۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین بیماری‌های قلبی عروقی تهدید جدی برای سلامت قزوینی‌ها است
کد خبر: ۳۶۵۳۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۶ ساعت: ۱۲:۲۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول برنامه قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

بیماری‌های قلبی عروقی تهدید جدی برای سلامت قزوینی‌ها است

مسئول برنامه قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بیماری‌های قلبی عروقی را عامل مهم مرگ‌ومیر در جهان و کشور دانست و گفت: سبک زندگی ناسالم سبب تشدید این عارضه شده که جمعیت استان قزوین هم از آن مستثنی نیست.

بیماری‌های قلبی عروقی تهدید جدی برای سلامت قزوینی‌ها است
فاطمه ناجی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری_تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت توجه به سلامتی جسمانی در افراد اظهار کرد: بیماری قلبی عروقی شامل بیماری‌های ناشی از قلب، عروق مغزی و عروق خونی است و شایع‌ترین این بیماری‌ها، بیماری عروق کرونر قلب مانند سکته‌های قلبی و بیماری عروق مغزی نظیر سکته مغزی می‌باشد.

وی در خصوص عوامل مهم موثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی افزود: رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات، اختلال چربی‌های خون، دیابت و فشارخون بالا از عوامل خطر کلیدی مهم این بیماری‌ها به شمار می‌آیند که کنترل و کاهش این عوامل، نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارد.

۳۱ درصد کل مرگ‌های جهانی ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است

مسئول برنامه قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: سالانه تقریبا ٢٠٫٥ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تشکیل می‌دهد و اکثریت این فوت‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب بوده که به شکل حملات قلبی و سکته‌های مغزی تظاهر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی بزرگترین قاتل دنیاست؛ عنوان کرد: امسال روز جهانی قلب در روز جمعه هفت مهرماه مصادف با ۲۹ سپتامبر با موضوع استفاده از راه‌هایی برای شناخت قلب و حفاظت از آن برگزار می‌شود و «شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی_ مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر» به عنوان شعار ملی در نظر گرفته شده است و پیام اصلی « با شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، از قلب خود بهتر مراقبت کنید.» می‌باشد.

ناجی بیان کرد: در دنیایی که دانش درباره سلامت قلب محدود است و سیاست‌گذاری‌های مناسب به میزان کافی برای سلامت قلب وجود ندارد هدف از بین بردن موانع موجود و توانمندسازی افراد برای کنترل سلامتی خویش است زیرا وقتی بیشتر بدانیم بهتر هم می‌توانیم از قلب خود مراقبت کنیم.

عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و دیابت مشترک است

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و دیابت مشترک است، بناست تا امسال در فاصله زمانی روز جهانی قلب «هفت مهر ماه» تا روز جهانی دیابت یعنی «۲۳ آبان ماه» اقداماتی برای اطلاع رسانی، آموزش و غربالگری در قالب بسیج اطلاع رسانی و آموزشی انجام شود.

این مسئول با اشاره به نکات بهداشتی در خصوص چگونگی سالم زندگی کردن گفت: برای این منظور لازم است خانه خود را مملو از غذاهای سالم کنید و روز خود را با مصرف میوه شروع کنید و روزانه پنج وعده میوه و سبزی مصرف كنيد.

وی عنوان کرد: از مصرف چربی‌های اشباع از قبیل روغن جامد، کره و خامه اجتناب کنید و مراقب مصرف غذاهای آماده که حاوی مقدار زیادی نمک و چربی است، باشید و از آنجا که نمک موجود در غذا کافی است "نمکدان‌ها را از سر سفره جمع کنید".

يک سال پس از ترک سیگار خطر بیماری‌های قلبی نصف می‌شود

ناجی با تاکید بر فعالیت و تحرک بدنی تصریح کرد: کل افراد خانواده باید زمانی را که صرف تماشای تلویزیون می‌کنند، محدود کرده و آن را به کمتر از 2 ساعت در روز برسانند همچنین روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی کنید و با کودکان خود بازی کنید.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود برای حفظ سلامتی بدن در صورت استفاده از اتوبوس یک تا دو ایستگاه زودتر پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده‌روی کنید و در صورت امکان به جای استفاده از وسیله نقلیه با دوچرخه یا پیاده به محل کار یا خرید بروید.

کارشناس ارشد اپیدمیولوژی با تاکید بر اینکه سیگار دشمن شماره اول قلب محسوب می‌شود؛ گفت: ترک مصرف دخانیات در خانه لازمه سلامتی قلب فرد و دیگر اعضای خانواده است و بهتر است بدانیم يک سال پس از ترک سیگار خطر بیماری‌های قلبی نصف خواهد شد و با گذشت زمان قلب فرد به وضعيت طبیعی می‌رسد.

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی عروقی است

وی عنوان کرد: کاهش وزن خصوصا همراه با کاهش نمک مصرفی منجر به پایین آمدن فشارخون می شود و فشار خون بالا عامل اصلی سکته مغزی و از عوامل مهم نیمی از بیماری‌های قلبی و سکته قلبی است.

ناجی با تاکید بر اهمیت اطلاع از وضعيت سلامتی در افراد گفت: برای اندازه‌گیری فشارخون، کلسترول خون، قند خون، نمايه توده بدنی و اطلاع از وضعیت سلامت خود به پزشک مراجعه کنید همچنین از مصرف نوشيدنی‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار خودداری كنيد زیرا مصرف اين نوشيدنی‌ها باعث افزایش وزن و چاقی و به دنبال آن افزایش فشار خون می‌شود.

مسئول برنامه قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیمار شده‌اند، اما مهم این است کسی که علامتی از بیماری ندارد و در معرض مرگ زودرس قرار دارد، شناسایی شود.
 
از فشار خون بالا با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود 
 
ناجی در ادامه بیان کرد: فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی عروقی است و به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می‌شود چون معمولا هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شوند.
 
 
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که پیشگیری مهمتر از درمان است و همواره بر این امر تاکید می‌شود بنابراین ضرورت دارد همه افراد جامعه با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده در سبک زندگی، سلامت قلب خود را حفظ کنند. 
 
با انتخاب شیوه زندگی سالم، سلامت قلب خود را حفظ کنید
 
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی عنوان کرد: با ادغام برنامه «پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در مراقبت‌های بهداشتی اولیه» یا "ایراپن" افراد بالای ۳۰ سال به مراکز خدمات جامع سلامت فراخوان شده و فاکتورهای خطر مانند چاقی، مصرف دخانیات، کلسترول بالا، فشارخون بالا و قند خون بالا در آنها غربالگری و پیگیری می‌شود.
 
ناجی تصریح کرد: خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی بخش مهمی از برنامه ایراپن می‌باشد و ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمال وقوع سکته قلبی یا مغزی در ده سال آینده به شمار می‌آید که هدف اصلی آن پيشگيری از سکته‌های قلبی و سكته‌های مغزی، تصميم گيری درباره شروع مداخلات پيشگيرانه و درمان برای گروه‌های در معرض خطر است.
 
وی در پایان گفت: افراد بالای ۳۰ سال برای اطلاع از میزان خطر بروز سکته قلبی – مغزی در 10 سال آینده و غربالگری رایگان بیماری دیابت و فشارخون بالا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.
 
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان