۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین روند اجرای پروژه‌های میراث فرهنگی در قزوین تسریع می‌شود
کد خبر: ۳۶۲۹۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۱۱ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

روند اجرای پروژه‌های میراث فرهنگی در قزوین تسریع می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: کار مرمت مسجد جامع عتیق از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور در حال انجام است، مسجد جامع از اولین سازه‌های اسلامی در منطقه و قزوین محسوب می‌شود به طوری که ساخت این بنای فاخر صدها سال به طول انجامیده است.

روند اجرای پروژه‌های میراث فرهنگی در قزوین تسریع می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، تور رسانه‌ای بازدید میدانی از مسجد جامع عتیق و مجموعه دولتخانه صفوی قزوین به منظور ارائه گزارش در خصوص روند اجرای مصوبات سفر ریاست جمهور برگزار شد.

در جریان این دیدار ابتدا خبرنگاران از روند مرمت مسجد جامع عتیق واقع در خیابان سپه، «اولین خیابان ایران» بازدید کردند.


مرمت و احیای مسجد جامع به صورت علمی و مطالعاتی انجام می‌شود


احسان نورانی معاون میراث فرهنگی استان قزوین در جریان این تور رسانه ‌ای اظهار کرد: مسجد جامع عتیق اولین و بزرگ‌ترین مسجد جامع ایران است که بر روی بنای یک آتشکده زرتشتی بنا شده است.

وی ادامه داد: ساخت بنای این مسجد به سال ۱۹۲هجری بازمی‌گردد که بعد از یورش مغول‌‌ها تخریب شد؛ اما به مرور مورد ساخت و مرمت قرار گرفته و در دوره‌هایی از تاریخ بخش‌های جدیدی به آن اضافه شده و در حال حاضر مهم‌ترین قسمت‌های به جامانده از مسجد مربوط به دوره‌های سلجوقی و صفویه است.

نورانی تصریح کرد: گنبدخانه یا گنبد خمارتاشی قدیمی‌‌ترین فضای موجود در مسجد جامع است، این فضا در زمان سلجوقی بنا شده و در دوره‌های مختلف مرمت‌های گوناگونی روی آن صورت گرفته که معروف‌ترین آن در دهه 40 و 50 توسط یک معمار ایتالیایی صورت گرفته و داربست‌های موجود در این مکان بازمانده از آن دوران است.

معاون میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: این فضا از لحاظ سازه‌ای و تزئینات برای خودش بی‌نظیر است، آیه‌های قرآن با خط نفیس در دورتا دور رواق نوشته شده و کاربندی‌های آجری به صورت گوشواره در آن کار شده است.

وی با اشاره به اقدامات مرمتی صورت گرفته در دوره‌های مختلف تصریح کرد: برخی از این اقدامات کارشناسی و برخی غیرکارشناسی بوده که تمام این اطلاعات و اسناد پراکنده را جمع‌آوری و ساماندهی کرده تا کم و کاستی‌ها مشخص کردیم، با کمک جهاد دانشگاهی از خاک، نوع مصالح و تزئینات این بنا نمونه برداری و مورد مطالعات قرار گرفته است.

نورانی گفت: تاکنون دو فصل مطالعه در این زمینه انجام شده و دو فصل دیگر نیز باقی مانده است که بعد از آن وارد فاز اجرایی خواهیم شد که شامل لرزه‌نگاری و بررسی اجزا و شناخت این بنا و تهیه مواد اولیه متناسب با مصالح به کار رفته در بنا برای مرمت و احیا است تا بنا ماهیت اصلی خود را از دست ندهد.



تبدیل مجموعه دولتخانه صفوی به سایت موزه گردشگری

 در ادامه این تور رسانه‌ای خبرنگاران استان قزوین به همراهی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مجموعه دولتخانه صفوی بازدید کردند.

علیرضا خزائلی در حاشیه این بازدید با اشاره مصوبات سفر ریاست جمهوری به قزوین در حوزه گردشگری اظهار کرد: در قالب پروژه احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی که از مصوبات خوب سفر رئیس جمهور است، فعالیت‌های مرمتی، پژوهشی و باستان شناسی در دولتخانه صفوی انجام و پس از آزادسازی اراضی باقی مانده این مجموعه به یک سایت موزه تاریخی تبدیل خواهد شد.

خزائلی ادامه داد: در تلاشیم دولتخانه صفوی به عنوان یک مجموعه تاریخی فاخر معرف خوبی برای ظرفیت‌های میراث شهر قزوین به کشور باشد.

وی تاکید کرد: اگر چه پروژه تکمیل و ساماندهی دولتخانه صفوی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 82 به قزوین بود، اما سال‌ها تلاش خوبی برای این منظور صورت نگرفته، که پس از سفر سال گذشته رئیس جمهور و دستور ایشان بار دیگر این پروژه به جریان افتاده و کار آزادسازی اراضی باقی مانده این مجموعه تاریخی شامل یک فضای آموزشی و یک فضای ورزشی کلید خورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر بناهای جایگزین این دو فضا (دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی) در اراضی تحویل داده شده به ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در حال ساخت و تکمیل هستند که پیش‌بینی می‌کنیم ساخت مدرسه معوض امسال به پایان برسد و بلافاصله پس از آن کار تملک دبیرستان پاسداران واقع در دولتخانه صفوی انجام می‌شود.

خزائلی ادامه داد: همزمان با پیشبرد موضوع آزادسازی و تملک اراضی دولتخانه صفوی، کار مرمت بخشی از بناهای موجود از جمله تزیینات کاخ چهلستون در حال انجام است.


وی با اشاره به مرمت بخشی از تزیینات دولتخانه صفوی در سال گذشته اظهار کرد: در کنار کار این موارد، کاوش و مرمت هشتی در این مجموعه عالی قاپو انجام شد و کاوش و مرمت رواق صفوی نیز در این مجموعه دست اجرا است.

این مسئول یادآور شد: ساماندهی بقعه چهارانبیاء و الحاق آن به دولتخانه صفوی با مشارکت اوقاف از دیگر برنامه‌های در طرح ساماندهی و احیای این مجموعه تاریخی گران سنگ خواهد بود که در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به انتشار سومین فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای مجموعه تاریخی گراند هتل بیان کرد: درصدد هستیم بنای گراند هتل به یک مکان فرهنگی، خدماتی و پذیرایی تبدیل شود و گالری‌های مختلفی در کنار یک مجموعه اقامتی در آن راه‌اندازی خواهد شد.

خزائلی افزود: کار مرمت مسجد جامع عتیق نیزاز محل اعتبارات سفر رئیس جمهور در حال انجام است، مسجد جامع از اولین سازه‌های اسلامی در منطقه و قزوین محسوب می‌شود به طوری که ساخت این بنای فاخر صدها سال به طول انجامیده است.

وی خاطرنشان کرد: مسجد جامع عتیق نمایانگر شکوه و عظمت تاریخی شهر قزوین است و مرمت و صیانت از آن برای ما ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

گفتنی است در این تور رسانه‌ای اصحاب رسانه از مسجد جامع عتیق، مجموعه دولتخانه صفوی شامل عمارت عالی قاپو، هشتی صفوی، رواق صفوی، کاج چهلستون و موزه خوشنویسی بازدید و در جریان روند مرمت و احیای این اماکن قرار گرفتند.

انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان