۱۴/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۲ چهارشنبه

صبح قزوین شبکه آبیاری دشت قزوین بازگشایی شد
کد خبر: ۳۶۲۷۷۳ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۳۰ ساعت: ۲۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

با پیگیری صبح قزوین؛

شبکه آبیاری دشت قزوین بازگشایی شد

آب سد طالقان برای مصرف کشاورزان استان قزوین از صبح روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه بازگشایی شد.

شبکه آبیاری دشت قزوین بازگشایی شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی است به طوری که سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که چهار درصد آن مربوط به محصولات قزوین است.
 
استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۸۰ کشاورز است که سالانه ۴ تا ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.
 
 چند سالی است که کشور و به تبع آن استان قزوین خشکسالی را تجربه می‌کند و امسال خشکسالی در قزوین وارد سومین سال پیاپی شده است.
 
بر اساس اعلام مدیرکل هواشناسی استان؛ قزوین از لحاظ کاهش بارندگی در سطح کشور به عنوان چهارمین استان بعد از استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان به شمار می‌رود که کمترین بارش را در سال زراعی جدید داشته است.
 
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین؛ میزان سنجش ایستگاه‌های باران‌سنجی تا اواخر اسفندماه حدود ۱۲۱ میلی‌‌متر مکعب در سطح کل استان اندازه‌گیری شده درصورتی که سال گذشته این میزان حدود ۱۸۷ میلی‌متر بوده و این نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم.
 
 ایستگاه‌های باران‌سنجی نشان می‌دهد که نسبت به بلندمدت یعنی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته حدود ۳۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم و علی‌رغم اینکه در زمستان سال ۱۴۰۱ چندسامانه بارشی باران و برف در استان اتفاق افتاد اما همچنان نسبت به سال گذشته و در بلند مدت به طور متوسط حدود ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم.
 
همه ساله با توجه به میزارن بارندگی‌های پاییز و زمستان سال زراعی شبکه آبیاری دشت قزوین از نیمه فروردین ماه سال از کانال سد طالقان ابگیری می‌شود.

در کنار شرایط خشکسالی در سال جاری، تاخیر در آبگیری شبکه آبیاری دشت قزوین سبب نگرانی کشاورزان این استان شده بود که موضوع را از شرکت آب منطقه‌ای قزوین پیگیری کردیم؛
 
منصوری معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بر اساس تصمیمات ابتدای سال زراعی ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ در حوزه آبریز کشور مقرر شد که برای کشت‌های پاییزه و بهاره استان قزوین ۶۰ میلیون متر مکعب آب تخصیص یابد.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: بخشی از میزان آب تخصیص یافته یعنی حدود ۱۷ میلیون متر مکعب در آبان‌ماه و آذرماه ۱۴۰۱ به استان تحویل داده شد.
 
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های هر ساله، از آذرماه به بعد به دلیل شرایط جوی و بارندگی‌های موجود، آب تخصیص یافته مسدود و این روند تا بعد از عید ادامه دارد.
 
منصوری اذعان کرد: اکنون ۴۳ میلیون متر مکعب از کل سهمیه دشت قزوین باقی مانده که از ساعت ۲۴ شب گذشته با ۴ متر مکعب در ثانیه بازگشایی شده است.
 
وی عنوان کرد: صبح امروز آب به کانال اصلی رسیده و ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه خروجی آب را به ۹ متر مکعب در ثانیه افزایش دادیم تا آب با سرعت بیشتری به اراضی مردم برسد.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: گشایش آب از سد طالقان بر اساس آخرین وضعیت موجودی مخزن سد طالقان صورت می‌گیرد و چون پیش‌بینی شده بود که طی فروردین ماه امسال بارندگی خوبی خواهیم داشت و از طرفی مخزن سد طالقان هم وضعیت مناسب و ایده‌آلی نداشت، تصمیم بر این شد که سهمیه دشت قزوین بعد از بارندگی‌ها تحویل داده شود.
 
منصوری ادامه داد: همه ساله از نیمه فروردین‌ماه معمولا مخزن سد طالقان به سمت دشت قزوین سرازیر می‌شد اما با توجه به بارش‌هایی که داشتیم منطقی نبود که آب مخزن رها شود.
 
وی عنوان کرد: سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۶۸ میلیون متر مکعب آب به استان تخصیص یافت که ۸ میلیون متر مکعب از آن برای تامین آب شرب آبیک و ۶۰ میلیون برای تامبن آب کشاورزی در نظر گرفته شده است که نسبت به سال زراعی گذشته با توجه به میزان موجودی مخزن سد کاهش تخصیص داشتیم.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اضافه کرد: به طور کلی میزان ظرفیت مخزن سد حدود ۴۲۰ میلیون متر مکعب است که همه ساله تحویل آب بر اساس میزان ذخایر مخزن صورت می‌گیرد؛ درصورتی کل حجم سد پر شود میزان تخصیص اصلی اختصاص می‌یابد اما به تناسب حجم سد میزان تخصیص آب کاهش می‌یابد.
 
منصوری عنوان کرد: بحث حجم آب شرب آبیک ۸ میلیون متر مکعب و به طور ثابت است که به صورت قطعی تخصیص می‌یابد و میزان سهمیه آب کشاورزی استان نیز بر اساس تصمیمات کمیته مصرف استان که متشکل از استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و تشکل آب ‌بران صورت می‌گیرد.
 
وی در پایان گفت: سهمیه آب کشاورزی همه ساله با توجه به میزان موجودی سد اختصاص می‌یابد و بر اساس سهمیه در اختیار بهره برداران و کشاورزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان