۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین پیاده‌روی از چه بیماری‌هایی پیشگیری می‌کند؟
کد خبر: ۳۶۵۳۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۵ ساعت: ۸:۳۳ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با یک کارشناس مطرح شد؛

پیاده‌روی از چه بیماری‌هایی پیشگیری می‌کند؟

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پیاده‌روی منظم با روش‌های تنظیم وزن بدن سبب کاهش عوامل التهابی، تنظیم سطح هورمون‌ها، تنظیم کارکرد انسولین و تقویت دستگاه ایمنی موجب کاهش خطر سرطان‌ها می‌شود.

پیاده‌روی از چه بیماری‌هایی پیشگیری می‌کند؟
لیلا آشوری در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به فواید پیاده‌روی اظهار کرد: افرادی که از نظر جسمی فعال هستند نسبت به افراد بی‌تحرک، طول عمر بیشتری دارند.

 وی افزود: شرایط افراد فعال و کم‌تحرک متفاوت از هم است؛ افراد کم‌تحرک در معرض اضافه وزن و چاقی، سکته مغزی، دیابت، فشار خون بالا، آرتروز و پوکی استخوان هستند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: پیاده‌روی منظم با کنترل وزن، افزایش سطح انرژی و کاهش استرس موجب بهبود خُلق و عزت نفس می‌شود.

تأثیر پیاده‌روی بر کاهش بیماری‌های قلبی و دیابت چیست؟

آشوری بیان کرد: پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و باعث تقویت استخوان‌ها و قدرت و استقامت ماهیچه‌های بدن و کاهش چربی‌های اضافی بدن است.

وی ادامه داد: پیاده‌روی اثرات مثبت دیگری را بر انسان دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش شادابی و نشاط فرد، خواب مناسب و کاهش سرماخوردگی اشاره کرد.

این مسئول اذعان کرد: از سایر فواید پیاده‌روی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پیاده‌روی منظم با روش‌های تنظیم وزن بدن، کاهش عوامل التهابی، تنظیم سطح هورمون‌ها، تنظیم کارکرد انسولین و تقویت دستگاه ایمنی موجب کاهش خطر سرطان‌ها می‌شود.

آشوری اضافه کرد: پیاده‌روی برخلاف بسیاری از ورزش‌ها رایگان است و نیازی به تجهیزات و آموزش خاصی ندارد.



پیاده‌روی ناراحتی‌های قلبی را کاهش می‌دهد

وی با اشاره به تأثیر پیاده‌روی بر سلامت قلب گفت: پیاده‌روی منظم حداقل 30 دقیقه در روز می‌تواند باعث کاهش ناراحتی‌های قلبی شود و به کنترل فشار خون و سلامت قلب کمک کند.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: در واقع هر فعالیتی که ضربان قلب را بالا ببرد و پمپاژ خون در قلب را بیشتر کند، فعالیت مفیدی برای قلب و سیستم گردش خون محسوب می‌شود.

آشوری ادامه داد: پیاده‌روی کنترل شده و با نظارت پزشک، جزئی از برنامه‌های توانبخشی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا حتی افرادی است که در حال گذراندن دوران بهبودی بعد از حمله قلبی هستند؛ البته توجه شود که در این بیماران آموزش نحوه فعالیت جسمانی و تعیین محدوده ایمن آن باید توسط پزشک صورت بگیرد.

پیاده‌روی چه تأثیری بر بهبود مغز دارد؟

 وی اذعان کرد: تأثیر ورزش و پیاده‌روی بر مغز به صورت بهبود خُلق و خو و تنظیم خواب بوده و موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و انجام منظم دو ساعت در هفته می‌تواند احتمال سکته مغزی را تا 30 درصد کاهش دهد.

این مسئول با اشاره به بهترین زمان پیاده‌روی اضافه کرد: هر فردی با توجه به شرایط زندگی خود می‌تواند زمان پیاده‌روی را در طول روز انتخاب کند؛ پیاده‌روی در هر ساعتی از روز فواید خودش را دارد اما بهترین زمان آن ساعتی است که هر روز به آن پایبند باشیم.

آشوری یادآور شد: معمولا پیاده‌روی صبحگاهی مزایای بیشتری دارد زیرا آلودگی هوا در آن زمان کمتر است و زمینه کاهش استرس، پاکسازی افکار منفی و بهبود بهره‌وری در طول روز را فراهم می‌کند.

پیاده‌روی برای چه سنینی توصیه می‌شود؟

وی گفت: تحقیقات نشان داده است که بزرگسالان باید هفته‌ای پنج روز یا بیشتر، هر روز حداقل 30 دقیقه پیاده‌‎روی با سرعت متوسط داشته باشند زیرا به همان میزان که سن افزایش می‌یابد فعالیت‌های ورزشی برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این مسئول بیان کرد: بدن باید بتواند وزن خود را تحمل کند و با فعالیت بدنی مناسب می‌توان احتمال زمین خوردن و شکستگی استخوان در سنین بالا را کاهش داد.



آشوری اضافه کرد: هر فردی با هر رده سنی و هر وضعیت ظاهری می‌تواند پیاده‌روی کند به شرط آنکه دچار بیماری خاصی نباشد زیرا افراد بیمار باید با مشورت پزشک باید مدت و شدت پیاده‌روی را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: بهتر است در زمان پیاده‌روی فردی را به عنوان همراه در نظر بگیریم که هم تنها نباشیم و هم انگیزه بهتری در طول مسیر برای راه رفتن داشته باشیم.

تنظیم سرعت قدم‌ها با استفاده از دستگاه تردمیل

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به مزایا و معایب استفاده از دستگاه تردمیل به جای پیاده‌روی گفت: این دستگاه با استفاده از یک صفحه تسمه‌ای کمک می‌کند دویدن و پیاده‌روی در فضای بسته و ثابت شبیه‌سازی شده و با صرف زمان کمتر امکان دویدن و ورزش هوازی فراهم شود.

آشوری با اشاره به مزایای استفاده از تردمیل ابراز کرد: با استفاده از این دستگاه می‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی پیاده‌روی یا سرعت قدم‌ها و شیب سطح را تنظیم کرد و بر ابعاد مختلف ورزش اشراف داشت.

وی مطرح کرد: کاهش سطح اکسیژن خون در فضای بسته، ثابت و تکراری بودن محیط ورزش، گران، حجیم و جاگیر بودن از معایب استفاده از دستگاه تردمیل است.

این مسئول در پایان با اشاره به روش مناسب استفاده از تردمیل بیان کرد: استفاده از این دستگاه با توجه به شرایط سنی و وضعیت جسمانی هر فردی باید با توصیه پزشک انجام شود زیرا اگر به صورت غیراستاندارد باشد ممکن است به مفاصل مچ پا، زانو و لگن آسیب وارد کند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان