۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین برگزیدگان هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران معرفی شدند
کد خبر: ۳۶۶۸۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ ساعت: ۲۰:۱۳ ↗ لینک کوتاه

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

برگزیدگان هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران معرفی شدند

اختتامیه هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران ، یادبود استاد علاالدین تبریزی، عصر جمعه ۲۹ دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار قزوین و جمع کثیری از هنرمندان در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.

برگزیدگان هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران معرفی شدند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اختتامیه هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران ، یادبود استاد علاالدین تبریزی، عصر جمعه ۲۹ دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار قزوین و جمعی از هنرمندان در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.



قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

حسین براتی دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران اظهار کرد: خوشبختانه تعامل خوبی در بین مدیران استان قزوین در برپایی هفتمین دوسالانه خوشنویسی وجود داشته و علیرغم تاخیر در برگزاری این جشنواره، اجرای هر چه بهتر آن به عنوان یکی از دغدغه‌های مجموعه استان بوده است.

وی افزود: در ادوار گذشته دوسالانه از پیشینه خوبی برخوردار بوده و استان قزوین طی این چند سال به شایستگی از پس میزبانی این رویداد برآمده است.

براتی بیان کرد: قزوين پایتخت خوشنویسی ایران است و هنرمندان صاحب سبکی در دوران مختلف در آن زیسته‌اند، باید به شایستگی از این عنوان صیانت کند.

وی ادامه داد: انجمن‌های خوشنویسی ایران و استان قزوین در برگزاری هر چه بهتر این رویداد هنری اهتمام ویژه‌ای داشته و بدون شک بر اساس کیفیت آثار به یکی از بهترین دوسالانه خوشنویسی تبدیل شده است.

دبیر هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران بیان کرد: ارسال قریب به ۸۰۰ اثر به این جشنواره نشان‌دهنده اقبال بی‌نظیر هنرمندان خوشنویسی به این رویداد است که وظیفه ما را در حراست و صیانت از این هنر بیشتر خواهد کرد.



با ابزار هنر می‌توان بر اندیشه و قلب‌ها حکومت کرد

استاد غلامحسین امیرخانی در این مراسم با اشاره به پیشینه هنری و تمدن چندین هزار ساله ایران بیان کرد: ایران مهد تمدن و هنر است، خوشنویسی، زبان و  موسیقی ایرانی شناسنامه ایران است باید در حراست از آن کوشید.

وی بیان کرد: هنر ایرانی در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است و در هیچ فرهنگ دیگری یافت نمی‌شود و شاخصه فرهنگ ایرانی است، هنر امانتی به دست ماست باید آن را با جان و دل حفاظت کرد.

این استاد بزرگ خوشنویسی ایران با اشاره به پیشینه هنر آواز ایران ادامه داد: قزوین زادگاه استاد بزرگ آواز، اقبال آذر است که بدون شک یکی از چند استاد برجسته تاریخ موسيقی ماست، چرا از داشته و ظرفیت بزرگ و بی‌مانند خود استفاده نمی‌کنیم.

امیرخانی تاکید کرد: دل با هنر تصرف می‌شود و با ابزار هنر می‌توان اندیشه و قلب انسان‌ها را مجذوب کرده و در آن اثر کرد، برای نسلی که وقت ندارد حافظ و سعدی و آثار دیگر مفاخر ایرانی را بخواند با ابزار هنر موسیقی می‌توان آن اشعار را به جان مخاطب نشاند یا با هنر خوشنویسی به معرض دید قرار داد.

وی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای جنگ اندیشه‌هاست، تصریح کرد: انسان فرهیخته از تمدن و هنر، قادر است در هر کجای دنیا فرهنگ و اندیشه خود را به دیگران معرفی کند.

این پیشکسوت خوشنویسی ایران بیان کرد: اگر به اندیشه انسان به خوبی رسیدگی شود بالاترین امنیت و صیانت را از فرهنگ خود خواهد کرد، هر چه این اندیشه قوی‌تر باشد، مصونیت آن بیشتر خواهد بود.

امیرخوانی در پایان گفت: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بین نسل جوان تسری کرد و با معرفی الگوهای موفق دارای اندیشه به پرورش فرهنگ ایرانی پرداخت.

گفتنی است در پایان این مراسم از استادعلی‌اکبر پگاه قزوینی خوشنویس و شاعر قزوینی و 45 نفر از برگزیدگان هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در چند بخش ثلث، شکسته نستعلیق، نستعلیق، سیاه مشق و نسخ تجلیل شد.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان