۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین عوامل تاثیرگذار در اقدام به خودکشی را بشناسیم
کد خبر: ۳۶۵۰۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۹ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با معاون پیشگیری بهزیستی قزوین مطرح شد؛

عوامل تاثیرگذار در اقدام به خودکشی را بشناسیم

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: نداشتن سلامت روان و اختلال‌های شخصیتی مثل افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی، اعتیاد، بحران‌ها و شکست‌های زندگی، سوگ و توجه طلبی از جمله عوامل تاثیرگذار در اقدام به خودکشی است.

عوامل تاثیرگذار در اقدام به خودکشی را بشناسیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ روز ۱۰ سپتامبر به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است تا با افزایش اطلاع‌‌رسانی در زمینه اقدامات پیشگیرانه ضروری، شاهد کاهش نرخ قربانیان خودکشی در سراسر جهان باشیم.

مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان، دلیل نامگذاری روز پیشگیری از خودکشی را افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن عنوان کرده‌اند.

برای اطلاع بیشتر نسبت به عوامل موثر در ایجاد افکار خودکشی یا آگاهی در مورد علائم هشداردهنده در آن دسته از افرادی که احتمال خودکشی در آنان بالاست؛ مصاحبه‌ای با زهرا غلامرضایی معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

زهرا غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌های جهانی صورت گرفته میزان اقدام به خودکشی در زنان بیش‌تر از مردان بوده اما اقدامات کامل خودکشی بیش‌تر در بین مردان مشاهده می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه ذهن هیجانی در زنان قالب‌تر است و رفتارهای نمایشی هم در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود، پس اقدام به خودکشی می‌تواند روشی برای بیان خواسته یا انتظارات آنان باشد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: البته در بروز رفتارهای خودکشی، مختصات فرهنگ فرد هم خیلی مهم است به طوری که این موضوع از نظر فراوانی در نوع فرهنگ‌ها تفاوت دارد.

وی اضافه کرد: تفاوت‌های فرهنگی ممکن است ناشی از دسترس بودن و عادی شدن اقدام به خودکشی یا وجود نشانگان خاص فرهنگ نیز باشد.

غلامرضایی با اشاره به دلایل اقدام به خودکشی گفت: نگاه به خودکشی چند عاملی و چندوجهی بوده و از دیدگاه‌های چندگانه فردی، خانوادگی و اجتماعی باید مورد بررسی قرار گیرد.

*اقدام به خودکشی در زنان بیش از مردان است

وی خاطرنشان کرد: نداشتن سلامت روان و اختلال‌های شخصیتی مثل افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی، اعتیاد، بحران‌ها و شکست‌های زندگی، سوگ، توجه طلبی، خودکشی تقلیدی، فقر، داشتن بیماری‌های صعب‌العلاج و گاهی مطلع شدن از بی‌وفایی‌های زناشویی از جمله عوامل تاثیرگذار در اقدام به خودکشی است.

این مسئول عنوان کرد: خودکشی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله احساس شکست، نیازهای ناکام شده و حتی انتقام صورت بگیرد‌؛ چرایی این رویداد را می‌توان در مواردی از قبیل نوعی فریاد کمک خواهی جهت برطرف کردن نیازهای روانی فرد، گاهی نیازهای دیگر مانند نیازهای اقتصادی یا یادگیری مشاهده‌ای و تقلید یا تنبیه کردن خود جستجو کرد.

وی بیان کرد: افرادی که قصد خودکشی دارند معمولا درمورد بی‌علاقگی به زندگی و بی‌معنایی دنیا و ناامیدی صحبت می‌کنند، افکار مرگ دارند، گوشه‌گیر، کم‌حرف و تحریک‌پذیر می‌شوند یا روش‌های خودکشی را در اینترنت جستجو می‌کنند.

غلامرضایی اضافه کرد: نوشتن نامه خداحافظی یا وصیت‌نامه، بخشیدن اموال و وسایل شخصی، تغییرات خلقی و گریه و بی‌قراری که بیشتر علائم در مجموعه علائم افسردگی قرار می‌گیرد همچنین هرگونه صحبت در مورد پایان زندگی باید از سوی اطرافیان جدی گرفته شود و فرد بلافاصله در مسیر روان‌درمانی قرار گیرد.

وی بیان کرد: افرادی که اقدام به خودکشی در پیشینه خود دارند، بعدها با احتمال بیشتری خودکشی کامل خواهند داشت از این رو نخستین اقدام برای مقابله با خودکشی افزایش آگاهی عمومی نسبت به آن، آگاهی به هشدارها و همچنین دسترس‌پذیر کردن خدمات روان‌شناختی برای آحاد مردم است.

کنترل استرس و خشم از عوامل بسیار مهم و پیشگیرانه در بحث خودکشی است

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بررسی حمایت‌های اجتماعی و افزایش آن، درمان اختلالات سبب‌ساز، جستجوی معنا و معنویت درمانی، اعتقادات و آموزش مهارت‌های زندگی به ویژه کنترل استرس و خشم و حل مسئله برای جلوگیری از خودسرزنش‌گری و خشم نسبت به خود و دیگری از عوامل بسیار مهم و پیشگیرانه می‌باشد.

وی ابراز کرد: ریاست کمیته پیشگیری از خودکشی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی با عضویت دستگاه‌های همسو بوده و خدمات پیشگیری از خودکشی به صورت آموزش پیشگیری از خودکشی، آموزش مهارت‌های زندگی و کنترل خشم از جمله اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در سطح محلات می‌باشد؛ همچنین خدمات مشاوره از طریق ارتباط با خط ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی و خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ جهت اخذ اقدامات فوری و تخصصی خانواده‌ها توصیه می‌شود.

غلامرضایی ابراز کرد: همچنین استفاده از خدمات مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی و خدمات روان‌درمانی و خدمات روانپزشکی جهت استفاده از راهکارهای درمانی متخصصان به خانواده‌ها و افراد در معرض آسیب‌های روحی و روانی پیشنهاد می‌شود.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ در آگاهی‌رسانی به مردم گفت: اصحاب رسانه می‌توانند نقش به سزایی در افزایش دانش عمومی پیرامون خودکشی و همچنین راه‌های درخواست کمک در شرایط بحرانی داشته باشند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان