملی سمیران و پایگاه ملی بافت تاریخی قزوین و همچنین پایگاه ملی محوطه‌های باستانی دشت قزوین از پایگاه‌های ملی استان قزوین هستند.

خزائلی یادآور شد: پایگاه‌های ملی این استعداد را دارند که فعالیت‌های مختلف گردشگری و صنایع دستی را در آن صورت بگیرد و می‌توانند نوید بخش توجهات ویژه وزارت به این نقاط باشد.



مصوبات سفر ریاست جمهوری با قوت در حال پیگیری است

وی با اشاره به مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان قزوین بیان کرد: تمام مصوبات سفر سال گذشته رئیس جمهور و بعد از آن سفر وزیر میراث فرهنگی به قزوین در حال پیگیری و کسب اعتبار هستند، ماموریت‌ها در حال انجام و به محض تحقق اعتبار پیش خواهند رفت.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری استان قزوین ادامه داد: از جمله ماموریت‌های اصلی ما مرمت دولتخانه صفوی، امامزاده حسین و بخش‌هایی از مسجد جامعه عتیق است که فاز به فاز در حال پیشرویی است.

وی با اشاره به تاکیدات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به ساماندهی و احداث سرویس بهداشتی در شهرها، تصریح کرد: موضوع ساماندهی کیفی و کمی سرویس‌های بهداشتی برای شهر و استانی چون قزوین که محل عبور مرور گردشگران بسیاری است، مورد تاکید مقامات استانی است.

خزائلی افزود: در این زمینه علاوه به ساماندهی سرویس‌های بهداشتی موجود در راه‌های مواصلاتی استان، با همکاری اداره کل راهداری، منابع طبیعی و محیط زیست به دنبال مکان‌یابی برای پنج نقطه جدید جهت احداث سرویس بهداشتی هستیم.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه سه سرویس بهداشتی ارتش‌آباد، چشمه علی گازرخان و کامان زرشک نیز در حال احداث هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری استان قزوین تاکید کرد: از دیگر اقدامات ما در زمینه معرفی شهر قزوین، نصب 10 بیلبورد بین شهری در محورهای مواصلاتی قزوین است.

54 پروژه مرمت آثار تاریخی در استان قزوین

وی با بیان اینکه نوروز امسال با ماه مبارک رمضان تلاقی پیدا می‌کند بیان کرد: با توجه به تلاقی مبارک ماه رمضان و عید نوروز بخشی از فعالیت‌های گردشگری در ایام نوروز از افطار آغاز خواهد شد و تورهای‌های درون استانی با فرهنگ گردشگری بین شهرهای استان خواهیم داشت.

خزائلی با اشاره بر گزارش عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین از ابتدای دولت سیزدهم اظهار کرد: از جمله اقدامات اداره کل میراث فرهنگی قزوین، اجرای 54 پروژه مرمت آثار تاریخی با اعتبار 300 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 324 نفر، اجرای 15 پروژه مرمت مشارکتی با اعتبار 100 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 80 نفر است.

وی افزود: ثبت 42 اثر تاریخی منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست میراث ملی کشور و ثبت کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه در فهرست میراث جهانی یونسکو از دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان در دولت سیزدهم است.

خزائلی در پایان گفت: طی این مدت همچنین بیش از 10 پروژه کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی و 24 فقره تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی اجرا شده است.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان