۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی در قزوین چیست؟
کد خبر: ۳۶۱۳۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۶ ساعت: ۵:۰ ↗ لینک کوتاه

علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی در قزوین چیست؟

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین گفت: بخشی از علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی و دام سبک مربوط به معدوم سازی آنها و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و به دنبال آن افزایش قیمت تمام شده گوشت است.

علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی در قزوین چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ گشت و گذار در بازار اقلام مصرفی و مواد غذایی از نوسان قیمت کالاها حکایت دارد که البته قیمت گوشت قرمز مستثنی از این امر نیست.

افزایش بی‌ضابطه قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی در یک الی دو ماه گذشته در استان قزوین با وجود دارا بودن ظرفیت‌های قابل توجه بخش دامداری؛ گویا این موادغذایی حیاتی را از سبد خانوار کم‌رنگ کرده است.

قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی از دو ماه گذشته در قزوین با رشد صعودی همراه است، در حال حاضر با قیمت تقریبی 380 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و خیال ارزان شدن هم ندارد!

به گفته فروشندگان گوشت، علت گرانی گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی مربوط به کمبود دام سبک و زنده و کاهش عرضه آن به کشتارگاه‌ها و افزایش قیمت نهاده‌های دامی است.

توزیع 47 تن گوشت قرمز منجمد در قزوین

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان قزوین از توزیع 47 تن گوشت قرمز منجمد در استان خبر داده و اظهار کرده است: با هدف تنظیم بازار گوشت قرمز، ۳۹ تن گوشت گوساله منجمد و ۱۳ تن گوشت گوسفند منجمد در این استان توزیع شده و این روند همچنان ادامه دارد.

بهزاد غیاثوند با اشاره به قیمت گوشت منجمد گوسفندی برای مصرف کننده عنوان کرده است: هر کیلو ران ۱۵۵ هزار تومان، کف دست ۱۴۵ هزار تومان، گردن ۱۳۵ هزار تومان، قلوه‌گاه ۱۳۰ هزار تومان  و راسته ۱۴۰هزار تومان است.

به گفته وی، توزیع گوشت منجمد گوسفندی و گوساله در فروشگاه‌های مجاز و تعیین شده توسط معاونت بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عرضه می‌شود.

رصدهای صورت گرفته صبح قزوین؛ در بازار گوشت قرمز قزوین نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در حال افزایش بوده و توزیع گوشت‌های منجمد دولتی هم نتوانسته تأثیری در کاهش قیمت داشته باشد و نیاز مردم را آن گونه که باید تأمین کند.

معدوم سازی دام و کمبود نهاده‌های دامی علت افزایش قیمت دام سبک

حسین نعمتی، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  صبح قزوین با اشاره به علت افزایش قمیت گوشت گوسفندی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هرکیلو دام زنده «بره»150 هزار تومان است.

وی افزود: بخشی از علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی و دام سبک مربوط به معدوم سازی آنها و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و به دنبال آن افزایش قیمت تمام شده گوشت است.

نعمتی اذعان کرد: متاسفانه برخی مسئولان صحبت‌های کارشناسان را نمی‌پذیرند؛ برای نمونه در سال گذشته به علت وضعیت نامناسب برخی دامداری‌های استان تصمیماتی برای فروش دام مادینه، گوسفند و بره ماده به کشتارگاه‌ها گرفته شد که نتیجه آن، کاهش دام سبک و افزایش قیمت در استان از دو ماه گذشته تا به امروز است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین گفت: افزایش قیمت دام سبک و گوشت گوسفندی را از سال گذشته بارها مطرح کرده و هشدار دادیم اما گویا گوش شنوایی نیست.

فعالیت 350 واحد دامداری صنعتی سنگین در قزوین

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعیین قیمت فروش گوشت گوسفندی در استان قزوین در حیطه تخصص ما نیست زیرا نماینده تولیدکننده هستیم.

نعمتی گفت: در عرضه قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در حق مردم کوتاهی می‌شود که نیازمند رسیدگی است؛ جلسات مختلفی به منظور بررسی و مدیریت قیمت گوشت و ارتباط مستقیم دامداران با کشتارگاه‌ها در تنظیم بازار برگزار شده است.

این فعال بخش کشاورزی بیان کرد: استان قزوین از جمله استان‌های با ظرفیت در حوزه تولید دام سنگین و سبک است که علاوه بر نیاز استان، نیازهای برخی استان‌های دیگر را تامین می‌کند.

وی با اشاره به آمار واحدهای دامداری فعال استان قزوین اظهار کرد: واحدهای دامداری صنعتی سنگین استان برابر 350 واحد است که بر این واحدها نظارت می‌شود.

نعمتی گفت: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال جاری قرار داریم احتمال عدم افزایش قیمت گوشت پیش‌بینی می‌شود.

این فعال بخش اقتصادی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار قزوین در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: هرچند در داخل استان کمبودی نداریم اما در مجموع تولید دام سبک کاهش یافته و کاهش میزان تولید دام سنگین بسیار نسبی است.

وی در پایان یادآور شد: زمانی که نگهداری دام برای دامدار مقرون به صرفه نباشد مجبور به عرضه مادینه به کشتارگاه می‌شود؛ طی سال گذشته به علت خشکسالی و گرانی علوفه، شرایط برای دامداران مقرون به صرفه نبوده و تعدادی از مادینه‌های خود را به کشتارگاه داده و میزان زاد و ولد و میزان تولید کاهش یافت.

به گزارش صبح قزوین، براساس اعلام انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی، مصرف گوشت قرمز 50 درصد و گوشت مرغ 30درصد در بین ایرانیان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ آماری که با رشد قیمت گوشت و مرغ در بازار جای تعجب دارد.

موضوع ساماندهی بازار و قیمت گوشت قرمز در حال حاضر از جمله دغدغه‌ها و مطالبات به حق مردم قزوین است باید دید تصمیمات دستوری در این زمینه قادر خواهد بود بازار گوشت و پروتئین را به تعادل برساند یا مردم ترجیح می‌دهند این مواد غذایی را از سفره خود حذف کنند؟

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان