۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین سواد رسانه‌ای؛ شناخت جنس عمیق رسانه‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهاست/ خالقان شبکه‌های اجتماعی در غرب فرزندانشان را در فضای مجازی رها نکرده‌اند
کد خبر: ۳۳۹۱۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

عضو هئیت علمی دوره‌های سواد رسانه‌ای کشور:

سواد رسانه‌ای؛ شناخت جنس عمیق رسانه‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهاست/ خالقان شبکه‌های اجتماعی در غرب فرزندانشان را در فضای مجازی رها نکرده‌اند

عضو هئیت علمی دوره‌های سواد رسانه‌ای کشور گفت: سواد رسانه را می‌توان شناخت جنس عمیق رسانه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها بیان‌ کرد که در این راستا باید به فرصت‌ها بها داد و نسبت به تهدیدها آماده‌ی مقابله شد.

سواد رسانه‌ای؛ شناخت جنس عمیق رسانه‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهاست/ خالقان شبکه‌های اجتماعی در غرب فرزندانشان را در فضای مجازی رها نکرده‌اند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح‌قزوین؛ سعید مدرسی در همایش اصول و مهارت‌های فرزندپروری در عصر رسانه که شب گذشته در مدرسه "مسیر" برگزار شد، اظهار کرد: تربیت یک فرآیند پیچیده و طولانی‌است که یک‌شبه طی نمی‌شود، بلکه یک امر مستمر و استراتژیک بوده و برای آموزش مهارت‌های تربیتی، تمرین، مطالعه و عملیاتی لازم است.

وی افزود: دغدغه‌ی بیشتر انسان‌ها رشد و تربیت مطلوب فرزندان‌ است که در این راستا طرح جامع سند تحول بنیادین در شش ساحت مهم از جمله اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی‌شناسی بدنی، اقتصادی حرفه‌ای و علمی و فن‌آورانه ابراز شده‌است.

عضو هئیت علمی دوره‌های سواد رسانه‌ای کشور اذعان کرد: برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب تربیت فرزندان یک مسیر رشد وجود دارد که با قرارگرفتن در فضای خانواده، مدرسه و گروهان همسالان و رسانه طی می‌شود.

وی گفت: سواد رسانه را می‌توان شناخت جنس عمیق رسانه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها بیان‌ کرد که در این راستا باید به فرصت‌ها بها داد و نسبت به تهدیدها آماده‌ی مقابله شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: طبق روند بین‌المللی 80درصد از lQ و 50درصد از EQ ژنتیکی است اما در این میان درصد DQ صفر است یعنی تمام مراحل آن اکتسابی و آموزشی است.

وی اضافه کرد: دلیل اضافه شدن DQ به روند هوش‌ها، تغییر جهان و عالم کنونی‌است که با توجه به انسان تغییر می‌کند.

وی درباره‌ی رابطه‌ی هوش DQ باlQ و EQ تصریح کرد: اگر هوش DQدر افراد کاهش پیدا کند ناخودآگاه در سایر ابعاد هوشی فرد تاثیر گذاشته و سایر عملکردهای هوشی فرد را کاهش می‌دهد؛ به طور مثال اگر هوش DQ در افراد کاهش یابد فرد دچار تنش‌های رفتاری و ذهنی می‌شود همچنین اگر درصد DQ افزایش یابد سایر ابعاد هوشی انسان نیز تقویت می‌شود.

مدرس کارگاه سواد رسانه‌ای بیان کرد: در فرهنگ غرب روند رشد فرزندان در خانه، مدرسه، کالج و دانشگاه طی می‌شود و تربیت فرزندان تا ۲۱سالگی یعنی در سه دوره‌ی هفت‌ساله ادامه دارد.

وی افزود: در فرهنگ غرب تا سن هفت‌سالگی فرزندان مراحل یادگیری نظم دار را می‌آموزند همچنین در این سن تربیت به صورت القائی به فرزندان ابلاغ می‌شود؛ یعنی فرزندان رفتار شایسته را در رفتار والدین می‌بینند و یاد می‌گیرند که این کار نشان می‌دهد فرهنگ غرب به رسانه و تربیت آن خوشبین نیست.

عضو هیئت‌علمی دوره‌های تربیت مربی سواد رسانه‌ای عنوان کرد: فرزندان در مدرسه حول سه محور، اولین نکات تربیتی را می‌آموزند. رفتار اخلاقی، ایمنی و مسئولیت پذیری سه محور اساسی تربیت در مدرسه است. همچنین این سبک تربیتی به فرزندان می‌آموزد که برای اعمال اجرایی در دنیای مجازی خود دلیل و پاسخ داشته باشند.

این کارشناس علوم‌تربیتی افزود: در کالج شناخت هوش دیجیتالی در قالب‌های حریم خصوصی، شناخت تفکر انتقادی، شناخت محتوا و نحوه‌ی ارتباط‌گیری صحیح آموزش داده‌ می‌شود که فرد را در برابر آسیب‌های مطلع می‌کند تا امنیت فرد حفظ شود.

وی گفت: ۲۴مهارت در راستای فرصت‌های رسانه‌ای وجود دارد که باعث رشد در مسیر صحیح و موفیت‌آمیز می‌شود. تبدیل ایده به واقعیت، ایجاد خلاقیت و رقابت از جمله رشدهای مطلوبی است که می‌تواند زمینه‌ی ثروت‌افزایی، کار آفرینی، اشتغالزایی و اثرگذاری در محیط را فراهم می‌کند.

مدرسی بیان کرد: وظایف والدین شناخت تهدید‌ها و فرصت‌های فضای رسانه‌ای است که والدین در این راستا می‌توانند با شناخت صحیح و مهارت‌های لازم فرزندان خود را از اعتیاد رسانه‌ای حفط کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری اولین همایش ملی سواد فضای مجازی تصریح کرد: کار با فضای مجازی یک مسئله حساس و تاثیرگذار است چنانچه سازندگان رسانه‌ای مانند استیوجابز و بیل‌گیس فرزندان خود را در استفاده از فضای رسانه‌ای و مجازی محدود می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق مصاحبه‌های انجام شده با این افراد آن‌ها تربیت‌های فیزیکی، کنار خانواده‌ قرارگرفتن و محدودیت در استفاده از رسانه را به عنوان یک قانون در خانه تلقی می‌کنند تا فرزندان خود را به صحیح‌ترین روش تربیت کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: سازندگان صفحات مجازی و رسانه‌ای معتقدند که افرادی که در کشورهای غربی هستند باید خلق کننده‌ی شبکه‌های رسانه‌ای باشند نه صرفا افراد مصرف کننده.

وی گفت: از جمله مطالب مهمی که در خصوص فضای مجازی وجود دارد سواد رسانه و فهم عمیق این عالم، رژیم مصرف رسانه‌ای، شرط پاسخ نیاز حقیقی بر پایه به رشد، اولویت بندی، رعایت حد شرعی و قانونی و حدود است و با توجه به سوالات چه سن و سالی؟، چه وسایلی، چه محتوایی، چه زمانی و چه مقدار، چه مکانی، و با چه کسی مطرح می‌شود.

مدرس کارگاه سواد رسانه‌ای درباره‌ی مهارت‌های لازم برای والدین بیان کرد: لازم است والدین مهارت سواد رسانه‌ای، اقتدار منطقی و منعطف، برنامه‌ریزی فعالانه و مشارکتی، همراه و هماهنگی والدین و دعاکردن برای فرزندان را انجام دهند.
انتهای پیام/ ۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان