۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین جای نهاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور خالی است/ لفظ گشت ارشاد درست نیست
کد خبر: ۳۰۰۴۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه قزوین:

جای نهاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور خالی است/ لفظ گشت ارشاد درست نیست

حجت السلام محمد محبی گفت:جای یک نهاد که مستقیما متولی امر به معروف و نهی از منکر باشد در کشور خالی است و این مستقیما به بی توجهی مسئولین بر می گردد.

جای نهاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور خالی است/ لفظ گشت ارشاد درست نیست

حجت الاسلام محمد محبی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی صبح قزوین، با ارزیابی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: این امر آنگونه که انتظار می رود به عنوان یک فریضه دینی ارزش و جایگاه داشته باشد شناخته نشده است.

وی افزود: آنگونه که انتظار می رفت مسئولین و آحاد مردم جامعه به امر به معروف و نهی از منکر عمل نکردند که زمینه ای شد ما دچار وضعیت نامطلوب فرهنگی در برخی عرصه ها شدیم، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نسبت به مباحث فرهنگی جای نگرانی وجود دارد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه قزوین با بیان این نکته که عمل نکردن به وظایف عامل برخی نابهنجاری های فرهنگی است ادامه داد: مشخص است به وظایف مان به صورت کامل عمل نکردیم ولی بعضی ها هستند که فعالیت هایی را در این عرصه دارند، از جمله روحانیت در مساجد، مراکز فرهنگی و مذهبی حضور دارند.

وی با کافی ندانستن اقدامات انجام شده در راستای نهادینه شدن مسائل فرهنگی ابراز داشت: لازم است مجلس شورای اسلامی در این زمینه فکری اساسی کند، ما به یک نهاد مهم دولتی امر به معروف و نهی از منکر که در قرآن کریم هم به آن سفارش شده نیازمندیم.

محبی درباره گشت ارشاد و آسیب ها و مزایای این نهاد خاطرنشان کرد: حتی لفظ گشت ارشاد هم مناسب نبود، ما از همان واژه های قرآنی باید استفاده کنیم که از لحاظ فرهنگی برای مردم پذیرفته شده است و با همان عنوان نهاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حضور پیدا کنند و برای برطرف کردن مشکلات و آسیب های فرهنگی، مانند بدحجابی و مزاحمت ها که وجود دارد به عاملان این مسائل تذکر دهند.

وی در ادامه جزئیات نهاد مذکور را اینگونه تبین کرد: این نهاد باید یک نهاد دولتی، اجرایی، قضایی و یا یک نهاد فرهنگی زیر مجموعه برای نمونه سازمان تبلیغات باشد که آن را مجلس با توجه به شرایط زمان، موقعیت و مصلحت جامعه ایجاد کند.

این مسئول در ارتباط با چگونگی نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: در این زمینه ما باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک فریضه دینی با اهمیت نهادینه کنیم که به نوعی یک حرکت نرم افزاری است.

استاد حوزه علمیه قزوین درباره عملکرد حوزه های علمیه یادآور شد: حوزه های علمیه در حد خودشان کار می کنند و هر روحانی که می بینید هر جایی که تریبون در اختیارش قرار می گیرد، به امر به معروف و نهی از منکر اشاره می کند و در برنامه های مختلف به مباحث و مسائل ضد فرهنگ دینی اشاره کرده و تذکر می دهند.

وی نقش روحانیت را در عرصه امر به معروف و نهی از منکر بستر سازی دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت به بستر سازی تاکید دارد و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم تبیین و تبلیغ می کند و اشکال کار را در همراهی نکردن مسئولین به این معنی که جای یک نهاد که مستقیما متولی امر به معروف و نهی از منکر باشد در کشور خالی است.

معاون آموزش و پژوهش حوزه قزوین تذکر پنج اصل انسانی به مردم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را لازم دانست و ابراز داشت: اولین اصل اجتماعی بودن انسان است و جامعه یک فضای مشترکی دارد که برای حفظ، صیانت و سالم نگه داشتن این فضا همه‌ی ما مسئول هستیم.

وی اضافه کرد: دومین اصلی که باید به آن توجه داشت و مردم را هم به سمت آن سوق داد تاثیرگذاری و تاثیر پذیری انسان است که نقش بسیاری در سعادت و شقاوت جامعه دارد.

کارشناس فرهنگی قزوین سومین اصل انسانی در جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر را اصل نوع دوستی دانست و ادامه داد: به هر صورت انسان فطرتا دوست ندارد که کسی دچار انحراف شود این مسئله یک امر فطری و ذاتی است.

محبی چهارمین اصل را توجه دادن به این موضوع که انسان ها دارای مراتب مختلف فکری هستند دانست و گفت: این تفاوت استعدادها به خاطر عوامل ژنتیکی، ضعف فرهنگی است ضرورت ایجاب می کند کسانی که به یک رشد فرهنگی رسیده اند دیگران را که در این عرصه یک مقدار ضعیفند کمک کرده تا آنها هم به رشد لازم برسند.

وی پنجمین موردی که باید در کارهای فرهنگی به آن توجه داشت اصل غفلت انسان و نیاز به یاد آوری بعضی از وظایف و مسئولیت هایی که یک انسان در قبال جامعه خود دارد دانست و افزود: باید به مردم یادآوری کرد این اصول جزء بدیهیات زندگی بشری است.

استاد حوزه علمیه قزوین با توجه به اصول انسانی، بی تفاوتی نسبت به عملکرد دیگران را منطقی غلط دانست و تصریح کرد: وقتی که این اصول پذیرفته شد طبیعتا نمی توانیم نسبت به یکدیگر بی تفاوت باشیم و کسی هم نمی تواند بگوید شما حق دخالت در امور من را ندارید که این یک منطق بی پایه و سستی خواهد بود.

وی مهم ترین معروف و منکر در جامعه را مدیریت صحیح و مدیریت غلط معرفی کرد و اظهار داشت: بر اساس احادیث و روایات مهم ترین معروف در جامعه مدیریت صحیح و مبتنی بر ارزش های الهی و اسلامی است؛ یعنی وقتی که یک حاکمیت غلط در جامعه به وجود آید همه ما مسئولیم؛ ابتدا آن مدیریت غلط را ساماندهی کنیم که مدیریت اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و دینی است.

محبی راهکار اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را استفاده از نیرو های آگاه دانست و اذعان داشت: نیرو هایی که در نهاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر وابسته به دولت و مورد حمایت قوه قضاییه هستند، مهارت لازم و آشنایی کامل با این موضوع داشته باشند و تمام مباحث روانشناختی و مباحث انسانی در نظر گرفته شود.

وی یکی از مواردی که در نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر یا احیای  این امر در بین عامه مردم نقش دارد دانستن ارزش و ثواب دینی آن شمرد و گفت: در روایتی از امام علی(ع) است که «امر به معروف و نهی از منکر در مقابل جهاد، دریایی عمیقی در مقابل قطره است»، یعنی بالاترین و ارزشمند ترین فریضه الهی که ثواب بزرگی برای آن در نظر گرفته اند عمل به تکلیف  امر به معروف و نهی از منکر است.

معاونت پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین در پایان پایه و اساس ارزش های الهی و نهادینه شدن این ارزش ها را زنده بودن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دانست و تاکید کرد: مهارت های لازم برای امر به معروف و نهی از منکر این است که با بیانی زیبا انجام شود و باید همراه با روحیه ی صادقانه، دلسوزانه و صمیمیت باشد و به این نکته توجه داشته باشیم که ما هم دارای نواقصی هستیم.

انتهای پیام/2002/خ

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان