۱۸/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ یکشنبه

صبح قزوین بیش از ۴۰۰ بهورز در مراکز خانه بهداشت قزوین مشغول خدمت هستند
کد خبر: ۳۶۵۰۰۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۲ ساعت: ۱۱:۲۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسئول بهورزی استان قزوین:

بیش از ۴۰۰ بهورز در مراکز خانه بهداشت قزوین مشغول خدمت هستند

کارشناس مسئول بهورزی استان قزوین گفت: ۴۱۸ بهورز در مراکز خانه بهداشت استان مشغول خدمت هستند که از این تعداد ۲۶۷ بهورز زن و ۱۵۱ بهورز مرد می‌باشند.

بیش از ۴۰۰ بهورز در مراکز خانه بهداشت قزوین مشغول خدمت هستند
خدیجه سادات حسینی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ اظهار کرد: در حال حاضر 260 خانه بهداشت فعال و دو خانه بهداشت غیرفعال در سطح استان قزوین وجود دارد که اقدامات لازم جهت راه‌اندازی مجدد خانه‌های غیرفعال درحال انجام است.

وی افزود: همچنین 418 بهورز در مراکز خانه بهداشت استان مشغول خدمت هستند که از این تعداد 267 بهورز زن و 151 بهورز مرد می‌باشند.

کارشناس مسئول بهورزی استان قزوین بیان کرد: همه ساله به ازای بهورزان بازنشسته، از کارافتاده و فوت شده و خانه‌های بهداشت که به تازگی تاسیس شده‌اند نیاز به جذب بهورز داریم که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای جذب بهورز اقدام می‌شود.

حسینی عنوان کرد: در حال حاضر 19 بهورز جدید در استان جذب شدند که پس از طی مراحل مربوطه، دوره بهورزی را از مهرماه شروع خواهند کرد و تا پایان سال براساس نیاز خانه‌های بهداشت اقدام به جذب بهورز خواهیم نمود.

هر بهورز 800 نفر جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد

وی در خصوص تقسیم‌بندی بهورزها در مناطق مختلف ابراز کرد: با توجه به پراکندگی، دسترسی و جمعیت برای هرچند روستا یک خانه بهداشت در نظر گرفته می‌شود؛ به طوری که تمام جمعیت مناطق روستایی تحت پوشش خانه‌های بهداشت و بهورزان هستند.

کارشناس مسئول بهورزی استان قزوین با بیان اینکه به طور متوسط هر بهورز 800 نفر جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: خدمات یک بهورز به صورت فعال یعنی با حضور مردم، مراجعه درب منزل و پیگیری بهورز ارائه می‌شود.

حسینی ادامه داد: بهورزان براساس بسته‌های خدمتی تعریف شده موظف به ارائه خدمات به تمام گروه‌های سنی «کودکان‌، نوجوان، جوانان، میانسالان، سالمندان»، مادران باردار هستند.

وی افزود: خدمات حوزه درمان شامل مراقبت‌های سنی، غربالگری بیماری‌ها «با انجام آزمایشات و تکمیل فرم‌های سلامتی»، درمان‌های ساده علامتی، توزیع مکمل و ... است.

کارشناس مسئول بهورزی استان قزوین تصریح کرد: معمولا جذب بهورز براساس آئین‌نامه‌ای که هر چند سال یک بار به‌روزرسانی و از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، صورت می‌گیرد؛ براساس آئین‌نامه مذکور با توجه به اصل بومی‌گزینی اقدام به جذب بهورز در مناطق مورد نیاز می‌شود.

کمبود مجوزهای استخدامی در مناطق محروم، عمده‌ترین مشکلات حوزه بهداشت

حسینی در مورد خدمات ارائه شده بهورزان در دوران کرونا اذعان کرد: در دوران کرونا خدماتی نظیر غربالگری، شناسایی بیماران کرونایی‌، انجام تست‌های تشخیصی کرونا «rapid test»، آموزش‌های مربوط به پیشگیری و درمان کرونا، نظارت بر دفن بهداشتی اجساد متوفیان کرونایی، واکسیناسیون و... توسط بهورزان به مردم روستا ارائه می‌شد.

وی ابراز کرد: بهورزان براساس بسته‌های خدمتی تعریف شده موظف به ارائه خدمات به تمام گروه‌های سنی «کودکان، نوجوان، جوانان، میانسالان، سالمندان»، مادران باردار می‌باشند لذا بهورزان موظف هستند مراقبت‌های اولیه سلامتی نوآموزان را انجام و برای ارائه خدمات تکمیلی آن‌ها را به پزشک و یا دندانپزشک ارجاع دهند؛ با توجه به تعریف گروه‌های سنی تمام جمعیت روستا تحت پوشش بهورز می‌باشند و خدمات متناسب با سن و جنس را دریافت می‌نمایند.

کارشناس مسئول بهورزی استان قزوین در پایان تصریح کرد: در حال حاضر کمبود مجوزهای استخدامی جهت جذب نیرو در مناطق محروم یکی از عمده مشکلات حوزه بهداشت می‌باشد که امیدواریم در این موضوع تجدید نظر صورت گیرد.

انتهای خبر/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان