۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین سمن‌ها در مقبولیت اجتماعی نظام موثر هستند
کد خبر: ۳۶۵۶۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۸ ساعت: ۲۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور:

سمن‌ها در مقبولیت اجتماعی نظام موثر هستند

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: مشروعیت یک نظام تنها معطوف به مشروعیت سیاسی نیست، بلکه مقبولیت اجتماعی نيز اهمیت دارد، وجود سمن‌های متعدد مقبولیت اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد.

سمن‌ها در مقبولیت اجتماعی نظام موثر هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری- تحلیلی «صبح قزوين»، محسن ولیئی عصر امروز در نشست تشکل‌های مردم نهاد استان و شهرستان‌های تابعه که به ریاست عباس کاظمی معاون امنیتی سياسی استاندار قزوين در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوين برگزار شد، اظهارکرد: وزارت کشور سه نوع مجوز را ایجاد می‌کند که تشکل‌های سیاسی، صنفی یا تخصصی و همچنین تشکل‌های اجتماعی در زمره این مجموعه‌ها هستند.

وی بیان کرد: سازمان‌های اجتماعی و مردم‌نهاد که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند در ذیل گروه سوم طبقه‌‌بندی می‌شوند.

سمن‌ها به عنوان نجات‌دهنده اجتماعی

ولیئی افزود: سمن‌ها به عنوان نجات‌دهنده اجتماعی هستند که با توجه به موضوع فعالیت خود به‌ دنبال گره‌گشایی از مشکلات جامعه هستند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: تشکل‌ها با هر عنوان آسیب‌های اجتماعی، بهداشت، مسکن، محیط‌زیست و... به نیابت‌ از مردم به دنبال حل مشکلات آنان هستند.

وی افزود: در واقع این تشکل‌ها فرشته‌های برخواسته از مردم، برای مردم هستند که خیرخواهانه قدم‌ برمی‌دارند.

ولیئی خاطرنشان کرد: تشکلی که بیماران را به جهت دریافت کمک به خیرین معرفی می‌کند، تشکلی دیگر برای بیماران کمک‌هزینه جمع‌آوری کرده و یک سمن هم پزشک رایگان برای آنها مهیا می‌کند؛ تمام این تشکل‌ها یک زنجیره خدمت را
ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه خیرین در قالب سمن‌ها با هر موضوع و خدمتی برای کار خیر انتخاب شدند، به دلیل اعتبار و نگاه ویژه خداوند به آنها است در غیر این صورت خیلی‌ها پول، زور و رابطه دارند اما سعادت خدمت ندارند.

وجود سمن‌های متعدد مقبولیت اجتماعی را افزایش می‌دهد

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تاکید کرد: مشروعیت یک نظام تنها معطوف به مشروعیت سیاسی نیست، بلکه مقبولیت اجتماعی نيز اهمیت دارد، وجود سمن‌های متعدد مقبولیت اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره‌ به آمار قابل قبول سمن‌ها در استان قزوین اظهارکرد: استان قزوین بیش از هزار و ۸۴۹ تشکل مردم‌نهاد دارد که نشان از بالا بودن نظام مشارکت‌های اجتماعی در این استان دارد.

ولیئی با اشاره به لزوم تقویت سمن‌ها بیان کرد: یکی از وظایف وزارت کشور و استانداری‌ها آموزش برای سمن‌ها است، در واقع تشکل‌های مردم‌نهاد بعد از تاسیس باید در دوره توانمند‌سازی‌ و توان‌افزایی آموزش لازم ببینند.

وی گفت: سازمان امور اجتماعی در راستای کمک به سمن‌ها مشاوران حقوقی و مالیاتی در شعبات خاص در نظر گرفته است.


لزوم غربال‌گری تشکل‌ها

معاون سازمان امور اجتماعی کشور بیان کرد: نیاز است در مورد تشکل‌ها غربال‌گری صورت بگیرد تا تشکل فعال از غيرفعال تمیز داده شود و جامعه‌ آماری صحیح‌تری را بدست آوریم.

وی با بیان اینکه جنس سمن‌ها مطالبه‌گری است، یادآور شد: سمن‌ها براساس ظرفیت قانونی می‌توانند از سازمان و افراد که وظیفه خود را به خوبی انجام‌ نمی‌دهند مطالبه‌گری کرده و در صورت نرسیدن به نتیجه دادخواست تنظیم‌ کنند.

ولیئی با بیان اینکه انتخابات تشکل‌های اجتماعی کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، اظهار کرد: این انتخابات در راستای روی‌کردهای اجتماعی سازمان‌های اجتماعی از سوی وزارت کشور برگزار می‌شود و نقش‌آفرینی این تشکل‌ها را در واقع تسهیل می‌کند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان اجتماعی وزارت کشور اضافه کرد: انتخابات تشکل‌های اجتماعی هر دو سال یک بار در سطح استانی و ملی برگزار و نمایندگان تشکل‌ها در شورای ملی حمایت و توسعه سمن‌ها، در آن انتخاب می‌شوند.

وی بیان کرد: بخشنامه برگزاری انتخابات شورای تشکل‌های اجتماعی شهریورماه به استان‌های کشور ابلاغ شده تا مسئولان اقدامات لازم برای برگزاری این رویداد را در آبان ماه صورت دهند.

ولیئی در پایان گفت: از موثران، فعالان اجتماعی، کنشگران مدنی و مؤسسان سازمان‌های مردم نهاد دعوت می‌کنیم در این انتخابات حضور فعال داشته باشند.

انتهای خبر/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان