۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین ۱۴۰ ملیت در شهر قم تحصیل می‌کنند/ علمایی که توانایی مقابله با سختی‌ها را ندارند، وارد حوزه نشوند
کد خبر: ۳۳۶۲۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۵ ساعت: ۱۵:۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

۱۴۰ ملیت در شهر قم تحصیل می‌کنند/ علمایی که توانایی مقابله با سختی‌ها را ندارند، وارد حوزه نشوند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: قم در عصر جدید به شکل بی سابقه ای بین المللی شده و برای اولین بار به شکل نظامند ۱۳۰ الی ۱۴۰ملیت در قم در حال تحصیل هستند و ما امروز شاهد حضور بانوان در عرصه‌های علم و ذات دینی هستیم.

۱۴۰ ملیت در شهر قم تحصیل می‌کنند/ علمایی که توانایی مقابله با سختی‌ها را ندارند، وارد حوزه نشوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین که در شبستان امیرالمومنین(ع) برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین در طول تاریخ انسان‌های بزرگی را پرورش داده و حوزه‌های علمیه آن نیز در طول تاریخ درخشان بوده است، بنابراین باید زمینه بازخوانی و آشنایی نسل جوان فراهم شود.

وی افزود: حوزه‌های علمیه نیز بنیان اندیشه و ‌تولید فکر و عمق و ژرفای تفکر علمی و همواره مولد علم و ‌دانش و نظریات انسان ساز بوده است.

مدیر حوزه علمیه‌های کشور عنوان کرد: غنای شخصیتی و اخلاقی و مردمی و اجتماعی بودن نیز از جمله ویژگی‌های بارز حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه را نمی‌توان جدا از مردم تصور کرد؛ چراکه همواره در کنار آنها بوده و اگر روزی از عشق به مردم فاصله بگیرد بی شک نمی‌توان آن را حوزه علمیه دانست. بزرگان ما در برابر مردم و نیازمندان زانو می‌زنند و در نگاه حوزوی، غنی و‌ فقیر یکسان است.

اعرافی گفت: حوزه‌های علمیه سرنوشت ساز و حاضر در صحنه‌های مهم سیاسی هستند و در پیچ‌های مهم تاریخی نقش آفرین کرده و طلاب باید سابقه کهن و ریشه و شاخ برگ این درخت عظیم را به درستی بشناسند.

وی با اشاره به پیوستگی علمی از دیگر ویژگی‌های حوزه علمیه گفت: ابنیه حوزه‌های علمیه استان به عنوان شناسنامه فرهنگی این شهر باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و از استاندار قزوین خواستاریم ضمن مهم شمردن آن در راستای احیای ابنیه تلاش بیشتری داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: حوزه جایگاه آمادگی برای سختی‌های بزرگ است و اگر کسی این آمادگی را در تحمل مشکلات برای مردم و مصالح آنها را ندارد باید از حوزه خارج شود؛ چراکه ما پای مصالح مردم و دین اسلام ایستاده‌ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: شناسنامه فرهنگی ما متصل به اهل بیت(ع) است و امروز در خدمت به مردم و نظام تلاش می‌کند.

وی عنوان کرد: قم در یکصد سال اخیر یک محوریت ناب را دنبال کرده و به قطب معارف دینی و اهل بیت تبدیل شده است و چهل سال بعد از انقلاب هم شاهد تحولات بزرگی در حوزه‌های مختلف هستیم.

این مسئول با تصریح بر اینکه هنوز خلاءهای بزرگی در مقابل حوزه وجود دارد، گفت: جامعه امروز مطالبات بزرگی دارد که حوزه باید پاسخ دهد.

وی افزود:حجم بالای تحقیقات و تولیدات علمی، توسعه دانش امروز به قلمروهای جدید، گسترش حوزه فلسفه‌های غربی و ابیات جدید از جمله دستاوردهای دیگر حوزه علمیه قم است.

این مسئول عنوان کرد: قم در عصر جدید به شکل بی سابقه ای بین المللی شده و برای اولین بار به شکل نظامند 130 الی 140ملیت در قم در حال تحصیل هستند و ما امروز شاهد حضور بانوان در عرصه‌های علم و ذات دینی هستیم.

وی با اشاره به اینکه قم در ارتباط با یک نظام الهی و اسلامی قرار دارد، گفت: حوزه ضمن آنکه مستقل از جریانات است، اما در خدمت اسلام است و ولایت فقیه و مرجعیت گوهرهای تابناکی است که از حوزه برخاسته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امروز رسالت ما بسیار سنگین است و دشمنی و‌هجمه‌ها غیرقابل شمارش است؛ اگر انقلاب و نظام اسلامی نبود این تحولاتی که امروز گسترده شده کار را برای حوزه سخت می‌کرد.

وی با اشاره به ۲۶۰ ماموریت برای روحانیت گفت: روحانیت حوزه باید با علم، اخلاق، تدبیر، شجاعت، روح انقلابی و اجتماعی نقش آفرینی کند و ما خود را از دانشگاهی جدا نمی‌دانیم؛ حوزه در روزگاری است که مطالبه گران متعدد دارد و قلمروهای بزرگی پیش رو دارد در این شرایط باید جوانان مستعد وارد حوزه شوند و طلاب کمر همت ببندند.

این مسئول عنوان کرد: تفویض اختیارات بیشتر به حوزه‌های علمیه استان‌های مختلف از برنامه‌های در نظر گرفته شده است؛ چراکه حوزه‌ها باید بر سرمایه‌های خود تکیه کنند.

وی اضافه کرد: توسعه کمی حوزه‌ها انجام شده و مهمتر از آن توسعه کیفی و‌عمق و ژرفایی حوزه‌ها باید مورد توجه بزرگان و عالمان و مدیران باشد.

اعرافی در پایان گفت: علمایی که نمی‌توانند با سختی‌ها دست و پنجه نرم کنند، وارد حوزه نشوند و آدم‌های بزرگ باید وارد حوزه شوند؛ ما باید در قزوین شاهد کرسی‌های متعهد درس، فکر و اصول کلام و تفسیر و رشته‌های متعدد باشیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان