۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین ۳ هزار خانه خالی در قزوین باید مالیات بدهند
کد خبر: ۳۶۶۶۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ ساعت: ۱۱:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل راه ‌و شهرسازی استان قزوین:

۳ هزار خانه خالی در قزوین باید مالیات بدهند

مدیرکل راه ‌و شهرسازی استان قزوین از جمع‌آوری اسناد ۳ هزار خانه خالی در استان قزوین خبر داد که باید مالیات پرداخت کنند.

۳ هزار خانه خالی در قزوین باید مالیات بدهند
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سیدعلی هاشمی در ستاد تنظیم بازار استان قزوین که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره اقدامات مربوط به کنترل اجاره بها اظهار کرد: یکی از وظایفی که از وزارتخانه ابلاغ شده بود بحث بازدید از بنگاه‌های املاک و تکمیل سامانه بود که در استان انجام شد.

وی افزود: طی طرح مذکور دو هزار و 420 بازدید مشترک با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه از بنگاه‌های املاک در استان انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: 660 مورد تخلف در مشاوران املاک شناسایی شد که شامل عدم ارائه کدرهگیری، عدم دریافت کارت و ... بود.

160 مورد از بنگاه‌های املاک متخلف پلمب و اخطار دریافت کردند

این مسئول ادامه داد: 160 مورد از بنگاه‌های املاک متخلف پلمب و اخطار دریافت کردند و در نهایت 3 هزار و 79 مشاور املاک دارای مجوز در استان شناسایی شد.

هاشمی یادآور شد: در حال حاضر هیچ بنگاه املاک بدون مجوز در استان نداریم چون یا پلمب شدند، یا در حال دریافت مجوز هستند و یا مجوز دارند.

وی بیان کرد: همچنین بنگاه‌هایی که خرید و فروش مسکن‌های حمایتی را داشتند شناسایی و به دادستانی معرفی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین درباره شناسایی ساختمان‌های خالی در استان گفت: تاکنون براساس اسنادی که جمع‌آوری شده 3هزار مسکن خالی در استان شناسایی شده است باید از آنها مالیات اخذ شود.

این مسئول ادامه داد: اطلاعات این سه هزار خانه را به وزارتخانه تحویل دادیم تا مراحل اخذ مالیات اجرا شود.

خانه‌هایی که 18 ماه بدون استفاده باشند باید مالیات بدهند

هاشمی عنوان کرد: منازلی که 18 ماه مورد استفاده قرار نگرفتند نیز خانه خالی محسوب می‌شوند و باید مالیات پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها و جلسات متعدد با معاون اقتصادی استاندار نیز هشت درصد خانه‌های استان قزوین خالی است، گفت: آمار سه هزار خانه خالی براساس اسناد در دست است اما اگر بخواهیم به طور کلی و با در نظر گرفتن خانه‌هایی که هنوز اسناد آنها جمع‌آوری نشده آماری ارائه دهیم نیز این تعداد خانه به 40 هزار واحد در استان خواهد رسید.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت خانه‌ای که بیش از 120 روز در طول سال خالی بماند شامل مالیات می‌شود که ما بنا به ملاحظاتی و جلوگیری از برخی تخلفات مانند اینکه برخی انرژی آب و برق را صرفاً برای اینکه خانه را خالی نشان ندهند، اصراف و استفاده کنند نیز این سقف را در استان برای شناسایی خانه‌های خالی به 18 ماه افزایش دادیم.

گفتنی است؛ مالیات بر خانه خالی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، به خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در طول سال خالی بمانند، تعلق می‌گیرد. در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۹۹ این طرح با ۱۱ تبصره تصویب و در دستور کار دولت قرار گرفت. بر این اساس تمامی خانه‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند مگر خانه‌ای که تبصره‌های قانونی شامل حال آن شود.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان