۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین راهکارهای طب سنتی برای مواجه با تغییرات فصلی
کد خبر: ۳۶۵۲۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۶ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با یک پزشک متخصص مطرح شد؛

راهکارهای طب سنتی برای مواجه با تغییرات فصلی

توجه به فصلی که در آن به سر می‌بریم یکی از قسمت‌های مهم نگهداری صحت و سلامتی بوده و رعایت آداب هر فصل از اصول دستورهای ضروری در حفظ تندرستی و بهداشت است که برای تحقق این امر کافی است راهکارهای متخصصان حوزه سلامت را اتخاذ کنیم.

راهکارهای طب سنتی برای مواجه با تغییرات فصلی
به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ شاید با شروع فصل پاییز خیلی‌ها مایل باشند خود را با شرایط آب و هوایی تطبیق دهند و رفتارهایی داشته باشند که مطابق فصل است.

توجه به فصلی که در آن به سر می‌بریم یکی از قسمت‌های مهم نگهداری صحت و سلامتی است و رعایت آداب هر فصل از اصول دستورهای ضروری در حفظ تندرستی و بهداشت است.

یک موضوع بسیار مهم درباره اینکه هرفصلی چه مزاجی دارد، چه بیماری‌هایی به همراه خود می‌آورد و چه پرهیزها و توصیه‌هایی در آن فصل می‌شود، در توصیه‌های سلامتی بخش اسلامی وجود دارد.

شهریورماه و البته فصل گرم تابستان آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و چندروزی بیش به فصل پاییز باقی نمانده است، فصلی که با تغییرات آب و هوایی همراه است.



تغییرات فصلی که به اذعان متخصصان متناسب با هر فصل است و می‌تواند یکی از عناصر چهارگانه گرم و تَر، گرم و خشک، سرد و خشک و سرد و تَر باشد.

دکتر عبدالله کشاورز در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به تغییرات فصلی و لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی اظهار کرد: فصل پاییز فصلی است که از گرمای تابستان به تدریج وارد سرمای آن می‌شویم.

وی افزود:هوا در فصل پاییز مانند بهار متغیر بوده و اختلاف بین گرما و سرما و دمای صبح و شب نسبت به هم متفاوت بوده و نیاز است انسان نکاتی را در این بین در نظر داشته باشد.

متخصص طب سنتی بیان کرد: انسان باید در نحوه پوشش مقابل گرمای زیاد در روزها و سرمای قابل توجه در شب‌ها برای حفظ سلامتی خود مراقبت کند.

مصرف غذاهای دیرهضم و بدهضم در فصل پاییز کاهش یابد

کشاورز با اشاره به توصیه‌های غذایی در فصل پاییز عنوان کرد: نوع تغذیه مانند فصل بهار باید به گونه‌ای باشد که به دستگاه گوارش آسیبی نرسد و سلامت آن حفظ شود.

وی اضافه کرد: مصرف کمترغذاهای دیرهضم و بد هضم مانند غذاهای سرخ کردنی، ته دیگ،عدسی، عدم پرخوری، درهم خوری و روی هم خوری توصیه می‌شود.

متخصص طب سنتی به بیماری‌های شایع در فصل پاییز پرداخت و عنوان کرد: این فصل مزاج سرد و خشکی را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین بیماری‌های دارای چنین مزاجی در افراد به ویژه افراد مسن یا تشدید شده یا شیوع پیدا می‌کنند.

بیماری‌های تنفسی و اسهال از جمله بیماری‌های شایع در فصل پاییز

کشاورز یادآور شد: همچنین بیماری‌هایی مانند اعصاب و روان، افسردگی و بیماری‌های خُلقی در ساعات مختلف روز به ویژه عصرها و شب‌ها در افراد دارای بیماری زمینه‌ای در این فصل تشدید می‌یابد.

وی بیماری‌های اسکلتی-عضلانی و دردهای اسکلتی و عضلانی را از سایر بیماری‌های شایع در فصل پاییز عنوان کرد و گفت: در بیماری‌های تنفسی و اسهال بیشتر کودکان و افراد مسن و در بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و اعصاب بیشتر میانسالان و افراد مسن در معرض خطر هستند.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: باتوجه به تغییرات دمایی و گردش میکروبی ناشی از آن، بیماری‌های گوارشی و تنفسی مانند اسهال‌های مختلف و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی به ویژه عفونت گوش میانی در کودکان و عفونت‌های فصلی مانند آنفولانزا در فصل پاییز شیوع می‌یابد.

انجام حجامت عام راهکاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن در پاییز

کشاورز با اشاره به شرایط  دریافت واکسن ابراز کرد: افراد نیازمند واکسن باید نسبت به دریافت آن اقدام و افراد غیرنیازمند، بدن خود را پاک‌سازی کنند.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افراد حجامت پیشگیری (حجامت عام) را در فصل پاییز در مراکز معتبر انجام دهند.

متخصص طب سنتی در پایان با اشاره به عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: مصرف غذا و میوه‌هایی مانند سیب، شربت عسل، سیاهدانه و عسل، فالوده سیب، مکمل‌های موجود به صورت سنتی یا نسخه‌ای در داروخانه و بوییدن عطرهای خوش بو متناسب با مزاج گرمی یا سردی فرد توصیه می‌شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان