۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین نهضت امام خمینی(ره) و بازگشت امید به دل‌ها
کد خبر: ۳۶۳۵۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۱۳ ساعت: ۲۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

نهضت امام خمینی(ره) و بازگشت امید به دل‌ها

حضرت امام (ره)، هدف از صدور انقلاب را صدور معنویت به دست آمده از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعبیر کردند و صدور این مهم بعد از انقلاب را حلال بسیاری از مشکلات بیان کردند.

نهضت امام خمینی(ره) و بازگشت امید به دل‌ها
به گزارش حوزه سیاسی صبح قزوین؛___ یادداشت روز به قلم مجتبی فیضی کلاسی کارشناس علوم قرآن و حدیث

«دوست و دشمن معتقدند این انقلاب تاثیر به سزایی بر جهان اسلام و غرب داشته است. این انقلاب، برای برخی، منبع الهام و انگیزش بوده است. ایران معاصر، نخستین دهه حیات خود را با دو هدف توام «نهادینه کردن انقلاب» و «صدور آن» آغاز کرد.» اینها بخشی از جملات جان. ال‌. اسپوزیتو استاد امور بین‌الملل و مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج تاون درباره اهمیت انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری فردی است که میشل فوکو در کتاب ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند درباره‌اش می‌گوید « نقش شخصیت آیت الله خمینی (ره) به افسانه پهلو می‌زند. امروز هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی، حتی به پشتیبانی همه رسانه‌های کشورش نمی‌تواند ادعا کند که مردمش با او پیوندی چنین شخصی و نیرومند دارند».

پرداختن به صدور انقلاب از آن جهت اهمیت دارد که گاهی درک قدرت و اثرگذاری ما در معادلات جهانی و غوغایی که در عالم به پا کرده‌ایم، می‌تواند تحمل بسیاری از مشکلات را برای ما آسان کند و برای حل سایر مشکلات داخلی جهت ارایه الگویی موفق برای مردم جهان انگیزه بخش باشد.

صدور انقلاب با شعارهای فطری

بله صحبت از صدور یک انقلاب است که یرواند آبراهامیان، تاریخ نگار مشهور ارمنی تبار مانند بسیاری از تحلیلگران جهان، آن را پدیده‌ای بی‌همتا در تاریخ معاصر جهان می‌داند. پدیده‌ای که به سبب ویژگی‌های خاصش مستعد صدور به نقاط مختلف عالم است، زیرا شعارهای این انقلاب دینی مبتنی بر فطرت انسانی بوده و هیچگاه و در هیچ کجای جهان، بی مصرف و بی‌فایده نخواهد شد. امام خامنه ای (مدظله) در بیانیه گام دوم می‌فرماید «آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری، هیچیک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمی‌توان مردمی را تصور کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند».

صدور انقلاب، رسالتی الهی

ویژگی دیگری که صدور این انقلاب را برجسته می‌کند، رسالت الهی آن است. امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را تداوم انقلاب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اعلام می‌داشتند و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مخاطبان پیام خود را عامه مردم در سراسر گیتی می‌دانستند زیرا خطاب قرآن صرفا به «یا ایهاالذین آمنوا» محدود نمی‌شود و سیاق‌های «یا ایهاالناس» در این کتاب آسمانی که منشور انقلاب اسلامی است، خطابی همگانی به مردم عالم در تمام ادوار است.

ایشان با نگاهی دقیق و ظرافت اندیشانه، مفهوم صدور انقلاب را امری جهان شمول می‌دانند. جان. ال‌. اسپوزیتو در کتاب انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن می‌نویسد: " آیت الله خمینی تاکیید داشت که انقلاب در اصول اسلامی ریشه دارد و به همه مظلومان جهان _ چه شیعه و چه غیرشیعه_ تعلق دارد. از این رهگذر از فردای پیروزی انقلاب، بسیاری از دانشجویان مسلمان، بدون توجه به وابستگی فرقه‌ای خود ایران را به چشم سرمشق می‌دیدند. بدین ترتیب دانشجویان سنی «الجماعه الاسلامیه» در دانشگاه قاهره اعلام کردند انقلاب مردم ایران، شایسته بررسی عمیق است تا از آن درس بگیریم، کسب انگیزه کنیم و از این سرمشق بهره گیریم»

صدور انقلاب ایران و نقش آن در معنویت جهان

شیخ عبدالعزیز عوده، رهبر معنوی جهاد اسلامی فلسطین می‌گوید: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) امید از بین رفته در دل مسلمانان را احیا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دیگر مسلمانان جهان یتیم نیستند و نیروی عظیمی پدیدار شد. اهمیت پرداختن به این برکات صدور انقلاب اسلامی از آن جهت است که جریان تحریف می کوشد با ایجاد تقابل میان دیانت و سیاست و با ادعای دلسوزی برای دیانت، انقلاب اسلامی را ناکارآمد و غیر موثر معرفی کند. پروفسور توشیوکورودا مترجم نهج البلاغه به زبان ژاپنی و استاد برجسته این کشور می‌گوید: «قبل از انقلاب اسلامی ایران، هر کتابی که با عنوان و محتوای اسلامی در ژاپن چاپ می شد، تیراژش کمتر از هزار نسخه بود. الحمدلله، بعد از پیروزی انقلاب، کتاب های اسلامی در ژاپن رو به گسترش رفته است... مدتی پیش کتابی درباره روح و معنویت اسلام به زبان ژاپنی نوشتم که در عرض یک ماه، بیش از ۲۰ هزار نسخه آن به فروش رسید.»

پتر رومن شول_لاتور، استاد دانشگاه و نویسنده و مفسر سیاسی مشهور کشور آلمان معتقد است که اکنون، نهضت بازگشت به دین و مدینه فاضله آغاز شده است. بنابراین، جهانیان به برکت انقلاب اسلامی یافته‌اند که تنها راه سعادت اسلام است.

این در حالی است که حضرت امام (ره)، هدف از صدور انقلاب را صدور معنویت به دست آمده از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌دانند و صدور این مهم بعد از انقلاب را حلال بسیاری از مشکلات می‌داند «صحیفه امام، ج ۱۸:۷۳ ؛ ج ۲۱:۸۶» در واقع در منظومه اندیشه‌ای حضرت امام (ره)، صدور آن وقتی است که اسلام، حقایق اسلامی، اخلاق اسلامی و اخلاق انسانی رشد کند (صحیفه امام، ج ۱۸:۱۵۷)

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان