۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین رقابتی برای خارج شدن از زندان/ خلاق باش و فرار کن!
کد خبر: ۳۴۸۱۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۲ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رقابتی برای خارج شدن از زندان/ خلاق باش و فرار کن!

سید محمد علی خاموشی، درباره هدف برگزاری جشنواره طراحی اتاق توضیح داد.

رقابتی برای خارج شدن از زندان/ خلاق باش و فرار کن!

به گزارش فرهنگ و هنر صبح قزوین؛«اتاق فرار» سرگرمی نسبتا جدیدی است که از آسیای شرقی (کشور ژاپن) آغاز شده است. این سرگرمی نوین به این صورت است که شرکت‌کنندگان پس از ورود به فضای بازی اعم از خودرو، اتاق و ... باید در زمان مشخص و با کمک سرنخ‌ها و استراتژی‌هایی که به‌کار می‌گیرند، مجموعه‌ای از معما‌ها و چالش‌ها را حل کنند که بتوانند برنده شده و از اتاق خارج شوند. در واقع شرکت کنندگان در اتاق زندانی هستند و با حل معماها می‌توانند نجات پیدا کنند. اگر چه اتاق فرار در وهله اول یک فعالیت فراغتی سرگرم کننده است، اما از آن در راستای اهدافی مانند تیم سازی برای شرکت‌ها و گروه‌های حرفه‌ای و تقویت ارتباط، اعتماد و همکاری نیز استفاده می‌شود. به علاوه این بازی در قالب سرگرم‌آموزی هم استفاده شده و ظرفیت انتقال محتوای آموزشی به افراد از خلال سرگرمی را دارد.

سابقه اتاق فرار در ایران به سال ۹۵ باز می‌گردد و در حال حاضر فقط در شهر تهران، نزدیک به ۸۰ مجموعه و بیش از ۱۵۰ اتاق وجود دارد. جشنواره «رازگشا» به همت جمعی از افراد و مجموعه‌های دارای دغدغه نسبت به این عرصه برگزار و درصدد است مشارکت علاقه‌مندان به این سرگرمی را جلب کند؛ بنابراین افراد و گروه‌هایی که به دنبال فرصت برای بروز توانمندی‌های خود در حوزه ایده‌پردازی و طراحی اتاق فرار هستند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

جشنواره «اتاق فرار»؛ بازی داستانی با هدف افزایش خلاقیت

سید محمد علی خاموشی، دبیر جشنواره رازگشا  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این رابطه گفت: رازگشا، جشنواره ایده پردازی و طراحی اتاق فرار است که از اول بهمن‌ماه آغاز شد و تا پانزدهم اسفند ادامه دارد. وی در رابطه با فرایند جشنواره این گونه مطرح کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت فردی یا گروهی با ثبت ایده و یا طرح مورد نظرشان در سایت در رازگشا شرکت کنند و پس از داوری آثار ثبت شده توسط هیات داوران نتایج و برندگان اعلام خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره رازگشا در رابطه با جوایز این جشنواره اینطور ادامه داد: ده طرح برتر عضو باشگاه ویژه رازگشا خواهند شد که از بین آن‌ها به برنده اول، یکصد میلیون ریال پول نقد به همراه امکان اختصاص فضا برای اجرای ایده، طرح ارائه شده را پیدا می کند، برنده دوم هفتاد میلیون ریال پول نقد و به فرد یا گروهی که حائز رتبه سوم می‌شوند پنجاه میلیون ریال تعلق خواهد گرفت. ضمن اینکه دو رتبه دوم و سوم نیز از حمایت‌های اعتباری برخوردار خواهند شد.

وی درباره تمایز این جشنواره بیان کرد: چیزی که باعث خاص بودن جشنواره رازگشا می‌شود، این است که رازگشا اولین جشنواره ملی متمرکز بر سرگرمی اتاق فرار در ایران است و هدف اصلی آن تقویت هویت مستقل این سرگرمی، انسجام و هماهنگی هر چه بیشتر در صنعت اتاق فرار به عنوان صنعتی رو به رشد در کشور است.

خاموشی درباره فعالیت‌های جانبی جشنواره بیان کرد: با برگزاری سلسله نشست‌های صمیمانه به‌صورت مجازی (و از طریق پیج اینستاگرام جشنواره) تحت عنوان «اتاق تجربه» قصد داریم به انتقال تجربه افراد و گروه‌های صاحب‌نظر و دارای تجربه به علاقه‌مندانی که تاکنون موفق به ورود به این صنعت نشدند و یا قصد راه‌اندازی اتاق فرار و حتی ثبت ایده و طرح خود در این جشنواره را دارند بپردازیم.

همچنین وی با اشاره به آغاز به کار بخش‌های ویژه‌ی اتاق فرار هدفمند و دانش آموزی از علاقمندان برای شرکت در این دو بخش نیز دعوت به عمل آورد.

دبیر اجرایی جشنواره رازگشا در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفته و امیدواریم فضای شکل گرفته تقویت شده و ادامه پیدا کند و به این طریق راز گشا رقم زننده اتفاقات خوب برای فضای سرگرمی اتاق فرار در کشور باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این جشنواره به آدرس اینترنتی razgosha.ir مراجعه نمایند.

منبعکباشگاه خبر نگاران

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان