۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین کمبود کارگر ماهر یکی‌از مشکلات صنایع تولیدی در قزوین است
کد خبر: ۳۶۱۲۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱ ساعت: ۱۳:۴۷ ↗ لینک کوتاه

معاون سازمان خصوصی‌سازی کشور:

نیروی کار در قزوین نیازمند افزایش مهارت/ مهاجرت، یکی از دلایل گرانی مسکن است

معاون خصوصی‌سازی کشور گفت: ظرفیت اشتغال قزوین پنج درصد بیش‌از میانگین کشوری است اما درحال حاضر نبود تامین نیروی ماهر در این استان وجود دارد که منجر به مهاجرت نیروی کار غیربومی شده و مشکلات فرهنگی و گرانی مسکن را در پی داشته است.

کمبود کارگر ماهر یکی‌از مشکلات صنایع تولیدی در قزوین است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ میثم پیله‌فروش در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به روند توسعه قزوین در آینده اظهار کرد: استان قزوین در حال حاضر در وضعیت اشتغال کامل قرار دارد که اشتغال این استان، پنج درصد بیش‌از میانگین کشوری در حوزه صنعت بوده، البته فرصت‌ها و تهدیدهایی در این زمینه وجود دارد.
 
وی در ادامه افزود: اشتغالزایی توسط صنایع، زمینه‌های شکوفایی صنعت استان را فراهم می‌کند و رونق اقتصادی را در پی دارد و آثار خود را در کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد و از طرفی نرخ مشارکت نیروی کار را افزایش داده است.

مشکلات فرهنگی و گرانی مسکن قزوین در سایه مهاجرت
 
پیله‌فروش عنوان کرد: مهاجرت معکوس نیروی کار، یکی از آفت‌هایی است که فرصت‌های شغلی در صنعت می‌تواند برای قزوین ایجاد کند و در صورت عدم تامین نیروی کار در داخل استان اتفاق می‌افتد و سبب سیل مهاجرت از سایر نقاط کشور به قزوین خواهد شد.
 
معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: این سیل مهاجرت که باهدف اشتغال در حوزه صنعت استان قزوین اتفاق می‌افتد، مسائل فرهنگی هم ایجاد خواهد کرد که نهاد آموزش و پرورش باید آن را جدی بگیرد.

این مسئول ادامه داد: مشکل دیگر موضوع مسکن است به طوری که قیمت مسکن در اطراف هر کارخانه‌ای که ایجاد می‌شود به شدت بالا بوده و در حال حاضر هم این اتفاق در برخی نقاط و حتی روستاهای استان قزوین رخ داده؛ نرخ مسکن و اجاره بها در برخی مناطق روستایی با شهر قزوین برابری می‌کند.
 
پیله‌فروش افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند این تهدیدها را در استان خنثی کند، تامین نیروی کار از داخل استان بوده و لازمه این موضوع، افزایش مهارت و آموزش نیرو است.

همه فعالیت‌ها در استان توجیه اقتصادی دارد

وی اذعان کرد: متاسفانه نیروی کار در استان قزوین یا مهارت لازم برای کار در حوزه صنعت را نداشته یا تمایل برای کسب این مهارت‌ها را ندارد که در این میان نقش سازمان فنی حرفه‌ای و آموزش و پرورش به شدت نمایان می‌شود.
 
معاون سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: اگر نتوانیم نیروی کار لازم را در استان تربیت کنیم بدون شک با مشکل مواجه خواهیم بود. 
 
پیله‌فروش تصریح کرد: تقریبا همه فعالیت‌ها در استان قزوین توجیه اقتصادی دارد و این هنر مدیریت کلان استان است که بتواند سرمایه مورد نیاز را در قزوین جذب کند.

صنایع آب‌بر طی یک سال گذشته در قزوین مجوز نگرفتند

این مسئول تأکید کرد: طی یک سال گذشته که در معاونت اقتصادی استانداری توفیق خدمت داشتم اجازه استقرار هیچ صنعت آب‌بر و تصفیه دوم روغنی که خلاف سند آمایش استان است را ندادیم که البته در این راه هزینه‌هایی هم متحمل شدیم.
 
وی گفت: مسیر توسعه آینده قزوین بر اساس تحول دانش‌بنیان در قانون لحاظ شده اما باید در عرصه عملی هم دیده شود که برای تحقق آن باید نیروی کار و از طرفی زمینه برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هم ایجاد شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی کشور تصریح کرد: دشت قزوین نعمت بزرگی است که متاسفانه در حال حاضر از دو سوم زمین‌های آن بهره‌برداری نمی‌شود چون مشکل آب دارد، اگر کشاورزی استان به سمت کشت محصولات کم آب‌بر نرود به طور جدی آسیب خواهد دید.

پیله‌فروش در پایان گفت: نوع کشت و مصرف آب در کشاورزی استان قابل قبول نیست و باید به سمت دانش‌بنیان و محصولات کم‌آب‌بر برود. 
 
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان