۱۵/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۳ پنجشنبه

صبح قزوین پیشتازی قزوین در تولید پلاکت به روش‌های نوین
کد خبر: ۳۶۲۶۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۷ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

قزوین ظرفیت مناسبی در تولید پلاکت به روش‌های نوین را دارد

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: این استان جزو استان‌هایی است که علاوه بر تهیه پلاکت به روش سنتی ظرفیت تولید به روش آفرزیس را به خود اختصاص می‌دهد.

پیشتازی قزوین در تولید پلاکت به روش‌های نوین
عباس طالبیان در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ اهدای پلاکت آفرزیس را جزو روش‌های نوین در اهدای خون دانست و اظهار کرد: استان قزوین جزو استان‌هایی است که علاوه بر تهیه پلاکت به روش سنتی ظرفیت تولید به روش آفرزیس را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: بیمارستان ولایت و بخش‌های شیمی درمانی آن جزو مراکز پرمصرف پلاکت در استان قزوین است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: بیشترین نوع پلاکتی که در استان قزوین تهیه می‌شود از نوع سنتی (پلاکت معمولی) بوده و میزان تولید پلاکت آفرزیس به لحاظ پایین بودن آمار داوطلبان برای این روش نیز اهدای آن کمتر است.

طالبیان با اشاره به اهمیت اهدای پلاکت خون تصریح کرد: پلاکت به عبارتی سلول‌های خونی است که نقش مهمی در انعقاد خون دارد و در دمای محیط نگهداری می‌شود بر این اساس طول عمر کوتاهی (سه الی پنج روز) دارد.

پلاکت نسبت به سایر فرآورده‌های خونی بیشتر مصرف می‌شود

وی اذعان کرد: مصرف پلاکت نسبت به سایر فرآورده‌های خونی بسیار بالا بوده زیرا ممکن است نیاز بیماران اعم از شیمی درمانی و سایرین بین پنج الی 10 واحد باشد در حالی که از یک واحد خون تنها یک واحد پلاکت فرآوری می‌شود؛ به همین علت نیاز به خون و اهدای آن همیشگی است.

این مسئول ادامه داد: نیاز است در مواردی پلاکت به روش آفرزیس اهدا و بعد از جداکردن پلاکت از خون، سایر اجزای آن به بدن اهداکننده برگردانده شود که در این روش مدت زمان مدنظر است.

طالبیان گفت: آفرزیس یک روش درمانی است که طی آن مجموع خون اهداکننده یا بیمار گرفته می‌شود و برای جداسازی یک جزء آن به اجزای جداگانه تقسیم و سپس اجزای خون باقی مانده دوباره به جریان خون بیمار یا اهداکننده وارد می‌شود.

وی ادامه داد: فرد در اهدای خون معمولی تقریبا 10 دقیقه زمان صرف می‌کند اما اهدای پلاکت به روش آفرزیس نیازمند زمان بیشتری (30 الی 60 دقیقه) است و وجود چنین شرایطی انگیزه فرد برای اهدای پلاکت آفرزیس را کاهش می‌دهد؛ در صورتی که اگر فرد اهداکننده زمان بیشتری برای اهدا اختصاص دهد پلاکت‌های همگن و یکسان مورد نیاز بیماران تأمین می‌شود.

استخراج پلاکت در اهدای پلاکت به روش آفرزیس اهمیت ویژه‌ای دارد

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به فواید اهدای پلاکت عنوان کرد: اهدای آن مانند اهدای خون است البته در اهدای پلاکت آفرزیس تنها پلاکت استخراج شده و سایر سلول‌های خونی مانند گلبول قرمز، سفید و پلاسما کاربردی ندارد و به بدن فرد بازگردانده می‌شود.

طالبیان با اشاره به روش‌های دریافت پلاکت از فرد اهداکننده تصریح کرد: دو روش مورد نظر است؛ در روش نخست بعد از دریافت خون کامل از اهداکننده، پلاکت از خون اهدا شده استخراج می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: روش دیگر چنین است که فرد اهداکننده تنها به اهدای پلاکت فرزیس یا آفرزیس اقدام می‌کند؛ در این روش یک دستگاهی برای دریافت پلاکت به گردش خون فرد متصل شده و حجم بیشتری از پلاکت‌ (بین 6 الی 8 واحد) از بدن فرد خارج می‌شود.

انتهای پیام/4006
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان