۱۸/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ یکشنبه

صبح قزوین مدعیان آزادی بیان در جبهه هتاکان
کد خبر: ۳۶۳۹۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۰ ساعت: ۷:۵۶ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از هتک حرمت قرآن با مجوز پلیس سوئد در مقابل یک مسجد؛

مدعیان آزادی بیان در جبهه هتاکان

نمی‌توان برای دشمنی غرب با کتاب آسمانی مسلمانان پایانی متصور شد. امروز در حالی قرآن‌سوزی در سوئد با چراغ سبز پلیس انجام می‌شود که در کمتر از چهار ماه پیش در همین کشور، هتاک دیگری که قصد تورات‌سوزی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی را داشت ، نتوانست این مجوز را از مقامات سوئد دریافت کند.

مدعیان آزادی بیان در جبهه هتاکان
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین ؛ سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی، که از کشورش به سوئد گریخته، روز چهارشنبه اقدام به آتش‌زدن نسخه‌ای از قرآن در مقابل بزرگ‌ترین مسجد در استکهلم، پایتخت سوئد، کرد، کاری که با مجوز پلیس سوئد انجام شده است. او اعلام کرده که نسخه‌ای دیگر از قرآن و پرچم زادگاهش عراق را طی ۱۰ روز دیگر آتش خواهد زد، این در حالی است که اعتراف کرده از پیامدهای کاری که کرده، آگاه است و هزاران تهدید به قتل دریافت کرده است.
در منطقه قره‌قوش واقع در «بخدیدا» در استان نینوای متولد شده و در شبکه‌های اجتماعی خود را «مفکر، نویسنده و ملحد» معرفی می‌کند. مومیکا تحت حمایت مقامات سوئدی و برابر چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان دست این اقدام شنیع زد. حاضران با فریادهای «الله‌اکبر» به این اقدام فرد موهن اعتراض کردند و فردی نیز تلاش کرد به سمت او سنگ پرتاب کند، اما پلیس او را بازداشت کرد. پیش از این، پلیس سوئد اعلام کرده بود که به تظاهرات افرادی که خواهان آتش‌زدن نسخه‌ای از قرآن‌کریم در برابر مسجد اصلی استکهلم در نخستین روزهای عید مبارک قربان هستند، مجوز داده است.
ترکیه در برابر سیاست تحریک و تهدید سر فرود نخواهد آورد
اقدام موهن دولت سوئد در صدور مجوز قرآن‌سوزی بیش از آنکه در راستای آزادی بیان باشد، به یک بازی سیاسی شبیه است؛ صدور مجوز این اقدام، درحالی‌که به‌طور رسمی از سوی پلیس سوئد اعلام شده «ممکن است پیامدهای سیاست خارجی داشته باشد»، بی‌ارتباط با مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و درخواست ترکیه از سوئد برای برگرداندن ۱۳۰ نفر از اعضای گروه پ.ک.ک به این کشور نیست.
به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهوری ترکیه توهین به مقدسات مسلمانان و آتش‌زدن قرآن در سوئد را اقدامی زشت و تحریک‌آمیز خواند و اعلام کرد: «آنکارا به این اقدام موهن به شدیدترین شکل واکنش نشان خواهد داد.» اردوغان طی سخنرانی در جشن حزب عدالت و توسعه گفت: «کسانی که این اجازه را داده‌اند، به اهداف خود نخواهند رسید و ترکیه در برابر سیاست تحریک و تهدید سر فرود نخواهد آورد.»
او افزود: «دشمنان اسلام و بشریت با اقدامات تحریک‌آمیز و جسارت به کتاب مقدس قرآن با حمایت پلیس سوئد در روز عید قربان تحت عنوان آزادی فکر، به اهداف‌شان نخواهند رسید.» رئیس‌جمهوری ترکیه خواستار مبارزه قاطعانه با سازمان‌های تروریستی و دشمنان اسلام شد و اظهار کرد: «ما درنهایت به استکبار غربی یاد خواهیم داد که اهانت به مقدسات مسلمانان، آزادی اندیشه نیست.»
چشم بستن بر چنین اعمال شنیعی، شراکت در این جرم است
درحالی‌که پلیس سوئد اعلام کرد تصمیم برای اجازه به تظاهرات ضد‌اسلام مطابق با حق آزادی بیان گرفته شده و این تظاهرات خطر امنیتی فوری ندارد، با این حال، سی‌ان‌ان نوشت که اجازه‌دادن به چنین حرکت تحریک‌آمیزی باعث واکنش شدید کشورهای اسلامی به‌ویژه ترکیه شد؛ یکی از کشورهای عضو ناتو که مانع عضویت سوئد شده است. سوئد و فنلاند، همسایه هر دو، رسما پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به این بلوک را دادند.
وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه این اعتراض موهون را محکوم کرد و آن را «اقدامی شنیع» خواند. «اجازه‌دادن به این اقدامات ضد‌اسلامی به بهانه آزادی بیان غیرقابل‌قبول است.» هاکان فیدان در بیانیه‌ای گفت: «چشم بستن بر چنین اعمال شنیعی، شراکت در این جرم است.» فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات دولت ترکیه، نیز در توییتی بیان کرد: «ما از برافروختن آتش اسلام‌هراسی و ادامه موارد نفرت از دین مبین اسلام از سوی مقامات اروپایی به‌ویژه سوئد خسته شده‌ایم.»
ضرب‌الاجلی که با تحقیر ناتو از دست رفت
این نخستین‌بار نیست که کشور سوئد در لوای آزادی بیان، این بازی سیاسی را علیه مسلمانان راه انداخته و در اقدامی هنجارشکنانه و نژادپرستانه به فرد یا گروهی مجوز رسمی آتش‌زدن قرآن را داده‌ است. سال گذشته نیز این حرکت هنجارشکنانه و غیرانسانی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم انجام شد. بر همین اساس، مقامات آنکارا خواستار استرداد برخی شهروندان ترکیه ساکن سوئد که متهم به اقدامات تروریستی هستند، بوده‌اند، اما دولت استکهلم تاکنون زیر بار این خواسته نرفته است. ترکیه نیز به تلافی، به‌رغم چهار دور مذاکره تاکنون درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را تایید نکرده است.
مقامات ناتو امیدوارند از شرمساری ناشی از نادیده‌گرفتن هدف اعلام‌شده خود برای پذیرش سوئد در ائتلاف ناتو تا تاریخ 11جولای -تاریخ اجلاس رسمی بعدی ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی- جلوگیری کنند. آنها نگرانند که از دست دادن این ضرب‌الاجل پیامی تحقیرآمیز و بالقوه خطرناک را به دشمنان ناتو ارسال کند.
یک دیپلمات اروپای شرقی به سی‌ان‌ان گفت که هرگونه تاخیر در الحاق سوئد، علاوه‌بر «قدرت گرفتن دشمنان» ناتو، «اعمال قدرت اردوغان بر اتحاد» را نیز به‌دنبال دارد. این دیپلمات افزود: «اردوغان از این تحرکات استفاده خواهد کرد تا فشار بیشتری بر پیکره ناتو وارد و توپ را به‌سوی سوئد پرتاب کند.» با این حال، گزارش سی‌ان‌ان می‌افزاید: «تصمیم برای اجازه‌دادن به تظاهراتی که با هتک حرمت کتاب مقدس اسلام همراه بود، قطعا به روابط سوئد با ترکیه آسیب بیشتری وارد می‌کند و امید این کشور برای پیوستن به ناتو را از بین می‌برد.»
تظاهرات در بغداد در پی آتش‌زدن قرآن در سوئد
صدها عراقی پس از سوزاندن قرآن در خارج از مسجدی در استکهلم، به سفارت سوئد در بغداد حمله و تظاهرات کردند. به گزارش الجزیره، یک عکاس خبرگزاری فرانسه گفت که جمعیتی از حامیان مقتدی صدر، رهبر شیعیان عراق، روز پنجشنبه ساعتی در داخل محوطه سفارت سوئد ماندند، سپس با استقرار نیروهای امنیتی آنجا را ترک کردند. مقامات عراقی هنوز در مورد حمله به سفارت اظهارنظری نکرده‌اند. برخی از معترضان پرچم رنگین‌کمانی را که نماینده جامعه دگرباشان جنسی بود، به آتش کشیدند و بسیاری از آنها قرآن و پرتره‌های مقتدی صدر را در دست داشتند و شعار «آری، آری به قرآن» سر دادند. وزارت خارجه عراق نیز سفیر سوئد را احضار کرد.
تشویق «تروریسم، افراط‌گرایی»
سازمان همکاری اسلامی متشکل از 57عضو در واکنش به هتک حرمت قرآن اعلام کرد که برای گفت‌وگو در مورد این وضعیت یک «جلسه اضطراری» برگزار خواهد کرد. یک مقام سازمان همکاری اسلامی گفت که این مذاکرات به‌ احتمال زیاد روز یکشنبه در بندر جده در دریای سرخ عربستان برگزار خواهد شد. او در توییتی هشدار داد: «آزادی و دمکراسی نامیدن این رفتارها تنها تروریسم و افراط‌گرایی را تشویق می‌کند.» به نوشته سی‌ان‌ان، ایالات متحده نیز این اقدام را محکوم کرده است، با این حال اضافه کرد که صدور مجوز برای چنین اقدامی، از آزادی بیان حمایت می‌کند، ولی به‌معنای تایید این اقدام نیست.
آزادی بیان به سبک غرب؛ قرآن‌سوزی آزاد، تورات‌سوزی ممنوع
سلوان مومیکا، هتاک به قرآن‌کریم، روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با CNN گفت که پنج سال پیش از عراق به سوئد آمده و تابعیت سوئدی دارد. او به CNN گفته که ملحد است و مجوز این تظاهرات را بعد از سه ماه درگیری حقوقی در دادگاه‌های سوئد دریافت کرده است. این در حالی است که غرب و کشورهایی که داعیه‌دار آزادی عقاید و اندیشه هستند، کوچک‌ترین اعتراض یا تجمعی را پیرامون عقاید و مقدسات دیگر ادیان الهی برنمی‌تابند و مجوزی درباره تحرکات مشابه علیه مسیحیت و یهودیت صادر نمی‌شود.
بهمن‌ماه سال گذشته و روزهای ژانویه 2023 بود که رخداد مشابهی دقیقا در کشور سوئد رخ داد؛ یک مرد 36ساله عرب‌تبار درخواستی را به پلیس سوئد ارائه کرد تا مجوز گردهمایی تورات‌سوزی در مرکز استکهلم، پایتخت را دریافت کند. پلیس سوئد با تایید این خواسته، به تارنمای سوئدی «الکامپس» تایید کرد که درخواستی برای گردهمایی به‌منظور سوزاندن کتاب مقدس تورات در تاریخ 28ژانویه 2023 دریافت کرده و خاطرنشان کرد که این درخواست در دست بررسی است. با این حال، مجوز این اهانت به کتاب الهی دین یهود هیچ وقت صادر نشد.
من نماینده اسلام نیستم بلکه نماینده خودم هستم
روزنامه Dagens Nyheter نیز گزارشی از مرد 34ساله‌ای منتشر کرد که درخواست مشابهی برای سوزاندن تورات در مقابل سفارت اسراییل در استکهلم و سوزاندن انجیل در میدان سرگالتوری در مرکز استکهلم داشت. این مرد به این روزنامه گفت: «سوزاندن کتب مقدس مکروه است، اما من عصبانی هستم و این کار را انجام می‌دهم تا در مورد آن بحث ایجاد کنم.» این هتاک به مقدسات دینی افزود: «نمایندگان یک انجمن اسلامی در سودرمالم با من تماس گرفتند و خواستند که این کار را نکنم. آنها می‌گویند توهین به مقدسات همه ادیان الهی، خلاف اسلام است. اما من نماینده اسلام نیستم، بلکه نماینده خودم هستم.»
تارنمای سوئدی الکامپس همچنین نامه‌ای از شخصی دریافت کرد که عنوان کرده چندین بار تلاش کرده است تا مجوز سوزاندن تورات در استکهلم را در سالگرد هولوکاست دریافت کند. طبق نامه او، پاسخی از پلیس دریافت نکرده است.
سنگینی وزن آزادی بیان، در موارد خاص؟
این در حالی است که در رویداد اخیر هتک حرمت قرآن که با مجوز رسمی پلیس انجام شد، هلنا بوستروم توماس، سخنگوی پلیس استکهلم، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان عنوان کرده که زمانی مشکلات امنیتی می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری در مورد امتناع از برگزاری تجمعات عمومی باشد که ارتباط روشنی بین علت تجمع و محیط انجام آن باشد.
باید خاطرنشان کرد که قرآن‌سوزی در استکهلم در مقابل بزرگ‌ترین مسجد مسلمانان در این شهر انجام شد، ولی هیچ‌کدام از اینها مانع از صدور مجوز برای این تحرک ضد‌اسلامی نشد. سخنگوی پلیس استکهلم عنوان کرده که پلیس به متقاضی این کار درباره این محدودیت‌ها اطلاع داده، اما وزن آزادی بیان سنگین‌تر از این است که مجری قانون علیه محدودیت‌های ممنوعیت تجمع و آتش‌زدن مقدسات عمل کند.
احضار کاردار سوئد در تهران
در پی اهانت به قرآن‌کریم در سوئد، کاردار این کشور در تهران، در غیاب سفیر سوئد به وزارت امور خارجه احضار و ضمن محکومیت این اقدام، از سکوت و رفتار منفعلانه دولت این کشور انتقاد شد. هتک حرمت قرآن‌کریم در سوئد، کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز پیش از این، اقدام توهین‌آمیز صورت‌گرفته در سوئد را شدیدا محکوم کرده‌ و گفته بود: «دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به‌شدت آن را محکوم می‌کند. به کاردار سوئد اعلام شد در حالی که این روزها مسلمانان در حال انجام مناسک حج و بزرگداشت شعائر دینی و اسلامی هستند، اهانت به مقدسات آنها صرفا در مسیر نفرت‌پراکنی و خشونت‌طلبی با سوءاستفاده از اصل آزادی بیان است.»
دانشجویان در اعتراض به اهانت به قرآن مقابل سفارت سوئد تجمع کردند
جمعی از مردم و دانشجویان در اعتراض به اهانت به قرآن‌کریم در سوئد مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. این تجمع به همت جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی و جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار شده است. دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد‌ها و دست‌نوشته‌های مختلف که  روی آن شعار‌هایی همچون «دانشجوی مسلمان، حامی دین و قرآن» و «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» نوشته شده بود، نسبت به هتک حرمت قرآن در سوئد ابراز انزجار کردند. تجمع‌کنندگان از مجامع حقوق بشری خواستند نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند. همچنین دانشجویان حاضر در این تجمع از مسلمانان جهان خواستند با ابراز تنفر و انزجار نسبت به هتک حرمت قرآن واکنش نشان دهند.
انتهای پیام/1404
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان