۱۵/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۳ پنجشنبه

صبح قزوین صاحبان صنعت به سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رغبتی ندارند
کد خبر: ۳۵۶۷۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۱ ساعت: ۲۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین:

صاحبان صنعت به سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رغبتی ندارند

حمیدرضا پیله‌ور با اشاره به عدم رغبت صاحبان صنعت و سرمایه‌‎گذاری در حوزه تحقیق و توسعه، افزود: سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان حدود یک و سه دهم درصد و کمتر از دو درصد است.

صاحبان صنعت به سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رغبتی ندارند
به گزارش صبح قزوین، حمیدرضا پیله‌ور با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» اظهار کرد: تولید محصول امروز در دنیا مبتنی بر تولید فناورانه و نوآورانه و حاصل از نوآوری است.

وی افزود: استفاده از دانش و فناوری در فرآیند تولید باعث کاهش هزینه‌ها و تولید محصولی با قیمت و سود بالا می‌شود و این همان نکته‌ای است که امروز دنیا به سمت آن حرکت کرده است.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری در این حوزه بسیار درست و دقیق است و امروز حرکت ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و تولید فرآورده‌هایی باشد که ارزش افزوده بالایی دارند.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان در بند دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی لحاظ شده و ما نیز در این چند سال به این سمت حرکت کرده‌ایم.

پیله ور با بیان اینکه ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، اضافه کرد: متأسفانه بخش صنعت در قزوین به سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رغبتی ندارد؛ سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان کمتر از دو درصد و حدود یک و سه دهم درصد است.

وی تاکید کرد: ارتباط بخش صنعت و شرکت‌های دانش بنیان باعث افزایش ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اشتغال افراد تحصیل کرده خواهد شد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: توجه صنعت به اقتصاد دانش بنیان باعث رفع نیازهای کشور در حوزه فناوری در گام نخست و افزایش صادرات محصولات در گام‌های بعدی خواهد شد.

وی با گلایه از عدم رغبت بخش صنعت به حوزه دانش بنیان و ارتباط با حوزه دانشگاه تاکید کرد: عدم رغبت بخش صنعت به تحقیق و توسعه دانش باعث حذف این بخش از بازار رقابت خواهد شد.

پیله ور تصریح کرد: به طور مثال بی‌توجهی بخش صنعت پوشاک و البسه به حوزه نانو باعث ضعف ما در این بازار و از دست دادن سهم ما شده است.

وی گفت: در صنعت پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری پایین در حوزه نوآوری باعث شد مزیت‌های خود در این بازار را از دست دهیم.

این مسئول تاکید کرد: ما در استان قزوین باید به سمت حوزه‌هایی همچون شوینده، صنعت غذایی، شیشه و لوازم خانگی که در آن مزیت داریم حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مواد شوینده کشور در قزوین تولید می‌شود، بیان کرد: نگاه فناورانه به این حوزه می‌تواند زمینه افزایش ارزش افزوده و توسعه تولید و اشتغال را فراهم کند.

پیله‌ور بیان کرد: توجه به خوشه‌های صنعتی، پرهیز از خام فروشی، تربیت نخبگان و افزایش شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند گام مهمی برای تحقق شعار سال باشد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین گفت: اقتصاد دانش بنیان تنها ۱۰ سال است که در کشور به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عملکرد ما در این زمینه بد نبوده چرا که در سال‌های اول روی فرهنگ‌سازی کار کردیم و لازم بود این تفکر را ایجاد کنیم که افراد باید به سمت تولید فناوری حرکت کنند، حتماً نیابد همه در اداره‌ها کار کنند بلکه کشورها به افراد خلاق کارآفرین نیاز دارند.

پیله ور در پایان گفت: اقتصاد دانش بنیان تنها راه پیش روی مشکلات اقتصادی است و باید برای حرکت در مسیر رشد در این مسیر حرکت کنیم.

انتهای پیام /

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان