۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین آزمایش ژنتیک برای مددجویان بهزیستی الزامی شد
کد خبر: ۳۳۶۳۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۷ ساعت: ۱۴:۶ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین:

آزمایش ژنتیک برای مددجویان بهزیستی الزامی شد

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه بزودی آزمایش غربالگری ژنتیک به صورت اجبار وارد سیکل آزمایشات ازدواج خواهد شد البته از سال گذشه آزمایش ژنتیک برای مددجویان بهزیستی الزامی شده است.

آزمایش ژنتیک برای مددجویان بهزیستی الزامی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ زهرا غلامرضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه ظهر امروز (دوشنبه) درباره‌ی ارائه خدمات بهزیستی در استان قزوین اظهار کرد: سازمان بهزیستی استان قزوین از ابتدا در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پایگاه سلامت، سامانه رصد عوامل محافظت و پیشگیری فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: تشکیل گروه‌های مددکار و همیار بصورت داوطلبانه و متخصص از جانب خود مردم برای فعالیت در حوزه‌های سلامت و اورژانس‌های‌ اجتماعی استان انجام شده است.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین اذعان کرد: در حوزه‌ی پیشگیری از مشکلات اجتماعی با همکاری آموزش و پرورش استان قزوین، سازمان بهزیستی موفق به برگزاری جلسات با دانش‌آموزان و نوجوانان شد که محوریت این جلسات ایجاد خلاقیت برای حل بررسی مشکلات بصورتی کار تیمی و آموزشی بود.

وی ادامه داد: عملکرد سازمان بهزیستی در پیشگیری از تولد معلولان، اجرای طرح غربالگری در سن و زمان طلایی یعنی در دوران پیش از ازدواج، بارداری و سنین طلایی کودک تعریف می‌شود.

این مسئول درباره‌ی انجام غربالگری پیش از ازدواج با عنوان انجام آزمایش ژنتیک ابراز کرد: سازمان بهزیستی خدمات انجام آزمایش ژنتیک در سطح ملی و استانی را برای افراد مددجو بصورت رایگان و برای افراد نیازمند، دارای سابقه‌ی معلولیت و نسبت به شرایط اقتصادی کمک‌هزینه ۷۰درصد تا سقف پنج میلیون ابلاغ می‌کند.

وی گفت: علت ایجاد معلولیت‌های موجود را می‌توان ازدواج‌های خویشاوندی، سابقه‌ای معلولیت، وجود زن معیوب دانست که مسئولین سازمان بهزیستی درصورت تشخیص عوامل به انجام آزمایش زوجین ارجاع خواهد داد.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین ادامه داد: بعد از تشخیص وجود عوامل معلولیت در زمینه‌ی بارداری با احتمال ۵۰درصد مشکلات و با تشخیص کارشناس عوامل قانونی سقط جنین برای خانواده‌ها اعلام خواهد شد.

غلامرضایی عنوان کرد: سازمان بهزیستی استان در سال گذشته حدود 2هزارو 300نفر در سال 96 و در سال 97 حدود 4هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده‌است.

وی ادامه داد: از عوامل پیشگیری مشکلات اجتماعی می‌توان به آگاه‌سازی مردم اشاره کرد؛ زیر اعلام مراجعات به اورژانس‌های بهزیستی در حوزه‌ی اعتیاد، مشکلات بین فردی، خلع ارتباط مناسب زوجین و ارتباط موثر والدین با فرزندان بیشتر از عدم اگاهی صورت می‌گیرد.

این مسئول اضافه کرد: سازمان بهزیستی استان با انجام خدمات تلفنی بصورت شبانه روز و حضوری با 47مرکز مشاوره حدود 42هزار خدمات را به افراد آسیب دیده بصورت یک وعده غذایی گرم، پک بهداشتی، لباس، مکان و خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد و هم اکنون درحال ادامه فعالیت‌ها با حضور هفت اورژانس اجتماعی در سطح استان است. 

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی برای افراد نیازمند به مکان خواب با وجود دو مرکز برای آقایان و دو مرکز برای بانوان حدود 12هزار نفر را پوشش می‌دهد؛ همچنین این سازمان باحضور یک کارشناس و یک فرد همراه با حضور در پاتوق‌های اعتیاد و جذب افراد بیمار به مراکز درمان فعالیت می‌کنند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین در خصوص ارائه‌ی خدمات برای غربالگری در سنین بعد از تولد بیان کرد: غربالگری هم‌اکنون علاوه بر دوران بارداری در سنین کودکی برای شناسایی مشکلات شنوایی، بینایی و ذهنی و در سنین ۵الی۶سال برای جلوگیری از اضطرابات فعالیت دارد.

وی ابراز کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه بزودی آزمایش غربالگری ژنتیک به صورت اجبار وارد سیکل آزمایشات ازدواج خواهد شد البته از سال گذشه آزمایش ژنتیک برای مددجویان بهزیستی الزامی شده است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان