۰۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۱ جمعه

صبح قزوین دولت نتوانسته تغییری در وضعیت رکود ایجاد کند/ رکود مرتب در حال افزایش است
کد خبر: ۳۶۴۶۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت نتوانسته تغییری در وضعیت رکود ایجاد کند/ رکود مرتب در حال افزایش است

بیت الله اکبری در خصوص وضعیت کنونی تورم گفت: دولت توانسته است جلوی تورم را بگیرد اما نتوانسته تغییری در وضعیت رکود ایجاد کند و من اعتقادم این است رکود به سمت افزایش می باشد.

دولت نتوانسته تغییری در وضعیت رکود ایجاد کند/ رکود مرتب در حال افزایش است
دکتر بیت اله اکبری مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به وضعیت ایجاد رکورد و تورم در سطح جامعه، گفت: با ایجاد وضعیت رکورد، تورم افزایش پیدا کند و با کاهش این مهم شرایط بالعکس می شود.
وی با بیان اینکه سیاست های طرف تقاضا در دست دولت قرار دارد، اظهار کرد: وقتی در شرایط فعلی دولت اعلام می کند تورم را کاهش داده مطمئناً رکود افزایش پیدا کرده است و درنتیجه بیکاری زیاد می شود.
وی با تاکید براینکه دولت نمی تواند با ابزارهایی مثل سیاست پولی و مالی که همواره تحت تاثیر شرایط است، تورم را کاهش دهد و از طرف دیگر رکود را از بین ببرد، ادامه داد: این روال با سیاست های دولت در کوتاه مدت امکانپذیر نیست .
اکبری مقدم تصریح کرد: دولت با بهره گیری از سیاست های کوتاه مدت طرف تقاضا توانسته تا حدودی جلوی تورم را بگیرد و مردم هم این مسئله را درک می کنند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کسانی که خرید روزانه می کنند متوجه می شوند قیمت ها مانند گذشته افسار گسیخته افزایش نمی یابد، افزود: اگر افزایش قیمت هم وجود دارد بدلیل شرایط تحریم و فشارهای بیرونی است که خارج از کنترل دولت می باشد.
وی گفت : دولت توانسته جلوی تورم را بگیرد اما جلوی رکود را به هیچ وجه نگرفته و من اعتقادم این است رکود به سمت افزایش می باشد.
اکبری مقدم با اشاره به اینکه دولت فقط در حال پنهان و مخفی کردن رکود است ، اظهار کرد : رکود واقعی زمانی کم می شود که افزایش تولید را مشاهده کنیم؛ وقتی تولید زیاد می شود در سطح جامعه اثرش نمایان خواهد بود اما در حال حاضر کالاهایی تولید می شود که تقاضایی برای آنها وجود ندارد و به همین دلیل اثری از کاهش رکود نیست و در بلند مدت نیز باید انتظار افزایش رکود را داشته باشیم.
وی با تاکید براینکه دولت سیاست ضد تورمی اتخاذ کرده و شدیداً در حال مانع شدن از رشد نقدینگی در جامعه است ، تصریح کرد :این مهم نشان دهنده ی هدف دولت در کاهش میزان تورم می باشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد : هدف گذاری دولت برای کاهش رکود نمی تواند در کوتاه مدت امکان پذیر باشد و نباید هم ادعای این مسئله را داشته باشد.
وی اظهار گفت : دولت اگر بخواهد قدم موثری بردارد باید سیاست های غیر متعارف داشته باشد؛ یعنی غیر پولی و مالی.
سیاست هایی مانند تشویق و تنبیه ارزی که در بلند مدت جواب می دهند.
اکبری مقدم با بیان اینکه پیشنهاد می کنم دولتمردان ما ادعای رفع رکود در کوتاه مدت را نداشته باشند ، افزود :مردم این مسئله را مشاهده نمی کنند و این مسئله در جامعه عدم اطمینان و اعتماد بین مردم و دولت را ایجاد می کند.
وی اظهار کرد :سیاست های طرف عرضه ، مانند سیاست های اصلاح مالیاتی ،سیاست های ارزی ، سیاست درآمدی ازجمله سیاسیت هایی است که دولت می تواند با استفاده از آن اهره وری را افزایش دهد و این امر در بلند مدت جوابگو خواهد بود لذا تورم کاهش یافته و بیکاری حذف می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت با سیاست های مسکنی جلوی معضلات را می گیرد تا مردم بیشتر امیدوار شوند ، افزود :چون اسم دولت هم تدبیر و امید است به نظر می رسد به امید بیشتر توجه شده است و سعی می کنند فقط مسکنی عمل کنند .
وی ادامه داد: دولت باید ریشه ای به مسئله رکود فکر کند و به شرکت های دانش بنیان که جز سیاست های غیر متعارف است توجه کنند.
وی با بیان اینکه کشور تایلند زمانی به مدت ده سال جوانان خود را به خارج از کشور برد و آنها با هزینه دولتی آموزش های تخصصی روز را فراگرفتند ،گفت : دولت هم می توانند در شرایط فعلی با اهمیت دادن به شرکت های دانش بنیان و توجه به استعداد جوانان کشورمان دراین زمینه اقدام کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : دولت برای پیشتازی در این امر باید به سیاست های ساختار فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی کشور توجه کند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان