۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین گذری بر کاخ چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی در قزوین+تصاویر
کد خبر: ۲۹۹۶۲۷ نویسنده: نادر محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۴ ساعت: ۱۰:۴۱ ↗ لینک کوتاه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تشریح می‌کند؛

گذری بر کاخ چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی در قزوین+تصاویر

مجموعه باغ صفوی دارای بیش از ۶ هکتار وسعت است و از سردر عالی‌قاپو در شمال و ابتدای خیابان سپه قزوین آغاز شده و در انتها به محوطه کاخ چهل‌ستون قزوین اتصال می‌یابد.

گذری بر کاخ چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی در قزوین+تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ سال جدید که تحویل می‌شود فرصتی مناسب و خوب برای گشت و گذار در شهر و دیار خود پیش می‌آید ولی لازمه آن شناخت مکان‌ها و بناهای تاریخی و کهن شهر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین مکان‌های دیدنی و پربازدید استان را برای علاقه مندان به سفر و تاریخ معرفی کند.

شاه طهماسب پس از استقرار در قزوین (به عنوان پایتخت جدید خود) دستور داد تا باغی بسازند و عمارتی را در آن بنا کنند؛ بنا بر دستور شاه، معماران برجسته ایران گرد آمدند و باغی را طراحی کردند؛ این باغ باغ صفوی نام گرفت. عمارتی نیز، بنا به خواست شاه، در آن بنا شد و کاخ چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی نام گرفت.

نادر محمدی درباره این اثر تاریخی می‌گوید: مجموعه باغ صفوی (باغ سعادت آباد، باغ فرهنگی قزوین، دولتخانه صفوی یا ارگ طهماسبی) مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در قزوین، ما بین خیابان هلال احمر و پیغمبریه، سبزه میدان و خیابان سپه واقع شده است.

وی می‌افزاید: مجموعه باغ صفوی دارای بیش از ۶ هکتار وسعت است و از سردر عالی‌قاپو در شمال و ابتدای خیابان سپه قزوین آغاز شده و در انتها به محوطه کاخ چهل‌ستون قزوین اتصال می‌یابد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین ادامه می‌داد: در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه باز، می‌توانید از آثار و بقایای به‌جا مانده از دوره‌های مختلف صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه را یکجا مشاهده کنید.

این مسئول اضافه می‌کند: شهر قزوین در عصر صفویان، به علت قرارگیری بر سر راه جاده ابریشم و شرایط جغرافیایی و سیاسی آن زمان، حائز اهمیت شد به همین دلیل، توانست تا مدتی عنوان پایتختی صفویان را نصیب خود کند.

وی عنوان می‌کند: انتقال پایتخت از تبریز به قزوین باعث شد تا بناها و عمارت‌هایی با شکوه و در شان پایتختی آن، در این شهر بنا شود؛ از جمله این عمارت‌ها و بناها می‌توان باغ صفوی را نام برد؛ که مجموعه‌ای از چند بنا است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین بیان می‌کند: سازمان میراث فرهنگی در صدد است بناهایی را که به حریم باغ تجاوز کرده‌اند و باعث تخریب و نابودی تدریجی این مجموعه گشته‌اند، خریداری کرده و این مجموعه را بازسازی کند.

وی بیان اینکه کاروان‌سرای سعدالسلطنه به دستور "سعدالسلطنه" حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد؛ می‌افزاید: ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشی‌کاری شده‌ای قرار دارد.چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگتر نشان می‌دهند.

این مسئول ادامه می‌دهد: سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

وی بیان می‌کند: الموت نام منطقه ای در استان قزوین است که خود متشکل از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی در رشته‌کوه‌های البرز، واقع در شمال شرقی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین در استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار دارد.

محمدی با بیان اینکه عمده شهرت این منطقه به علت وجود دو دژ الموت و لمبسر در آن است؛ ابراز می‌کند: خیلی‌ از افراد بر اساس تعریف دیگران از منطقه الموت، علاقه مند هستند تا به الموت سفر کنند و متأسفانه گاهی بدون مشورت اقدام به سفر می‌کنند و پس از آن عده ای از دشواری سفر یا تطابق نداشتن با تعاریف گله می‌کنند.

وی اذعان می‌کند: گفتنی است که توضیحاتی درباره الموت و سفر به آن داده شود تا با آگاهی و آمادگی عازم الموت شوند؛ برخلاف تصور عموم الموت یک روستا یا یک محله کوچک نیست بلکه دره ای طویل وسط رشته کوه‌های البرز است.

این مسئول اظهار می‌کند: این منطقه مشمول بیش از صد روستاست و ارتباط این روستاها اکثراً توسط جاده‌های کوهستانی و صعب العبور است و گاهی از روستایی به روستای دیگر با اتومبیل ساعت‌ها راه است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین بیان می‌کند: معروفترین نقطه گردشگری الموت، قلعه الموت است که از قزوین حدود ۲ ساعت با اتومبیل راه است و یک قلعه تاریخی بر فراز کوهی بلند است.

محمدی ادامه می‌دهد: منطقه الموت برای عاشقان تاریخ، کوهستان و کوهنوردان سفری پرهیجان زیبا و جذاب است. امکانات رفاهی الموت تنها در نزدیکی قلعه می‌باشد و اقامت طولانی مدت و همراه زن و بچه کمی سخت است و نیازمند تدابیر قبل از سفر است.

وی اعلام می‌کند: از ابتدای پاییز تا انتهای فروردین نیز این منطقه سرد است و پوشش گیاهی نیز در این فصول سبز نیستند و توصیه می‌گردد در اولین سفر به الموت حتماً در رانندگی بسیار احتیاط کنید و با اتومبیلی با وضعیت فنی مناسب بروند.

این مسئول در پایان یادآور می‌شود: جاده‌های الموت دارای شرایط بسیار خاصی هستند که اکثراً غیر بومی‌ها تجربه چنین جاده ای را ندارند؛ ضمناً در اقامت‌های شبانه باید مواظب حیوانات وحشی نیز بود زیرا در این منطقه حیواناتی از قبیل خرس، پلنگ، کفتار و گرگ وجود دارند و احتیاط واقعاً الزامی است.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان