۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین بن بست اردوغان پس از زلزله
کد خبر: ۳۶۱۶۹۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

تحرکات نظامی علیه کشور‌ها برای شکل گیری فضای ملی؛

بن بست اردوغان پس از زلزله

کارشناس مسائل ترکیه گفت:دولت اردوغان تا قبل از وقوع زلزله نیز شرایط خوبی در در فضای سیاسی ترکیه نداشت؛ به طوری که در بیشتر نظرسنجی‌ها، در بهترین حالت توانسته بود حدود کمتر از ۲۹ درصد آراء مردم را به خود جلب کند؛ لذا اردوغان چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت حزب حرکت ملی برود.

بن بست اردوغان پس از زلزله
به گزارش سرویس ایران وجهان صبح قزوین به نقل از خطوط ؛ احسان موحدیان کارشناس مسائل ترکیه  درباره تشدید بحران سیاسی در ترکیه بعد از وقوع زلزله اخیر در این کشور اظهارکرد: فضای کشور ترکیه در هفته‌های گذشته، تبدیل به فضایی انتخاباتی شده است و قبل از وقوع زلزله نیز رئیس جمهور این کشور، با تندی برخی از منتقدان و مخالفان خود سخن می‌گفت. البته این ادبیات اردوغان نشات گرفته از «باغچلی» مشاور خود است که حزب حرکت ملی ترکیه رهبری و هدایت می‌کند.
وی افزود: دولت اردوغان تا قبل از وقوع زلزله نیز شرایط خوبی در در فضای سیاسی ترکیه نداشت؛ به طوری که در بیشتر نظرسنجی‌ها، در بهترین حالت توانسته بود حدود کمتر از ۲۹ درصد آراء مردم را به خود جلب کند؛ لذا اردوغان چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت حزب حرکت ملی برود. باید ایده‌های پان ترکیسم که دولت ترکیه تلاش می‌کند در کشور‌های همسایه خود مانند ایران ترویج بدهد، ناشی از همین سیاست‌های باغچلی و حزب حرکت ملی است.
موحدیان ادامه داد: درحال حاضر سیاست خارجی ترکیه نیز در شرایط خوبی قرار ندارد به نحوی که علاوه بر ارمنستان، با ایران نیز به دلیل دالان طولانی ناتو و القائات پان ترکیسمی دچار چالش شده است. همچنین در سوریه و عراق نیز شاهد کشتار افراد غیر نظامی توسط دولت اردوغان هستیم. در این بین، اما کشور آذربایجان به مستعمره ترکیه تبدیل شده است و عملا استقلال سیاسی خود را از دست داده و تابع سیاست‌های دولت اردوغان شده است.
این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره نتایج انتخابات ترکیه و احتمال رای نیاوردن اردوغان در این انتخابات گفت: هنوز برای تحلیل نتیجه انتخابات آتی ترکیه مقداری زود است، اما درحال حاضر انتقادات شدیدی به دولت ترکیه در حوزه امدادرسانی به زلزله زدگان و همچنین عدم دخالت ارتش برای تسریع در روند امدادرسانی وجود دارد.
وی اضافه کرد: پاسخ دولت اردوغان به منتقدان بسیار نامناسب بوده است به گونه‌ای که در یک سخنرانی زنده، منتقدان را تهدید کرد و حتی برخی از منتقدان شبکه‌های اجتماعی نیز بازداشت شده‌اند. این رویکرد دولت ترکیه، قطعا خشم عمومی را افزایش می‌دهد.
موحدیان خاطرنشان کرد: شش حزب مخالف دولت اردوغان اعلام کرده‌اند که به دنبال زنده کردن شعار‌های آتاتورک و عضویت کامل در اتحادیه اروپا هستند. با این حال، اما به طور کلی وضعیت اقتصادی ترکیه و نابسامانی‌های موجود در سیاست خارجی این کشور، وضعیت را برای اردوغان دشوار کرده است. این احتمال وجود دارد که اردوغان تحت تاثیر اعضای حزب حرکت ملی و نفوذ جریان پان ترکیسم در ارکان امنیتی و نظامی ترکیه، دست به انتحار سیاسی بزند و تحرکات نظامی را علیه کشور‌های همسایه ترتیب بدهد تا با شکل گیری فضای ملی گرایانه ناشی از جنگ، بار دیگر در انتخابات رای بیاورد.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان