۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین واکنش متقابل یا قورت دادن متلک / ظاهرنامناسب عاملی برای گسترش متلک پرانی است
کد خبر: ۳۲۸۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نیم نگاهی به پدیده زشت متلک پرانی؛

واکنش متقابل یا قورت دادن متلک / ظاهرنامناسب عاملی برای گسترش متلک پرانی است

معمولا افرادی که رفتار یا شمایل ظاهری شان با عرف مرسوم جامعه تطابق چندانی ندارد، بیشتر در معرض متلک ها قرار دارند و خانم هایی با حجاب و پوشش نامناسب منجر به گسترش متلک پرانی هستند .

واکنش متقابل یا قورت دادن متلک / ظاهرنامناسب عاملی برای گسترش متلک پرانی است
صبح قزوین؛ متلک انداختن در هر جامعه ای قصه خودش را دارد.
در محیط های زنانه، میان مردان بازاری، بین جوانان محل و میان بچه های دبیرستان یا دانشگاه و حتی هنگام رانندگی و موقع سبقت گرفتن ها.
گاهی هم متلک شکل ناجورتری به خود می گیرد و می شود پیامی برای عرض اندام جنسیتی.
همان اتفاقی که به خاطرفراگیر بودنش در سطح جامعه، شاید از بیخ گوش همه ما رد شده باشند.
  0.</br>221824001383335638_parsnaz_ir شوخی های سبک و زننده ای که در قالب متلک، پرانده می شود و حتی گاه بهانه جویی برای پیاده روی بیشتر در عین خستگی می شود! اینکه مسیرت را دورتر کنی تا مجبور نباشی از پاتوق جوانانی که گاه سر محل ها و کوچه ها اطراق کرده اند، بگذری و تنت به واسطه شنیدن متلک بلرزد.
می توان عوامل زیادی را برشمرد که چرا فردی به خود اجازه می دهد در محیط های عمومی، فرد ناشناسی را تخریب کند و با متلک گویی، آبروی او را در جمع به بازی بگیرد.
نوع آموزش و تربیت افراد در خانواده را می توان مهم ترین عاملی دانست که موجب می شود فردی به متلک گویی عادت کند و از انجام این کار، حس بدی نداشته باشد.
حجت الاسلام علی قابل در خصوص ریشه متلک پرانی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین می گوید: آیه اول سوره همزه، وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ با تهديدى كوبنده آغاز مى شود و خداوند در این آیه مى فرمايد: واى بر هر عيبجوى مسخره كننده اى و آنها كه با نيش زبان و حركات دست، چشم و ابرو در پشت سر و پيش رو، ديگران را استهزا كرده يا عيبجوئى و غيبت مى كنند يا آنها را هدف تيرهاى طعن و تهمت قرار مى دهند.
وی می افزاید: دو واژه "همزة" و "لمزة"هرگونه عيب جوئی، غيبت، طعن و استهزا به وسيله زبان، علائم، اشارات، سخن چينى و بدگوئى را شامل مى شود.
  65679-197262-1392722917   رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در قزوین اظهارمی کند: واژه همزه از ريشه «همز» به معنى طعنه زدن و متلك پرانى بسيار است، و در اصل به معنى «شكستن» آمده است؛ و از آن جايى كه عيب‏جو و طعنه زننده با كار خويش شخصيت و اعتبار ديگران را به ناروا هدف عيبجويى و آماج تيرهاى غيبت و تهمت و طعنه مى‏سازد، اين واژه در اين مورد به كار مى‏رود.
وی خاطرنشان می کند: آبـرو و حيثيت اشخاص از نظر اسلام بسيار محترم است و هركارى كه موجب تحقير مردم گردد گناه بزرگى است .
این مسئول می افزاید: هر كه آبرو و حيثيّت مردم را به بازي گيرد و ايشان را تحقير كند و براي خوشايند خود يا ديگران كارهايشان را ناچيز شمارد و به آنها بديهایی نسبت دهد و در حضور يا در غياب، آنان را توهين و تحقير نمايد و بزرگي خود را در كوچكي مردم ببيند، هُمَزَة و لُمَزَة است.
قابل اظهار می کند: برخی کلمه ویل را به معنای چاه معروف  جهنم به کار می برند و برخی به معنای واى بر هر عيبجوى طعنه زننده‏ و هر انسان هرزه زبانی عنوان می کنند.
متلک پرانی حرام است وی می افزاید: عده ای از انسانها به دنبال نقاط سیاه دیگران هستند وعده ای هم زبانشان هیچ قفلی ندارد و هرزه زبان هستند.
در رسائل دینی این امر بسیار مورد نکوهش قرار دارد و از نظراصول فقه صد درصد حرام است.
این مسئول با تاکید بر اینکه اگر کسی نتواند زبان خود را نگه دارد بداخلاقی وی از نظر اسلام ارزشی ندارد می گوید: در روایات است که صبح که انسان برمی خیزد اعضا و جوارح می پرسند که چگونه شب را به صبح رساندی و همه اعضای انسان به زبان، اعتراض می کنند که تو ما را به آسیب می اندازی .
قابل با اشاره به سخن لقمان حکیم می گوید: اگر زبان، چشم و قلب انسان کنترل شود بهترین انسان ها صاحب این اعضا هستند و اگر رها شوند بدترین انسان ها صاحب آن است؛ در روایات است که اگر انسانی به بد زبانی گرایش یابد، نور ایمان از قلبش دور می شود؛ در این خصوص پیامبر اکرم فرمودند در قیامت زشت ترین چهره از آن انسان های فحاش است.
  211381_696-1   وی ادامه می دهد: همچنین در کتاب نصایح آیت اله مشکینی آمده است که پیامبراکرم(ص) فرمود: سه دسته از انسانها در جهنم عذاب بیشتری خواهند شد یکی انسان حرامخوار است که هر لقمه حرامی را می خورد و دوم انسانی که اسیر شهوت است و به سراغ زنان نامحرم می رود و برای او تابوت ویژه ای از جهنم است که همیشه شعله اش افزون است.
این مسئول می افزاید: دسته سوم کسانی هستند که همیشه زبان آنها درحالی که از دهان بیرون زده کثافت از آن خارج می شود؛ اهل محشر هم متاثر از این بوی بد در ناله و عذاب هستند و اهل جهنم اعتراض می کنند که چرا اینها حضور دارند و موجبات آزار بیشتر آنها همچنین ناله و فغان جهانیان را فراهم کردند.
ماه رمضان، ماه خودسازی وتسلط بر اعضای بدن است قابل با اشاره به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان می گوید: این ماه، ماه خودسازی است در این ماه خودداری از گناه را به خود القا می کنیم یعنی در این ماه مبارک همانطور که از خوردن به مدت17ساعت چشم پوشی می کنیم به همین میزان چشم را ازدیدن نامحرم و گناهان دورکرده و این مهم تمرین خودسازی و تسلط بر اعضای بدن است.
برای کنترل زبان هرزه، تامل در آثار بدزبانی ضروری است وی با بیان اینکه برای کنترل زبان هرزه که آثاردین را در ما ازبین می برد اولین راه کمک خواستن از خداست اظهارمی کند: تقوا نیز به این معنا است که انسان عملی انجام بدهد که بتواند خود را در مقابل گناهان کنترل کند؛ راه دیگر برای جلوگیری از این بدزبانی، تامل در آثار بدزبانی است؛ گاهی سخنی را از کسی می شنویم و 20 سال بعد وقتی اثرآن زخم زبان به ذهنمان می آید بازهم ناراحت می شویم.
رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در قزوین با اشاره به فرموده حضرت امیرالمومنین (ع) می گوید:  مرحمی  برای جراحت شمشیر پیدا می شود ولی جراحت زبان را مرحمی بر آن نیست؛ برای هر زخم و شمشیری دوا و مرحمی است ولی برای زخم زبان التیمام و مرحمی نیست پس باید اثرآن را ارزیابی کنیم.
قابل می افزاید: همانطور که از زخم زبان دیگران ناراحت می شویم نیش زبان ما هم برای دیگران پس از سالها می تواند آزاردهنده باشد بنابراین هرکسی برای اصلاح خود باید به این موضوع دقت کند.
باور بد، به انسان بد زبان انگیزه می دهد وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) اظهارمی کند: برای هر گناهی توبه ای است و هر صاحب گناهی می تواند گناهش را جبران کند و باور بد به انسان بد زبان انگیزه می دهد و بوی بد تعفن آن به صورت فحاشی می شود باید تلا ش کنیم وقتی نکته ای می خواهیم بگوییم روی آن فکر کنیم .
این مسئول ادامه می دهد: اگر کسی روی زبانش کنترل کند خداوند دریچه ای از خیر را بر او می گشاید.
یعنی خداوند یک راه خروج از گناه را به او نشان می دهد.
برخورد و جلوگیری از متلک پرانی یک امر فرهنگی است.
وی در خصوص نحوه برخورد با افراد متلک پران و هرزه زبان به خبرنگار صبح قزوین اظهارمی کند: برخورد و جلوگیری از متلک پرانی یک امر فرهنگی است که باید پشتوانه داشته باشد و ضروری است برخی از امورفرهنگی درکنارش قدرتی باشد همچنین برخی اعمال انسان ها را بایدافراد آگاه اصلاح کنند و فلسفه ی زندان هم این است کسی که حاضرنیست با سخن اصلاح شود با شلاق برخورد شود.
 

d7e8aa0cfdad6eb7e10df9e5461fef15

  رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در قزوین خاطرنشان می کند: راه دیگربرخورد با متلک پرانی، تذکر بر عیوب هرزه زبان است که کار فرهنگی باید بشود و مضررات آن را بیان کرد و دعوت به خوبی نمود دوم اینکه فحش و متلک آثاری دارد که مسئولین قضایی باید برای این افراد، آثار سوء آن را تشکیل پرونده دهند و برخورد کنند البته در قانون برای توهین کردن به دیگران عقوباتی هست.
حجاب نامناسب منجر به گشترش متلک پراکنی است قابل می افزاید: راه سوم این است که طرف مقابل به ویژه خانم ها به گونه ای عمل کنند که زبان انسان های هرزه به روی آنها باز نشود.
خانم هایی با حجاب و پوشش نامناسب منجر به گسترش متلک پرانی هستند .
این مسئول با اشاره به سخن حضرت علی (ع) می گوید: انسان نباید زمینه ای را فراهم کند که انسانهای متلک پران و هرزه زبان چیزی بگویند که در شان او نیست یعنی سه حرکت اجرای قانون، نصیحت نادان و دور کردن زمینه های هتاکی باید فراهم شود.
پوشش نامناسب نشان دهنده تمایل به متلک پرانی ابوالفضل امیردیوانی محقق و نویسنده  به خبرنگارصبح  قزوین می گوید: متاسفانه با توجه به افزایش ظواهر نامناسب بعضی زنان و کم رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی و دینی در برخی از جوانان امروزی با نوع گستاخانه تر آزارهای کلامی مواجه شده ایم.
وی می افزاید: اگر تا دیروز این گونه الفاظ جنبه سربه سر گذاشتن، شوخی یا جلب توجه زنان بود؛ امروزه آزارهای کلامی با محتوای جنسی باعث وحشت و گریز رفتاری می شود.
امیردیوانی اظهارمی کند: ظاهر افراد نشان دهنده هویت فرد است و به تناسب هویت است که فرد مورد توجه قرار می گیرد.
زنان و مردانی که پوشش نامناسب دارند به این وسیله تمایل خود را به متلک پرانی اعلام می کنند.
خانم محمدی 28 ساله و دانشجوی کارشناسی روانشناسی معتقد است: کودکانی که در خانواده‌هایی با پدر و مادر سخت گیر بزرگ شده اند، دچار این معضل شده و در بزرگسالی بیشتر به سمت متلک پرانی و سربه سرگذاشتن دختران گرایش می یابند و عقده های درونی دوران کودکی به این شکل بروز می کند.
خانم حیدری 25ساله  به خبرنگارصبح قزوین می گوید: معمولا وقتی زنی در معرض متلک قرار می گیرد به دلیل حفظ آبرو و حیثیت خود ترجیح می دهد سکوت کند و در صورتی که واکنشی نشان دهد به دلیل روند طولانی و دیر رسیدن به اینگونه پرونده ها از هرنوع شکایت حقوقی صرف نظر می کند.
وی ادامه می دهد: در این موقعیت ها و قتی خانمی با متلک انسان های هرزه زبان روبرو می شود چاره ای جز سکوت ندارد و در این شرایط انگشت اتهام جامعه معمولا به سمت زنان است.
خانم اصلانی46 ساله دارای دو فرزند دختر است و می گوید: متاسفانه با وجود اینکه متاهل هستم ولی گاهی از سوی افرادی که معتاد هستند متلکی می شنوم که جلوی بچه ها خجالت می کشم و آنها به قدری پررو هستند که در مقابل هر جوابی حرفی برای گفتن دارند.
 

IMG14250583

  خانم 35 ساله ای  که معلم است اظهارمی کند: باید سازمان های فرهنگی در این خصوص کلاس های آموزشی بیشتری برای خانواده ها برگزار کنند و تلاش بیشتری برای ارتقای جایگاه زنان و تغییر نگرش نسبت به آنها صورت بگیرد.
وی می افزاید: بانوان به جای مشاجره لفظی در معابر عمومی و واکنش متقابل باید با سکوت شخصیت خود را اثبات کنند و در صورت تداوم اینگونه رفتارهای آزاردهنده به مامورین نیروی انتظامی مراجعه و از آنها یاری جویند.
بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛ منشاء متلک‌های خیابانی به زنان بیشتر بعد فرهنگی دارد، چرا که برخی مردان نگاه فرودستانه به زنان دارند و آنان را جنس دوم محسوب می‌کنند و این طرز تفکر و دیدگاه منجر به متلک‌گویی می‌شود.
آموزش هاي خانوادگي و اخلاقي نیز در کنترل شخصي روي خواسته ها و کمبودهاي خود موثر است و اين آموزش ها سبب مي شود شخص مهارت بيشتري در کنترل خود به دست بياورد.
به جرات می توان گفت با پوشش نامناسب حتی زمینه برای دخالت دیگر افرادی که شاهد قضیه هستند و از این کار آزار می بینند نیز از بین می رود چراکه شاهدین این قبیل اتفاقات با خود قضاوت می کنند که اگر فرد مورد تعرض کلامی مایل به این اتفاق نبود، با پوشش زننده و جلب توجه کننده بیرون نمی آمد پس دلیلی به دخالت بی جا و تذکر او برای رفع مزاحمت نیست.
همچنین درصورتی که عقده سرطانی موجود در جامعه که همان بد حجابی است درمان شود متلک پرانی و به دنبال آن بزه های دیگر اجتماعی نیز کمرنگ خواهد شد.
انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان