۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین احیای گفتمان نوآوری در فضای دانشگاه
کد خبر: ۳۶۶۲۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۵ ساعت: ۱۲:۳۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد:

احیای گفتمان نوآوری در فضای دانشگاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: اولین گام و هدف ما در گسترش و به کارگیری این ایده‌های نخبگان احیا گفتمان نوآوری در فضای دانشگاه و دانشجویان است که ذیل این امر اقدامات و برنامه‌های متعددی شکل گرفته است.

احیای گفتمان نوآوری در فضای دانشگاه
دکتر سیدعلی قاسم‌زاده درگفتگو با خبرنگار علم و فناوری «صبح قزوین»، با اشاره به روز دانشجو اظهار کرد: دانشجوی ایرانی دانشجویی آزاداندیش، هدفمند، انقلابی و آرزو محور است و در وجود یک دانشجوی واقعی ایرانی ویژگی‌های یک دانشجوی تراز انقلابی دیده می‌شود، ظرفیت‌های وجودی بسیاری در دانشجو وجود دارد که باید شکوفا و با کمک استادان و مسئولان به فعلیت برسد.

وی افزود: با ظرفیت‌های فراوانی که در دانشجویان ایرانی وجود دارد به حتم می‌تواند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بدرخشد و مایه عزت و آبروی دانشگاه و کشور خواهد شد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با اشاره به دستاوردهای کسب شده در دانشگاه بیان داشت: دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در آخرین رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز برای اولین ‌بار موفق به کسب رتبه سوم بین دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه نهم در بین تمام دانشگاه‌های کشور شده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه با تمرکز بر شاخص‌های مهم و اثرگذار جهانی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر و حمایت همه جانبه از توسعه پژوهش‌های کاربردی که منجر به افزایش استنادهای علمی به مقالات و تحقیقات استادان و دانشجویان دانشگاه شده است، این موفقیت بزرگ را کسب نموده است.

قاسم زاده با بیان اینکه  شاهد رشد علمی و درخشش استادان و دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهشگران یک درصد برتر جهان، سهم دانشگاه بین ‌المللی امام خمینی(ره) تا چندین سال 4 نفر بود که در حال حاضر به 11 نفر رسیده و در حوزه پژوهشگران پر استناد علوم انسانی از دو نفر به چهار نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)قزوین بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه نسبت به شرایط گذشته در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد و مسائلی چون بدهی و مطالبات انباشته شده و کمبود تجهیزات و امکانات خوابگاهی و آزمایشگاهی به ویژه در دوران کرونا با حمایت وزارت علوم و دولت و تلاش شبانه روزی همکاران در طی این یکسال و اندی تا حدود زیادی رفع شد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تنها دانشگاهی در کشور است که مصوبه مجلس داشته و براساس اساسنامه تاسیس ماموریت بین‌المللی دارد گفت: تمام تلاش مجموعه مدیریت جدید دانشگاه در راستای قرار گرفتن در ریل اصلی اهداف دانشگاه و حرکت در این مسیر  است.

توجه ویژه به رشته‌های اشتغال‌آفرین

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی، رفع مشکلات و فراهم کردن امکانات رفاهی، به دنبال افزایش جذب به خصوص در حوزه بین‌المللی هستیم که امید است با عنایت ویژه وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با اشاره به ارتباط  دانشگاه با صنعت بیان کرد: دانشگاه قزوین با ارتباط خوبی که در حوزه صنعت برقرار کرده است و توانسته از قرارداد دو میلیارد و 300 میلیون تومانی در سال 1400 به بیش از 12 میلیارد قرارداد در سال جاری برسد.

وی افزود: همچنین با ایجاد مدرسه اشتغال و پردیس رشد و فناوری در رشته‌های اشتغال‌آفرین قدم برداشتیم و در تلاشیم تا با آموزش دانشجویان در عرصه کارآفرینی و اشتغال علاوه بر آموزش، آینده شغلی دانشجویان را تامین کنیم.

قاسم‌زاده با اشاره به دیدار اخیر با معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهارکرد: اغلب تفاهم‌نامه‌های منعقد شده دانشگاه معطوف به اشتغال دانشجویان است، در واقع ما در تفاهم‌نامه شرط همکاری را به کارگیری دانشجویان دانشگاه در قالب جذب نیرو انسانی تعریف کردیم.

رئیس دانشگاه امام‌خمینی(ره) بیان کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه‌های ویژه از جمله تفاهم نامه واگذاری زمین به پروژه چشمه نور نیز شرایط منعقد شد که نیروی انسانی مورد نیاز آن توسط دانشگاه آماده شوند و در صورت افتتاح پروژه چهار هزار پژوهشگر در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، مهندسی کشاورزی، فنی و مهندسی و علوم پایه در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: از سوی دیگر در سال جاری ظرفیتی برای بورس صنعتی در دانشگاه تعریف شد که پیش‌بینی می‌شود سال آینده دانشگاه امام‌خمینی(ره) یکی از دانشگاه‌های پایلوت بورس صنعتی باشد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: ما در چندین پروژه با شرکت برق و نیروگاه شهید رجایی و همچنین با شرکت خودرویی سایپا قرارداد همکاری بستیم که تمام این موارد در راستای جبران خلا بازار کار دانشجویان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص دانشجویان رشته انسانی نیز پیش‌بینی می‌شود با ایجاد شهرک تولید محتوا هنرمندان و افرادی که در زمینه‌های علوم انسانی، هنر و ادبیات فعال هستند در بخشی از این مجموعه مشغول به کار شوند.

رئیس دانشگاه امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه ما براین باوریم که جوانان سرشار از ایده‌های نو هستند، تاکید کرد: ما باید در گسترش و بکارگیری این ایده‌های نخبگان کوشا باشیم و با اعتماد به آنان زمینه گسترش فعالیت‌های نوآورانه را ایجاد کنیم.​​​​​​​

وی بیان کرد: اولین گام و هدف ما در این مسیر احیا گفتمان نوآوری در فضای دانشگاه و دانشجویان است که ذیل این امر اقدامات و برنامه‌های متعددی شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه امام‌خمینی(ره) تاکید کرد: در این زمینه چندین نشست مطالبه‌گری با حضور سخنگوی دولت، استاندار و نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین کشوری و استانی توسط تشکل‌های دانشجویی برگزار شده است.

قاسم‌زاده در پایان گفت: در همین راستا فعالیت انجمن‌های علمی با هدف خلاقیت، نوآوری و مسئله محوری از سال گذشته کلید خورده است و رویکرد ما در این میان استفاده از ظرفیت‌ها و ساختارهای دانشجویی است طوری که در اغلب این برنامه‌ها عملکرد ما در حوزه پشتیبانی و حمایت بوده و کلیه اقدامات اجرایی به دست دانشجویان انجام شده است.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان