۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین «مامان زهرا» حامی مادران جوان قزوینی
کد خبر: ۳۶۶۵۹۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روایت صبح قزوین از خدمات بانوی تاثیرگذار استان؛

«مامان زهرا» حامی مادران جوان قزوینی

مامان زهرای قصه ما از آن دست مادرهایی است که محیطی را فراهم کرده تا مادران جوان بتوانند چندساعتی را با فراغ بال و بدون قضاوت شدن، بدون استرس و بدون اندوه و نگرانی جدایی از فرزند به آموزش، یادگیری، افزایش توانمندی، مشاوره و گذراندن اوقات فراغت و دریافت حس مفید بودن در اجتماع بگذارنند.

«مامان زهرا» حامی مادران جوان قزوینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، لحن و کلامش مادرانه است، آرام و متین حرف می‌زند! به قدری که به زور می‌توان از زبانش حرف بیرون کشید، هیچ علاقه‌ای به دیده شدن و مصاحبه ندارد، به گمانم این اکراه از سر بزرگ‌منشی و تواضع اوست، او که حالا در دهه پنجاه زندگی‌اش برای صدها مادر، مادری کرده است.
 
باید مادر چند فرزند خردسال باشی تا بفهمی گاهی دلت برای حضور در یک صحنه اجتماعی، برای شرکت در مراسمی، هیاتی، مسجدی لک می‌زند! اما به خاطر فرزندان کوچکت منصرف می‌شوی، ترس از نگاه‌های مردم، ترس از عدم همراهی فرزندان و ده‌ها ترس دیگر!
 
در این شرایط چه کار می‌توان کرد؟ یا باید قید فعالیت اجتماعی‌ات را زده و همراه فرزندان خردسالت در کنج خانه بنشینی یا نه؛ پی مورد قضاوت قرار گرفتن و نگاه‌های معنادار مردم را به تنت بزنی، شال و کلاه کنی و به همراه فرزندانت در مراسمات شرکت ‌کنی.
 
در این‌گونه مواقع یک همراه مطمئن، یک پشتوانه قوی همچون مادر برای بانوان دارای فرزند چه دلگرمی بزرگی است، اینکه بتوانی ساعتی با همراهی مادرت در یک مراسم شرکت کنی و دلت قرص باشد که او هست که از فرزندانت مراقبت کند و تو برای ساعتی با خیال راحت بتوانی به فعالیت اجتماعی که خصیصه انسان بودنت است بپردازی.
 
مامان زهرای قصه ما از آن دست مادرهایی است که محیطی را فراهم کرده تا بانوان فرزنددار بتوانند چندساعتی را با فراغ بال و بدون قضاوت شدن، بدون استرس و بدون اندوه و نگرانی جدایی از فرزند به آموزش، یادگیری، افزایش توانمندی، مشاوره و گذراندن اوقات فراغت و دریافت حس مفید بودن در اجتماع بگذارنند.

مامان زهرا حامی مادران جوان 

«زهرا معروف مشاط»؛ مادر پنجاه و اندی ساله‌ای که خود دارای دو فرزند است، با وجود مشغله‌های فراوان زندگی خود، با تاسیس هیات «مهدیاران» از سال 93 زمینه‌ای را فراهم کرده که مادران بتوانند در کنار فرزندان خردسال خود در جهت ارتقای آگاهی و بینش خود قدم بردارند.
 
این بانوی فعال قزوینی در سال گذشته، در اولین کنگره ملی بانوان تأثیرگذار از سوی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به‌ عنوان بانوی تأثیرگذار استان قزوین انتخاب و تندیس و جایزه کنگره را دریافت کرد.
 
در انتخاب ایشان عواملی همچون داشتن خانواده موفق، زندگی موفق، فعالیت اجتماعی اثرگذار، کنشگری فعال و اقدامات موثر در حوزه تربیت و فرزندآوری ملاک قرار گرفته بود.
 
با وی درباره فعالیت‌های اجتماعی‌اش به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید:
 
زهرا معروف مشاط در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، اظهار کرد: بنده فارغ‌التحصیل مهندسی الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت و دارای مدرک سطح دو فلسفه از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و سطح سه حوزوی رشته تفسیر و علوم قرآنی از جامعه‌الزهرا (ع) هستم.
 
وی افزود: اگر چه چندین سال است که به فعالیت‌های مختلف اجتماعی و آموزشی ‌از جمله کلاس‌های تفسیر قرآن، آموزش نوجوانان در مساجد امام خمینی (ره)، غدیر، جوادالائمه و حسنیه محمدزاده قزوین مشغول هستم اما از سال 93 با راه‌اندازی هیات «مهدیاران» این فعالیت‌ها برای من رنگ و بوی دیگری گرفت.
 


هیات «مهدیاران» پاتوق مادران و کودکان
 
این بانوی کنشگر قزوینی تصریح کرد: این هیات به نوعی هیات مادر و کودک است، و هم مادران و هم کودکان‌شان می‌توانند با خیال راحت هفته‌ای یکبار در یکشنبه‌ها چند ساعتی را برای آموزش در سطوح مختلف، رفع نیاز معنوی و... بگذرانند.
 
وی ادامه داد: کودکان تحت نظر مربیان برنامه‌‌های ویژه‌ای خواهند داشت و مادران هم برنامه‌های مخصوص به خود که یا تبادل تجربیات و یا آموزشی در زمینه فرزندداری، کتاب‌خوانی، همسرداری، مهارت زندگی و مسائل روز است، می‌پردازند، کودکان هم هر زمان که خواستند می‎‌توانند آزادانه کنار مادر به بازی خود مشغول باشند.
 
تجلیل از مادران چند فرزندی
 
مشاط بیان کرد: این هیات کاملا عمومی و مخصوص مادران است و در آن مادران چند فرزندی به عنوان «مادر جهادگر» ارج و قرب بیشتری دارند، از آنان و مادران باردار تجلیل به عمل می‌آید، هر چند هدیه‌ای کوچک باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: به علاوه اینکه مادران سخت فرزندآور، بانوان نابارور، مادران مستاجر و کسانی که در شرایط سخت مادری می‌کنند هم مورد حمایت هیات قرار خواهند گرفت.

این بانوی تاثیرگذار استان قزوین افزود: از ویژگی‌های هیات مهدیاران می‌توان به مواردی همچون مواظبت از کودکان‌ در مهد کودک نزدیک مادران بدون اجبار به جدایی از مادر، پرورش گروهی از خود مادران به عنوان شورای اندیشه‌ورز و مشارکت در اداره و اجرای برنامه‌های هیات که نیازهای اجتماعی آنان را ارضا کند، اشاره کرد.
 
دغدغه اصلی ما رفع نیاز اجتماعی مادران است
 
وی تلاش برای رفع نیازهای آموزشی مادران را از دیگر اهداف این هیات نام برد و یادآور شد: فراهم کردن محیط تعاملی برای مادران برای رفع نیاز به مصاحبت و تبادل تجارب، برنامه‌های جانبی مختلف مثل اردو، کلاس پدران، بازارچه فروش، فعالیت‌های اجتماعی سیاسی، فعالیت‌های مجازی از دیگر برنامه‌های هیات مهدیاران است.
 
مشاط معروف بیان کرد: کلاس‌های آموزشی ما شامل تربیت فرزند، همسرداری، مهارت زندگی، کنترل خشم، مسائل روز، طب سنتی و مشاوره و... است، کارشناسان و مدرسان این کلاس‌ها کاملا داوطلبانه و رایگان معلومات خود را در اختیار مادران قرار می‌دهند.



موانع فرهنگی گره کور عدم فرزندآوری قزوینی‌ها
 
از وی در خصوص موانع فرزندآوری خانواده‌ها برای استانی که نرخ باروری از میانگین کشوری نیز کمتر است، سوال کردیم که پاسخ داد: ما در نشست‌های تعاملی دریافتیم که بیشتر مانع فرزندآوری آنان چه برای کسانی که فرزندی ندارند و چه تک فرزندی‌ها، موانع فرهنگی است که در جامعه حکمفرما شده است.
 
مشاط ادامه داد: این بانوان یا از آینده ترس دارند یا هنوز فرزندآوری برای آنان اولویت نشده است، یک حالت اومانیستی که احساس می‌کنند از عهده‌اش برنمی‌آیند، در واقع ترسی به دنبال راحت‌طلبی می‌آید که همه این عوامل تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که در این مقال نمی‌گنجد.
 
وی خاطرنشان کرد: هرچند شرایط مالی می‌تواند مانعی برای فرزندآوری باشد، ولی تحقیقات نشان داده که نرخ باروری در استان‌ها کم‌برخوردار به مراتب بالاتر از استان‌های برخورداری چون تهران و قزوین و... است، بنابراین وقتی گره اصلی عدم فرزندآوری در استان ما فرهنگی است مشوق‌های مالی کار چندانی از پیش نخواهد برد.
 
این فعال فرهنگی اجتماعی بیان کرد: جامعه امروز، جامعه تعاملی است، نمی‌توان مانند گذشته مادران را که عمدتا تحصیلکرده هستند را در فضای خانه محدود کرد، چرا که ترس از دست و پاگیر شدن بانوان خود یکی از چالش‌های آنان برای فرزندآوری است.
 
وی افزود: با توجه به احساس نیاز مادران فرزنددار برآن شدیم طرح «زینبیه» را اجرا کنیم که اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد و به دنبال یک مکان ثابت برای اجرای کامل طرح هستیم.
 
مشاط در پایان گفت: طرح زینبیه برای خانم‌های فعال شرایطی را فراهم می‌کند که همراه با کودکان خود هفت روز هفته را با فعالیت‌های فرهنگی و نقش‌آفرینی اجتماعی، آموزش‌های گوناگون و تعاملات اجتماعی پر کنند تا نیاز اجتماعی آنان را هر چه بیشتر رفع کند.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان