۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ترمز گرانی مسکن و اجاره‌بها چه‌زمانی کشیده می‌شود؟/ خوش‌نشینی مستأجران به دردنشینی تبدیل شده!
کد خبر: ۳۳۶۶۱۶ نویسنده: زهرا غیاثوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۳ ساعت: ۸:۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از نابسامانی بازار مسکن؛

ترمز گرانی مسکن و اجاره‌بها چه‌زمانی کشیده می‌شود؟/ خوش‌نشینی مستأجران به دردنشینی تبدیل شده!

این روزها بازار مسکن شرایط نابسامان و آشفته ای را شاهد است و مستاجران به خصوص در این فضا دچار سردرگمی و مشکلات عدیده ای شده اند اما شاهد سکوت دولت هستیم که قدمی برای درمان این درد برنمی‌دارد.

ترمز گرانی مسکن و اجاره‌بها چه‌زمانی کشیده می‌شود؟/ خوش‌نشینی مستأجران به دردنشینی تبدیل شده!

به گزارش صبح قزوین؛_______ گزارشگر زهرا غیاثوند.

چایی قند پهلو را که تنها وسیله پذیرایی‌اش از مهمان است را جلوی زن مسن می‌گذارد و با لبخندی که پر از استرس است روبروی پیرزن می‌نشیند.

پیرزن دستان چروکیده و پینه بسته‌اش را که با النگوهای طلا زینت بسته شده است را داخل قندان کرده و قند کوچکی را بر‌می‌دارد و جرعه‌ای از چایی را سر می‌کشد و همزمان که قند را در دهانش مزه‌مزه می‌کند، می‌گوید: یک ‌سالی که اینجا هستید از شما بدی ندیده‌ام و راضی نیستم که مستاجر خوبی مثل شما را از دست بدهم اما چاره چیست؟ من هستم و این یک پسر که در شهر غربت زندگی می‌کند و برای امرار و معاشش به پول نیاز دارد و مجبورم که ۱۵میلیون تومان به رهن خانه اضافه کنم شاید مشکلش حل شود، شما هم تمام تلاش خودتان را بکنید تا شاید این مبلغ رو تهیه کنید و از اینجا نروید من که بدجور به شما عادت کردم.

زن جوان لبخند تلخش را حفظ کرده و می‌گوید: «آخه حاج خانم مبلغتون، مبلغ کمی نیست که بتونیم طی دوماه جور کرد، هیچ کارگری با این شرایط بد اقتصادی جامعه نمی‌تونه این مبلغ رو طی یک سال پس انداز کنه و به رهن خونه اضافه کنه‌.»

پیر‌زن پشت چشمی نازک کرده و استکان چایی را بر روی میز گذاشته و می‌گوید: درسته! اما راه زیاده، وامی، چیزی تهیه کنید اگر هم شرایط تهیه پول رو ندارید من به بنگاه املاک بسپارم که مستاجر بفرستند و خانه را ببینند و با جمله اینکه وقت اذان است و باید به مسجد بروم از جایش بلند می‌شود.

این حرف‌های تلخ یکی از مستأجران شهر است، ناراحتی و گریه‌های زن جوان خبرنگار صبح قزوین را برآن می‌دارد به بنگاه‌های مشاور املاک شهر سری بزند.

بازار داغ گرانی مسکن اکثر مغازه‌های خیابان شهر را تبدیل به بنگاه مشاور املاک با مضامین و نام‌های مختلف کرده است به طوری که در هر خیابان در هر ۱۰ الی ۱۵ متری می‌توان یک مغازه بنگاه مشاور املاک مشاهده کرد.

وارد اولین بنگاه می‌شوم، قیمت رهن خانه‌ها فاجعه انگیز است گویی تا دیشب در خواب اصحاب کهف بوده‌ای و سیصد سال گذشته که این چنین قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند وگرنه مگر می‌شود در طی کمتر از یک‌سال قیمت خرید یک خانه تبدیل به قیمت رهن همان مسکن شود ....

وضعیت نابسامان بازار مسکن صاحبخانه ‌ها را بی انصاف کرده است
علی مقدم یکی از مستاجرانی است که در یکی از بنگاه‌های مشاور املاک شهر به دنبال خانه‌ای با قیمت مناسب است و درباره اجاره خانه‌ها به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: وضعیت نابسامان اجاره خانه‌های مسکن برخی مالکان را بی انصاف کرده است و در این بین مشاوران املاک بیشتر از مالکان حمایت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: دو ماهی به دنبال یک واحد آپارتمان با اجاره بهای مناسب هستم اما آنقدر اجاره‌بها نسبت به ارزش واقعی خانه‌ها بالا است که در نهایت مجبور می‌شوم هر چه صاحب خانه می‌گوید، قبول کنم.

این کارگر عنوان می‌کند: اجاره خانه‌ها در مناطق معمولی شهر الوند نزدیک به یک میلیون تومان شده است و در مناطق بالای شهر به بالای یک میلیون تومان رسیده و اکثر صاحبخانه‌ها به گرفتن رهن کامل راضی نیستند و خانه‌هایشان را برای گرفتن اجاره ماهیانه به مستاجر می‌دهند که پرداخت این اجاره‌بها برای اکثر مستأجران شهر مقدور نیست.

مستاجر دیگری که در محدوده خیابان آزادی شهر الوند ساکن است، می‌گوید: نقشه اکثر واحد‌های مسکونی که اجاره داده می‌شود بد ساخته شده است و صاحب ملک تنها به دنبال ساختن چهار دیواریست که بتواند به اسم خانه به مستاجر بدهد و بالاترین قیمت را برای اجاره بها تعیین کند بدون اینکه به اولیه ترین نیازهای یک آپارتمان که نورگیر بودن آن است توجه داشته باشد.

اکبر نوروزی عنوان می‌کند: در این منطقه( آزادی ) و زمین‌های شهرداری اکثر صاحبخانه ها خانه‌های خود را برای گرفتن اجاره به مستاجر می‌دهند که این موضوع باعث فشار چند برابر به قشر کارگر و ضعیف شهر می‌آورد به طوری که اکثر مستاجرانی که چندین سال در یک محله نشسته است مجبور می‌شود به روستاهای اطراف شهر الوند مهاجرت کنند.

بنگاه‌داری که از ورود صاحب‌خانه‌های بی انصاف به بنگاه خود جلوگیری می‌کند
علی ‌محمدی بنگاه داریست در نصرت‌آباد که از معامله با صاحبان ملکی که با بی وجدانی ملک خود را بالاتر از عرف اجاره می‌دهند امتناع می‌ورزد و بنری را با این مضمون در جلوی مغازه خود نصب کرده است و درباره افزایش اجاره‌بهای سال جاری به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: امسال ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش اجاره بهای مسکن داشته‌ایم به طوری که در نصرت‌آباد بر مبنای رهن بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان می‌توان خانه‌ای با متراژ ۷۵ تا ۸۵ متری تهیه کرد.

وی می‌افزاید: مشکلی که در نصرت‌آباد به وجود آمده است این است که به دلیل افزایش اجاره‌بها در شهر الوند و زیباشهر خیلی از مستاجرین چون از توان پرداخت اجاره بها در این مناطق بر نمی‌آیند به نصرت‌آباد مهاجرت کرده‌اند که این موضوع باعث افزایش اجاره بها در نصرت‌آباد شده است.

این مشاور املاک نصرت‌آبادی ادامه می‌دهد: مستاجری که در شهر الوند با سی میلیون تومان نمی‌تواند خانه مناسبی پیدا کند در نصرت‌آباد می‌تواند خانه دلخواه خود را یافته و بدون اعتراض مبلغ اجاره پیشنهادی صاحب خانه را قبول کند که این امر باعث نابسامانی بازار اجاره بهای مسکن در نصرت‌آباد شده است.

محمدی متذکر می‌شود: اکثر جمعیت نصرت‌آباد قشر ضعیف جامعه و کارگر نشین هستند و ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزارتومان اجاره ماهیانه برای این طبقه جامعه بالاست و باعث شده است اکثر ساکنین نصرت‌آباد به روستاهای اطراف شهرستان البرز مهاجرت کنند.

افزایش ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن
وی اضافه می‌کند: افزایش سالیانه اجاره‌بها در عرف ۱۰ درصد است اما این افزایش در سال جاری به ۵۰ تا ۷۰ درصد رسیده است که این موضوع می‌طلبد تا صاحبخانه ها جانب انصاف را رعایت کرده و مراعات شرایط مالی مستأجران را کنند.

این کارشناس املاک عنوان می‌کند: ملاک صاحبخانه‌ها برای افزایش اجاره‌بهای مسکن‌شان تورم همه جانبه اقتصادی است که این موضوع بر روی اجاره بهای مسکن نیز اثرگذار بوده است.

محمدی تاکید می‌کند: عدم مدیریت درست باعث سواستفاده اکثر صاحبخانه‌ها شده است که به یک معضل تبدیل شده و ناگفته نماند نقش بنگاهی‌ها در این موضوع مهم است و برخی از بنگاه‌داران با اینکه می‌توانند موجر را برای گرفتن کرایه مناسب قانع کنند در این زمینه کم کاری می‌کنند تا حق کمسیون بیشتری دریافت کنند.

عدم مدیریت بستر مناسبی برای سوداگران مسکن فراهم کرده است
وی تصریح می‌کند: برخی از بنگاهداران به حدی از بی انصافی رسیده‌اند که بیشتر به فکر موجر هستند تا مستاجر و این موضوع می‌طلبد اتحادیه بنگاه داران جلسه‌ای برگزار کرده و بنگاه داران را توجیه کرده تا بین مستاجر و موجر همدلی ایجاد کنند.

این کارشناس املاک عنوان کرد: صاحبخانه ها افراد بدی نیستند و با توجه به شرایط بد اقتصادی جامعه اجاره بهای مسکن را گران کرده‌اند این افراد کسانی هستند که وقتی اتفاقی برای هم‌وطنشان بیوفتد حاضرند فرش زیر پای خود را بفروشند، در این شرایط بد اقتصادی از صاحب خانه‌ها انتظار می‌رود گذشت داشته باشند تا بتوانیم از این بحره اقتصادی همگی به سلامتی عبور کنیم.

محمدی ادامه می‌دهد: بالای پنجاه در صد از صاحب‌خانه‌هایی که در بنگاه مشاوره شدند توجیه شده و از افزایش اجاره‌بها منصرف شده‌اند و این مشاوره و توجیه کردن وظیفه همه بنگاه داران در شرایط فعلی جامعه است.

اجاره بها ارتباط مستقیم قیمت مسکن دارد
این مشاور املاک الوندی اذعان می‌کند: همدلی و همکاری بنگاه‌داران در ثابت کردن اجاره بها می‌تواند نقش به سزایی در ساماندهی اجاره مسکن داشته باشد و این موضوع همدلی تمام بنگاه داران را می‌طلبد.

محمد اسرافیلی بنگاه دار دیگریست که بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی را یکی از دلایل گرانی مسکن می‌داند و به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: اگر مالک مسکنی حتی قبل از گرانی‌ها مسکن خود را ساخته باشد به قیمت مصالح روز خانه خود را می‌فروشد که این موضوع یکی از مشکلات موجود در بازار مسکن است.

وی ادامه می‌دهد: قیمت اجاره بهای مسکن رابطه مستقیم با بالا رفتن قیمت فروش مسکن دارد که برای متعادل شدن اجاره بهای مسکن بایستی قیمت فروش مسکن را در بازار متعادل کرد.

این کارشناس مسکن عنوان می‌کند: مسکن آخرین گزینه تورم اقتصادی بود که از سال گذشته در بازار مسکن ایجاد شد به طوری که در چند سال گذشته شاهد ثابت بودن قیمت‌های مسکن بودیم که از سال گذشته این ثبات شکست و قیمت مسکن به چند برابر قیمت خود در بازار مسکن رسید.

مسکن آخرین گزینه تورم اقتصادی بود
اسرافیلی اضافه می‌کند: نابسامانی بازار مسکن به حدی رسیده است که حتی دولت نیز نمی‌تواند کاری کند چرا که شاید بازار خودرو، ارز، طلا و سکه در دست دولت باشد اما بازار مسکن در دست صاحبان ملک و مردم است و دولت نمی‌تواند در این خصوص دخالت مستقیم کند.

وی بیان می‌کند: افزایش جمعیت و کمبود زمین و مسکن برای ساخت و ساز ارزش زمین را بالا برده که این موضوع یکی دیگر از دلایل گرانی مسکن و زمین است.

این مشاوره مسکن یادآور می‌شود: از سال ۹۲ رکورد پنج ساله‌ای در بازار مسکن به وجود آمد که با این حال باعث پایین آمدن قیمت زمین و مسکن نشد و وقتی یک موج گرانی به راه می‌افتد پایین آوردن قیمت مسکن و متقابلاً اجاره بهای آن سخت می‌شود.

وی تصریح می‌کند: افزایش اجاره بها مرتبط با قیمت مسکن و قیمت مسکن مرتبط با مصالح ساختمانی و قیمت مصالح مرتبط با دلار است که تمام این موارد بر روی یکدیگر از لحاظ افت قیمت یا بالا رفتن آن اثر می‌گذارد.

اسرافیلی ادامه می‌دهد: در سال جاری تعداد مستاجرانی که برای یافتن مسکن به بنگاه‌ها رجوع می‌کردند کم شده است و اکثر آنها به دلیل تورم اجاره بهای مسکن با صاحب خانه‌های خود کنار آمده‌اند و یا به دلیل گرانی اجاره بها به حومه شهر و روستاهای حومه مهاجرت کان این استان را مهاجر پذیر کرده به طوری که استان قزوین رتبه دوم خرید و فروش مسکن کشور و رتبه سوم کشوری را در اجاره بهای مسکن کسب کرده است.

وی در پایان می‌گوید: متاسفانه به دلیل عدم وجود قانون خاصی در مسکن در صورت گرانفروشی مالک و متضرر شدن فرد خریدار، خریدار نمی‌تواند به جایی رجوع کند که این نقض باید در مجلس توسط قوه مقننه برطرف شود.

روزگاری اجاره نشینی به خوش نشینی معروف بود اما این روزها اجاره نشینی به دردنشینی مستأجران تبدیل شده است. این روزها دیگر خبری از خانه‌های بزرگ چند اتاقه و حیاط دار نیست که چندین خانواده از یک فامیل در آن زندگی می‌کردند و جای خود را به آپارتمان‌های نقلی داده‌اند، نداشتن قانون مدون در مورد مسکن باعث شده است که مالکان مسکن خانه‌دارتر شوند و بی‌خانمان‌ها خانه به دوش تر و این یکی از مهمترین خواسته مردم از نمایندگان‌شان در مجلس باید باشد که متاسفانه نیست.

بر اساس قانون اساسی شرایط فراهم کردن مسکن از حقوق شهروندی هر ایرانیست که از وظایف اصلی دولت است اما این روزها سکوت سنگین دولت وضعیت نابسامان مسکن را نابسامان تر کرده است سکوت درمان کار نیست و چاره‌ای باید اندیشید به راستی این روزها چرا از وعده‌های داغ زمان انتخابات مسئولان خبری نیست شاید تا زمان انتخابات بعدی چاره‌ای هست و تا زمان انتخابات بایستی صبر کرد تا کلید حل این مشکل وعده نامزدهای بعدی انتخابات برای جمع آوری آرای مردم باشد. بی تفاوتی مسئولان در بازار مسکن سقف خیلی از خانه‌ها رو متزلزل کرده است بایستی به فکر چاره بود.
انتهای پیام/3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان