۱۵/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۳ پنجشنبه

صبح قزوین لزوم ریل‌گذاری صحیح برای شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: ۳۵۶۷۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۹ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد

لزوم ریل‌گذاری صحیح برای شرکت‌های دانش‌بنیان/ بسیاری از شرکت‌ها با فضای کسب و کار آشنا نیستند

فرشاد پیله‌چی گفت: برای حل مشکلات کشور لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان رشد و ارتقا پیدا کنند؛ با حمایت، هدایت، راهبری و ریل‌گذاری مناسب می‌توان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش داد.

لزوم ریل‌گذاری صحیح برای شرکت‌های دانش‌بنیان
به گزارش صبح قزوین به نقل از شاخص‌خبر، فرشاد پیله‌چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: برای رشد اقتصادی کشورهای مختلف فاکتورهای زیادی وجود دارد؛ با توجه به اهمیت و رشد علم در دنیای امروز توجه به تکنولوژی‌های جدید و حل نیازهای کشور از طریق دانش‌بنیان موضوعی بسیار استراتژیک و اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: برای این‌که مجموعه‌های دانش‌بنیان ایجاد شده و رشد و توسعه پیدا کنند باید چرخه اقتصادی داشته باشند و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان امری واجب و ضروری است.

این مسئول افزود: در دنیای امروز کشورهای پیشرفته برای رشد اقتصادی و حل نیازهای خود توجه ویژه‌ به مجموعه‌هایی دارند که از طریق دانش‌بنیان موضوعات روز کشورها را حل می‌کنند.

پیله‌چی اظهار کرد: حتی امروز کار به جایی رسیده که این مجموعه‌های دانش‌بنیان خط‌مشی‌گذار بوده و گرداننده دنیا هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در کشور خود این فرهنگ را جا بیندازیم و توجه ویژه‌ای به مجموعه‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم تا بتوانیم بیش از گذشته پیشرفت کنیم.

نتوانسته‌ایم فرهنگ ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان را به‌درستی جا بیندازیم

مسئول جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات مختلفی دارند و از زوایای گوناگون می‌توان به آن‌ها توجه کرد.

وی ادامه داد: نخست باید ببینیم یک شرکت دانش‌بنیان چطور ساخته می‌شود؛ افرادی که ایده‌های خلاقانه دارند در مراکز نوآوری و شتاب‌دهی ورود کرده، توسط راهنما رشد می‌کنند و پس از آن نیز وارد مراکز رشد می‌شوند.

پیله‌چی اظهار کرد: این افراد 6 ماه الی 2 سال در مراکز رشد مستقر هستند و پس از گذراندن این دوره حمایتی و هدایتی، تحت‌عنوان شرکت وارد پارک‌های علم و فناوری شده و به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان در آن‌جا مستقر می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی در استان قزوین بسیار کم است و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: نمی‌توان از هر شرکتی که در پارک مستقر است تحت‌عنوان شرکت دانش‌بنیان یاد کرد، چرا که وقتی در مجوز این شرکت‌ها بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم مجوزها از معاونت علمی اخذ نشده‌اند.

پیله‌چی خاطرنشان کرد: بنابراین مشکل در ذات موضوع است که چرا شرکت‌های ما آنقدر توانمند نمی‌شوند که حتی وقتی به بلوغ رسیده و در پارک‌های علم و فناوری مستقر می‌شوند نمی‌توانند رتبه یک شرکت دانش‌بنیان را کسب کنند.

وی عنوان کرد: به عقیده بنده یکی از دلایل این است که این شرکت‌ها درست راهنمایی نمی‌شوند و حتی خیلی از واحدهای فناور ما در توهم بوده و فکر می‌کنند محصول نابی دارند، در حالی که وقتی به مراحل پایانی نزدیک می‌شوند می‌بینند نمی‌توانند آن را به‌عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان معرفی کنند.

این مسئول تاکید کرد: همچنین برخی شرکت‌ها در پارک مستقر بوده و واحد آرندی یک شرکت هستند، اما کاری نمی‌کنند که بخواهیم از آن‌ها تحت‌عنوان شرکت دانش‌بنیان یاد کنیم، بنابراین فرهنگ ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان در کشور ما و همین‌طور در استان ما به‌درستی جا نیفتاده و فناوران ما نتوانسته‌اند به نحو مطلوب شرکت‌های مناسبی راه بیندازند.

این مسئول بیان کرد: بنابراین می‌توان گفت زیرساخت‌ها و شرایط را به‌درستی فراهم نکرده‌ایم تا شرکت‌ها به سمت‌وسوی دانش‌بنیان پیش بروند، لازم است برای طی این مسیر فضاسازی صورت گیرد تا شرکت‌ها به‌صورت واقعی دانش‌بنیان شوند.

بسیاری از شرکت‌ها با فضای کسب و کار آشنا نیستند

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در ادامه اظهار کرد: بسیاری از تیم‌هایی که وارد مراکز نوآوری و شتابدهی و مراکز رشد می‌شوند و حتی در پارک علم و فناوری نیز مستقر هستند شکست می‌خورند، چرا که متاسفانه اغلب آن‌ها با ادبیات کسب و کار آشنا نبوده و صرفا نخبه هستند و می‌توانند یک محصول یا خدمت را ارائه کنند.

وی افزود: این عزیزان وقتی وارد بروکراسی اداری و فضای کسب‌وکار می‌شوند نمی‌توانند آداب آن را رعایت کنند و با وجود این‌که کالای فاخری در اختیار دارند دچار شکست می‌شوند، یعنی نمی‌توانند معضلات بروکراسی اداری و فضاسازی کسب‌وکار خود را به‌نحو احسن طراحی و پیاده‌سازی کنند.

پیله‌چی عنوان کرد: بنابراین به محض این‌که یک شرکت در پارک مستقر شد، تصور نکنیم این تیم به بلوغ رسیده، بلکه آن‌جا ابتدای راه است و این نیروها نیازمند آموزش و حمایت هستند.

سهم قزوین از اقتصاد دانش‌بنیان 2 درصد است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: طبق گفته معاون فناوری پارک قزوین سهم قزوین از اقتصاد دانش‌بنیان 2 درصد از سهم اقتصاد کشور بوده که این رقم برای استانی مانند قزوین بسیار پایین است.

وی ادامه داد: زمانی‌که مقام معظم رهبری به موضوع دانش‌بنیان اشاره می‌کنند می‌توان به تیزبینی و هوش ایشان پی برد که مدبرانه به موضوعات روز دنیا توجه می‌کنند.

پیله‌چی بیان کرد: ما در آینده باید موضوعات و مشکلات خود را از طریق دانش‌بنیان حل کنیم، برای این‌که این مسئله در استان قزوین نیز اتفاق بیفتد باید همه دستگاه‌ها موضوعات و معضلات خود را به‌سمت مجموعه‌های دانش بنیان ببرند و از آن‌ها مطالبه کنند که مشکلات را حل کنند.

این مسئول اظهار کرد: دستگاه‌های متولی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید با تمرکز مناسب تلاش کنند حل مشکلات کشور به سمت مجموعه‌های دانش‌بنیان برود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی‌که ما بتوانیم هوشمندانه زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، به شرکت‌های ایجاد شده آموزش‌های صحیح داده شود و این شرکت‌ها به‌طور صحیح حمایت و هدایت شوند، قطعا این شرکت‌ها بارور، متعالی و متبلور می‌شوند و آن زمان می‌توانیم مشکلات را به آن‌ها بسپاریم تا برای آن‌ راه‌حل پیدا کنند.

لازم است آموزش‌وپرورش جهت شناسایی استعدادها وارد میدان شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: لازم است کارهای زیرساختی در راستای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود؛ به این معنا که روی این موضوع تمرکز، سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید به میدان بیاید و نوجوانان ما از دوره دبیرستان با مفهوم دانش‌بنیان آشنا شوند و استعدادیابی‌ها در آن دوران انجام شود؛ وقتی در سنین نوجوانی افراد متوجه استعداد خود شوند و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود رشد می‌کنند.

پیله‌چی خاطرنشان کرد: زمانی‌که فضای ما مناسب باشد قطعا این‌گونه افراد و شرکت‌ها به درجات بالایی خواهند رسید و آن زمان ما می‌توانیم با ایجاد یک زیست‌بوم و اکوسیستم مناسب این افراد را سوق دهیم تا در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی کنند.

وی بیان کرد: وقتی سیستم حاکم بر جامعه اعم از دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی مشکلات و معضلات خود را با چنین شرکت‌هایی در میان بگذارند این اکوسیستم به‌صورت مانا می‌چرخد و مشکلات و معضلات را حل خواهد کرد.

این مسئول اظهار کرد: زمانی تمرکز و توجه ویژه‌ای به این بخش شود، جوانان ما انگیزه پیدا می‌کنند تا انرژی خود را روی این موضوعات بگذارند و به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان بیایند، وقتی ببینند دوستان آن‌ها رشد و پیشرفت کرده‌اند، افراد توانمند دیگر نیز وارد میدان شده و تلاش می‌کنند با انگیزه بیشتر مشکلات کشور را حل کنند.

پیله‌چی تصریح کرد: بنابراین با حمایت، هدایت، راهبری و ریل‌گذاری مناسب می‌توان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش داد.

ما باید تمرکز و توجه خود را به سمت تولید ببریم

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در ادامه اظهار کرد: شعار سال بسیار زیرکانه است و در تک‌تک کلمات آن حرف زیادی برای گفتن نهفته است و هر کدام سرتیتر برنامه‌های متعدد و جامعی هستند.

وی ادامه داد: لازم است طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تمرکز و توجه خود را به سمت موضوع تولید پیش ببریم.

پیله‌چی عنوان کرد: دولتمردان ما در قوای مختلف باید توجه ویژه به این امر داشته باشند، همچنین وزارتخانه‌هایی که با این مسئله ارتباط مستقیم دارند باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تولید رونق پیدا کند.

این مسئول تاکید کرد: فاکتورهای رونق تولید فراوان است و در سنوات گذشته نیز مقام معظم رهبری نام یک سال را رونق تولید گذاشتند، تولید شامل برخی پارامترها است که باید روی آن‌ها تمرکز کنیم.

وی بیان کرد: باید مانند دیگر کشورها برنامه‌های جذابی برای تولیدکنندگان داشته باشیم تا به آن‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری، فعالیت و درآمدزایی دهیم، این چیز پیچیده و سختی نیست و ما باید بخواهیم تا اتفاق بیفتد.

پیله‌چی در پایان یادآور شد: وقتی چرخ تولید را به حرکت در آوریم قطعا پازل‌های بعدی نیز متناسب با آن رشد خواهند کرد.

انتهای پیام/ت/1010

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان