۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین ردپای کله‌ پاچه نیم میلیونی به قزوین هم رسید
کد خبر: ۳۶۲۸۳۲ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۵ ساعت: ۹:۱۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک خوشمزه گران؛

ردپای کله پاچه نیم میلیونی به قزوین هم رسید

قیمت کله پاچه در طباخی‌ها قزوین از ۳۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزارتومان متغیر است و این خوراکی پرطرفدارا ساز گرانی را کوک می‌کند.

ردپای کله‌ پاچه نیم میلیونی به قزوین هم رسید
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، کله پاچه یکی از غذاهای پرانرژی و پرطرفدار ایرانی است که از گذشته تا به حال مورد اقبال عموم مردم در اکثر نقاط جهان بوده است.

البته در مکتب این غذای ایرانی که حالا در جزوغذاهای گران قیمت و لاکچری محسوب می‌شود؛ موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد.

موافقان که خودشان جزو طرفداران پروپاقرص این غذا بوده و حداقل هفته‌ای یک بار سری به طباخی زده و لذت یک دست کله پاچه را با دنیا عوض نمی‌کنند، اگر پای صحبت این افراد بنشینید، آنقدر از فواید کله‌پاچه سخن می‌گویند که گمان می‌کنید که در این چندساله سرتان کلاه رفته و از یک فیض عظیم غذایی عقب مانده‌اید، این عده از افراد معروف به «کلپچ خورها» معروف هستند.

اما کله پاچه با وجود طرفداران سرسختی که دارد، با مخالفان زیادی نیز روبروست، همان‌هایی که از چندفرسخی طباخی‌ها هم گذر نمی‌کنند تا مبادا بوی مطبوعش کام دلشان را تلخ کند، این عده از افراد که به «سوسول‌ها» معروف هستند، دلایل زیادی برای مخالفت خود با این غذای چرب و چیلی دارند، دلایلی همچون چربی و گسترول و کالری بالا که هرکدام می‌تواند قانع کننده نیز باشد.

واقعیت این است که عقاید سوسول‌ها و کلپچ‌خورها هرکدام در نوع خود محترم است، کله پاچه غذایی است سرشار از ویتامین و آهن که  انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و اما مصرف بی‌رویه‌‌اش، چربی خون، کلسترول و چاقی را به همراه خواهد داشت.

کله پاچه غذایی از خاورمیانه تا اروپا

طرفداران کله پاچه تنها به ایران محدود نمی‌شوند، بلکه به دلیل داشتن خواص فراوان در خاورمیانه، آمریکای شمالی و اروپا هم طرفداران خود را دارد، این غذا در ایران و ترکیه به نام کله پاچه، در کشورهای عربی باجَة (برگرفته از پاچهٔ فارسی)، در بلغارستان پاچه و در جنوب قفقاز (ارمنستان، آذربایجان و گرجستان) خاش نامیده می‌‌شود.

کله‌ پاچه غذایی دیرپز است که از پختنِ سر، دست و پا گوسفند تهیه می‌شود که روش طبخ آن در کشورهای مختلف، تقریبا مشابه می باشد و زمان زیادی طول می‌‌کشد تا پخته شود، البته در برخی طباخی‌ها به غیر مغز، پاچه، چشم، زبان و بنا گوش در این غذا سیرابی و شیردان، جگر، نیز می‌ریزند.

 گفتنی است واحد شمارش کله پاچه «دست» است و هر دست شامل یک کله و چهار پاچه بوده و آب آن به‌ عنوان پیش‌ غذا به همراه نان خورده می‌شود، به دلیل پرحجم و دیر هضم بودن این غذا معمولا در وعده صبحانه نوش جان می‌‌شود که دستگاه گوارش زمان کافی برای هضم آن در طول روز داشته باشد و انرژی زیاد آن در بدن مصرف شود و مشکلی برای بدن ایجاد نکند.

برای هضم بهتر،‌ همراه و بعد از کله پاچه باید از ادویه‌های گرم  و مخلفاتی چون سیر که طبع گرم دارد استفاده شود، انواع مزاج‌ها می‌توانند از دارچین به همراه کله پاچه استفاده کنند، سویق نیز به هضم کله پاچه کمک می‌کند.



کله‌پاچه پانصد هزار تومانی در قزوین

اما آنچه که ما را بعد از اتمام ماه مبارک رمضان مجبور به نگارش این گزارش کرده خبری نگران کننده از افزایش قیمت این غذای لذیذ در طباخی‌ها است که بنا به گفته آن خبر قیمت یک دست کله‌پاچه در برخی نقاط تهران تا 700 هزار تومان هم بالا رفته است.

بنا به گفته یک سایت خبری:« قیمت یک دست کله پاچه پخته تقریبا ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است، اما بعضی طباخی‌ها که خودشان ادعا دارند محصول باکیفیتی دست مشتری می‌دهند، امکان دارد قیمت یک دست کله پاچه پخته را تا ۷۰۰ هزار تومان بالا ببرند.»

همین خبر موجب شد که سری به طباخی‌های شهر قزوین بزنیم تا از قیمت یک دست کله‌پاچه با خبر شویم؛ به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ قیمت این غذا در طباخی‌ها قزوین از 350 هزار تومان تا 500 هزارتومان متغیر است، به عنوان مثال طباخی در داخل بازار سنتی قزوین قیمت یک دست کله‌پاچه شامل (دوعدد بناگوش، چهارعدد پاچه، یک عدد زبان، دو عدد چشم) را 350 هزار و قیمت یک پرس شامل (دوعدد پاچه، یک عدد زبان به همراه نارنج) را هزار100 تومان حساب می‌کند، این در حالیست که قیمت یک دست کامل در یک طباخی در خیابان ولیعصر 450 هزار تومان و قیمت یک پرس غذا 160 هزار تومان بود.

هرچند قیمت این غذا با توجه به مخلفات آن متغییر است و مشتری بنا به ذائقه خود هرچه انتخاب کند، همان را پرداخت خواهد کرد، اما در برخی نقاط شهر مانند ملاصدرا و پونک قیمت‌ها تفاوت فاحشی با مرکز شهر دارد، در یک طباخی قیمت دست کامل این غذا تا 500 هزار تومان هم می‌رسد تازه پول مخلفاتی مثل نوشیدنی و نان و ترشی جداگانه حساب می‌شود.

ناگفته نماند قیمت آبگوشت ساده این غذای پرطرفدار بین پنج هزار تا 15 هزار تومان بوده و قیمت آبگوشت با مغز آن هم تقریبا 35 هزار تومان است.

اگرچه گزارش میدانی خبرنگار اجتماعی صبح قزوین نشان می‌دهد، قیمت کله پاچه خام حداقل نصف این عدد است، قیمت هر عدد پاچه خام در بازار قزوین  بین 10 تا 20هزار تومان و قیمت کله گوسفندی بدون زبان و مغز هم بین 50 تا80 هزار تومان است که تقریبا با چیزی نزدیک به 200 هزار تومان می‌شود در بازار سنتی قزوین یک دست کله پاچه خام خرید.

قیمت این محصول در فروشگاه‌های آنلاین ( شامل چهار تا پاچه، مغز و زبان) نهایتا تا 350 هزار است که در بسته‌بندی و تمیز در درب منزل تحویل داده می‌شود.

در ادامه به برخی از فواید و مضرات این غذای لذیذ و پرچرب اشاره می‌کنیم:

موافقان چه می‌گویند؟

اجزای کله پاچه، سرشار از ویتامین‌های گروه B، روی، آهن و پروتئین هستند، پروتئین موجود در آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌‌های بدن مفید است.

گوشت صورت یا همان بناگوش پروتئین زیادی داشته و از سوی دیگر مغز گوسفند، سرشار از ویتامین B12 است. 

زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین 12 B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند، بعنوان مثال ویتامین 12 B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق‌کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر را دارد، نشان داده شده است که این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است، کوآنزیم Q10 بعنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایند‌‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌‌را ایفا می‌کند.

همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌های کوآنزیم Q10 می‌باشد.

از خوردن پاچه در بدن خون سرد چسبنده و لزج به وجود می‌آید که برای کسانی که استخوان‌شان شکسته بسیار مفید است و اگر با سرکه آماده بشود لزوجت و سردی آن کم شده و دیگر تولید قولنج نمی‌کند.

خوردن پاچه برای مبتلایان به تب و کسانی که غذای کم نیاز دارند و مبتلایان به خونریزی رحم و سستی روده و خونریزی بواسیر و به طورکلی برای کسانی که بدنشان نیاز به تقویت دارد، مفید است.



مخالفان چه می‌گویند؟

این غذا بسیار چرب و پر انرژی است که علاوه بر خواص مصرف زیاد و بی‌رویه آن ضررهای زیادی برای بدن دارد، کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، کالری بسیار زیادی دارد، که برای آدم‌های تنبل و کم تحرک مفید نیست.

کله پاچه سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است، کلسترول بعنوان چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌های مزمن می‌شود.

در میان قسمت‌‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند، به گونه‌ ای که مغز گوسفند به‌ اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌‌شود، از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و یا مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌‌رویه کله‌ پاچه اجتناب کرده و لذت خوردن مغز پرچرب را برای همیشه از گوشه ذهنشان پاک کنند.

بر‌خلاف نظر موافقان و یا همان کلپچ‌خورها که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌‌دانند، محتوای بالای چربی‌های اشباع و ترانس موجود در این غذا فرایندهای التهابی موجود در این بیماران را بدتر می‌کند.

خوردن خوراکی‌‌های چرب مانند کله پاچه برای خانم‌‌های باردار هم به دلیل افزایش وزن و قرار دادن مادر و جنین در شرایط خطر مضر است، بنابراین بهتر است خانم‌ها در دوره بارداری از خوردن کله پاچه اجتناب کرده و در صورت داشتن ویار شدید و به مصرف حداقلی آن اکتفا کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اگر چه هرکدام از مخالفان و موافقان کله‌پاچه دلایل قانع کننده‌ای برای خوردن و یا نخوردن این غذا دارند، اما این غذا با وجود طرفداران زیادی که دارد باید همراه احتیاط و به اندازه مصرف شود تا این غذای سنتی و لذیذ برای بدن مفید فایده قرار گیرد.

فرضیه‌ای معروف از طرف کلپچ‌خورها (موافقان) در مورد کله پاچه وجود دارد به این صورت که «مصرف هر یک از اجزای کله پاچه موجب تقویت اجزای نظیر به نظیر آن در بدن انسان می‌شود»، البته دربارهٔ میزان صحت و اعتبار این فرضیه منابع تأیید شده‌ای در دسترس نیست اما آنچه حقیقت دارد، در مصرف کله‌پاچه مانند هر غذای دیگر باید اعتدال را رعایت کرده و جهت بهره‌مندشدن از فواید و دور ماندن از مضرات آن هرچندماه یکبار و آن هم به میزان کم مصرف شود تا به قول معروف «نه سیخ بسوزد و نه کباب»! البته اگر وضعیت جیبتان اجازه نزدیک شدن به آن را بدهد.

انتهای پیام/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان