به گزارش سرویس اجتماعی
صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین؛مزاحمت های تلفنی با مرکز امدادی که گاهی دقایق و ثانیه ها هم برایشان طلایی است همچنان زیاد است این موضوعی است که رئیس اورژانس تهران بارها به آن اشاره کرده و به شهروند می گوید : هفته گذشته 20 هزار ماموریت در تهران داشتیم که با توجه به تماسهای صورت گرفته، مزاحمان مانع انجام مأموریت برای ۶ هزار نفر شدهاند.
یحیی طبری که کاملا از دست این مزاحم های تلفنی که کار اورژانس را به تعویق می اندازد عصبانی است می گوید: این طور نیست که سه هزار نفر متفاوت تلفن دست بگیرند و برایمان مزاحمت ایجاد کنند، بلکه برخی از افراد ۱۰ الی ۱۵ بار با اورژانس تماس می گیرند.
خیلی ها اعلام می کنند که این شماره هایی را که زیاد با اورژانس تماس می گیرند را در فهرست سیاه قرار دهیم اما این کار اخلاقی نیست و شاید یک روزی ، یک زمانی واقعا به اورژانس نیاز داشته باشند به همین دلیل تا حد امکان تلاش می کنیم این اتفاق رخ ندهد.
ما از مردم خواهش میکنیم خودشان مراعات کنند و به بچه هایشان هم یاد بدهند که این کارها اصلا درست نیست زیرا گاهی رسیدن به یک بیمار بسیار اهمیت دارد و همین تماس ها می تواند مرگ یک انسان را رقم بزند. ما در هفته گذشته نتوانستیم به 6 هزار بیمار برسیم اگر یک درصد از آنها بیمار قلبی یا مغزی بوده باشند، این تماسها ممکن است منجر به مرگ و یا آسیب دیدگی شدید آنها شده باشد.
اما او باز هم از این بابت خدا را شکر می کند که تماس های مزاحمت آمیز با اورژانس از هفته ای 5 هزار مورد به هفته ای سه هزار مورد رسیده و این نشان می دهد که فرهنگ سازی در این حوزه به نتیجه رسیده و روند کاهشی به خودش گرفته است. اما با این وجود باید گفت حتی یک مورد مزاحمت تلفنی هم می تواند جان دیگران را به خطر بیندازد.
اورژانس جای شوخی نیست
طبری می گوید: اورژانس، درمان و بیمار هیچ کدام جای شوخی ندارند. کارشناسان اورژانس با جان مردم در ارتباط هستند. گاهی رسیدن به بیمار زمان طلایی محسوب می شود و یک شوخی بیجا با اورژانس و اعلام یک کد خالی می تواند جان یک بیمار را به خطر بیندازد.
برای هر مشکلی با اورژانس تماس نگیرید
طبری توضیح می دهد که برخی از ماموریت ها واقعا غیر ممکن است و اصلا کار بچه های ما نیست این در حالی است که در حالت کلی تعداد نیروی های اورژانس کم هست و این نیروها در ساعت های کاری باید ماموریت های سخت و نفس گیری را انجام دهند به همین دلیل بهتر است گاهی درخواست هایی که خیلی با وظایف آنها مغایرت دارند را از آنها نخواهید.
طبری به این موضوع اشاره می کند که گاهی یک ماموریت اعلام می شود و کارشناس اورژانس نیز بر بالین بیمار می رود اما بیمار اعلام می کند که تنها احساس گر گرفتگی داشته یا اینکه تصور کرده کمی فشارش بالا است در واقع این ماموریت ها کاملا غیر ضروری است و فرد می تواند با کمی استراحت شرایطش را بهتر کند. گاهی پیرزن ها و پیرمردها به اورژانس زنگ می زنند و از تکنسین ها می خواهند به آنها سر بزنند . آنها بیشتر دلشان همصحبت می خواهد و گاهی وقت ها سر موضوع های بی دلیل تکنسین ها را به آنجا می کشند تا کمی از بچه هایشان که به آنها سر نمی زنند گله و شکایت کنند. اما نکته اینجا است که باید در این خصوص فرهنگ سازی انجام شود و نیازی نیست که در برخی از موارد حتما نیروی اورژانس را راهی ماموریتی کنیم که زمان رسیدنش بر بیماری که بسیار حال بد دارد طولانی تر شود. شاید باورتان نشود اما گاهی برای حال بد سگ و گربه با ما تماس می گیرند.
یعنی می گویند حال سگمان خراب است یا گربه مان از حال رفته است. نکته اینجا است که این ماموریت ها را اصلا اورژانس جواب نمی دهد و این ضروری است که این موضوع فرهنگ سازی شود که مردم وقتی با اورژانس تماس بگیرند که حتما ضروری باشد.
انتهای پیام/1404
دیدگاه ها