۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین آرامش به آرامستان‌های قزوین بازگشت
کد خبر: ۳۶۳۶۸۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۲۳ ساعت: ۹:۱۷ ↗ لینک کوتاه

با پیگیری صبح قزوین؛

آرامش به آرامستان‌های قزوین بازگشت

برگزاری مراسمات خارج از عرف در آرامستان‌ قزوین به یک معضل فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده بود که با پیگیر رسانه‌های استان به ویژه صبح قزوین نیز با تمهیدات صورت گرفته از سوی متولیان امر، مدت یک ماه است که قوانین جدید برای دفاتر برگزاری مراسمات ترحیم وضع شده به طوری که برگزاری برخی تشریفات و استفاده از آلات موسیقی ممنوع شده و تعدادی از دفاتر هم پلمب و برخی مداحان ممنوع‌ از فعالیت شدند.

آرامش به آرامستان‌های قزوین بازگشت
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در اواسط فروردین ماه پایگاه خبری صبح قزوین طی یادداشتی به عنوان «آرامستان قزوین دیگر آرام نیست/ بدرقه به خانه ابدی با چاشنی موسیقی!» نسبت به اوضاع نابسامان آرامستان‌های قزوین و ورود انواع آلات موسیقی و تشریفاتی در آن که نه در عرف و نه در شرع قابل پذیرش است، واکنش نشان داده و مسئولین ذی‌ربط از دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی را نسبت به این حرکات ضد ارزش و فرهنگی به پاسخگویی وا داشت.

اگر چه این اولین و آخرین واکنش و اعتراض نسبت به این وضع نابسامان نبوده و دغدغه‌های زیادی از سوی مردم و نخبگان در رابطه با وضعیت آرامستان‌ها بیان شده است که پای دستگاه‌های نظارتی و فرهنگی را برای نظام‌دهی به این پدیده فرهنگی باز کرده است.

خوشبختانه پس از درخواست‌های مکرر همشهریان و دغدغه‌مندان فرهنگی، طبق گزارشات میدانی خبرنگار صبح قزوین حدود یک ماهی است با تلاش و اقدامات صورت گرفته از سوی کارگروه نظارت بر فعالیت ختم‌خوانان آرامستان‌های قزوین بار دیگر آرامش به آرامستان‌های قزوین بازگشته است.

استفاده از هرگونه آلات موسیقی در آرامستان‌های قزوین ممنوع است

علیرضا جلیلوند دبیر جامعه ایمانی مشعر در استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: شرایط نامطلوب موجود در آرامستان‌های قزوین و ورود انواع ناهنجاری‌های فرهنگی و آلات موسیقی و تشریفات بی حد و مرز در مراسمات ترحیم در چند سال اخیر، اعتراضات مردمی را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: در این سال‌ها شاهد بودیم که برخی مداح‌نماها با اخذ مبالغ خارج از عرف اقدام به ارائه خدمات تشریفاتی به همراه موسیقی می‌کردند که کانون مداحان شهرستان قزوین در این مسئله ورود پیدا کرده و یک شیوه‌نامه رسمی برای فعالیت مداحان در آرامستان‌ها تدوین کرد که البته ضمانت اجرایی کافی را نداشت.

دبیر جامعه ایمانی مشعر در استان قزوین ادامه داد: با ورود دادستانی قزوین و تشکیل یک کارگروه نظارت بر فعالیت ترحیم‌خوان‌ها در آرامستان‌ها متشکل از نماینده معاون دادستان، نمایندگان فراجا، کانون مداحان، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج مداحان، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان آرامستان‌ها و اتاق اصناف تشکیل شد که در آن به صورت هفتگی نحوه فعالیت تمام مجموعه توسط دادستانی رصد می‌شود.

جلیلوند خاطرنشان کرد: در طی این مدت سه دفتر مداحی و خدمات ترحیم پلمب و یکی از مداحان از فعالیت ممنوع شد.

وی تاکید کرد: در این کمیته دستورالعملی مبنی برعدم ورود آلات موسیقی به آرامستان‌ها از دادستانی ابلاغ شده است که خوشبختانه شاهد تغییر و تحول مناسب در فضای آرامستان‌ها شدیم.

دبیر جامعه ایمانی مشعر در استان قزوین بیان کرد: براساس تلاش‌های صورت گرفته توسط این کمیته، از این پس استفاده از انواع ادوات و آلات موسیقی و همچنین پخش موسیقی ممنوع است و شهروندان عزیز در صورت مشاهده موارد خلاف عرف و تخلف مراتب شکایات خود را با دفتر کمیته صیانت از ستایشگری مستقر در سازمان تبلیغات اسلامی قزوین یا دفتر کارگروه نظارت بر فعالیت ترحیم‌خوان‌ها واقع در آرامستان بهشت رضوی اعلام نمایند.

کمیته نظارت بر فعالیت مداحان در قزوین تشکیل شد

سیدحسن موسوی رئیس کانون مداحان استان قزوین نیز در این خصوص اظهار کرد: در حوزه ساماندهی آرامستان‌‌ها علاوه‌بر تکالیفی که از سوی وزارت کشور بر عهده سازمان آرامستان‌های شهرداری گذاشته شده است، کانون مداحان هم رسالت‌هایی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: طی دو ماه اخیر در کانون مداحان قزوین کمیته صیانت از مداحان فعال شده است که در این کمیته ضمن شناسایی و تشکیل پرونده ترحیم‌خوانان، نسبت به آموزش و ساماندهی این عزیزان اقدام کردیم.

رئیس کانون مداحان استان قزوین خاطرنشان کرد: فراخوانی و شناسایی مداحان ترحیم‌خوان و ساماندهی این افراد و اعطای مجوز به این مداحان، نظارت بر عملکرد در راستای شیوه اجرای دستورالعمل مصوب و برگزاری دوره‌های آموزشی، اقداماتی است که ما در کانون مداحان شهرستان قزوین پیگیر بوده و تبلیغات اسلامی و دادستانی نیز در این زمینه پشتیبان ما هستند.

موسوی بیان کرد: در این راستا با کمک دادستانی و سازمان تبلیغات اسلامی قزوین نسبت ساماندهی دفاتر خدمات ترحیم و نظارت و بازرسی بر آنها اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس کانون مداحان استان قزوین یادآور شد: خوشبختانه بر اساس بازدیدهای میدانی و پیام‌هایی که از مردم و دغدغه‌مندان دریافت کردیم، آرامش خوبی در فضای آرامستان‌ها حکم‌فرما شده است.

موسوی در پایان گفت: در این کمیته علاوه بر نظارت و ساماندهی بر مداحان و بر محتوای ارزشی اشعار و بیانات آنان نیز کار شده است تا محتوای در شان جامعه اسلامی و مطابق دیدگاه اهل بیت ارائه شود.

انتهای پیام/2001
           
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان