۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین قزوین کدام محصولات کشاورزی را به خارج صادر کرد+لیست ارقام
کد خبر: ۳۵۹۹۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۵ ساعت: ۱۲:۲۴ ↗ لینک کوتاه

قزوین کدام محصولات کشاورزی را به خارج صادر کرد+لیست ارقام

مدیر توسعه بازرگانی استان قزوین با اشاره به مجموع صادرات محصولات کشاورزی استان قزوین در سال‌ جاری گفت: این میزان برابر۱۰۰۰۰.۲۰۳ تن است.

قزوین کدام محصولات کشاورزی را به خارج صادر کرد+لیست ارقام
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین از جمله استان‌هایی بوده که در نیمه شمالی کشور واقع است و با وجودی که تنها یک درصد از خاک ایران را به خود اختصاص می‌دهد سهم قابل توجهی در تولیدات کشاورزی دارد.

این استان از شمال با استان‌های همجواری مانند گیلان و مازندران، از جنوب با استان‌های مرکزی و همدان، از غرب با استان زنجان و از شرق با البرز همسایه است. 

قزوین به لحاظ جغرافیایی، گسترده‌ای از اقلیم‌ها برای کشت محصولات مختلف را داراست و مستقر شدن آن در میانه شاهراه بین‌الملل موجب شده تا امکان ترابری مناسبی برای آن فراهم شود.

استان قزوین دارای 850 هزار هکتار اراضی مرتعی، 28 هزار هکتار جنگل و 29 هزار هکتار بیابان است و از این جهت یک ناحیه اقلیمی بسیار غنی در کشور محسوب می‌شود.

از بین کلیه اراضی موجود در استان قزوین، 453 هزار هکتار تحت عنوان اراضی کشاورزی و باغات به ثبت رسیده که زیرکشت محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای است.

ظرفیت‌های قابل توجه استان قزوین در حوزه کشاورزی موجب شده تا این استان مقصدی برای صادرات باشد و کشورهای منطقه از محصولات بهره‌مند شوند.

صادرات 10هزار تن محصول کشاورزی قزوین به خارج

سید ابوطالب مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در تشریح آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا دهم مهرماه، بیش از 100 تن کشمش به کشورهای کانادا، لهستان و روسیه صادر شده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه استان قزوین سرآمد تولیدکنندگان انواع انگور و کشمش برای صنایع تبدیلی و غذایی کشور محسوب می‌شود، در این مدت 57 تن انگور به کشور روسیه صادر شده است.

مدیر توسعه بازرگانی استان قزوین عنوان کرد: قزوین ظرفیت مناسبی را در تولید میوه‌هایی مانند هلو و شلیل دارد و میزان صادرات این محصولات به کشور روسیه شامل 1701.8 تن بوده است.

مهدویان گفت: میزان 8 هزار تن گوجه فرنگی به کشورهای امارات، قطر و عراق صادر شده است.

وی اذعان کرد: هرچند خرما جزو تولیدات استان قزوین نیست اما میزان صادرات آن توسط تجّار از استان به کشورهای کانادا، لهستان و روسیه برابر 343.3 تن بوده است.

این مسئول با اشاره به مجموع صادرات محصولات کشاورزی استان قزوین در سال‌ جاری گفت: این میزان برابر10000.203 تن است.

مهدویان ابراز کرد: برخی محصولات کشاورزی استان به تاجران کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای مقصد صادر شده که آماری در این خصوص در دسترس نداریم.

وی در پایان با اذعان به اینکه استان قزوین با یک درصد اراضی، 5 درصد تولیدات کشور را شامل می‌شود، یادآور شد: نیاز روغن قزوین بالاست و 80 درصد آن از خارج کشور تأمین می‌شود و برای همین در سال‌جاری محصول زیتون صادر نشده بلکه وارد شده است.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان