۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین آشنايي با دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين
کد خبر: ۲۸۹۴۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پنجمین نمایشگاه موزه علوم و فن‌آوری ایران

آشنايي با دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين

پنجمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فن‌آوری ایران با حضور علاقه‌مندان، دانشجويان، استادان و معاونان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در اين دانشگاه افتتاح شد.

آشنايي با دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين
به گزارش صبح قزوین، اين نمايشگاه با عنوان "دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران" اختراعات و ابداعات دانشمندان اسلام و ايران در زمينه‌هاي مکانیک، نجوم، شیمی، فن‌آوری‌های بومی مناطق مختلف ایران و هم چنین اصول و تئوری‌های دانش و فن‌آوری روز دنیا را به نمايش مي‌گذارد.
موزه علوم و فن‌آوری هر ساله نمایشگاه‌ سیاری را در شهر‌های مختلف کشور برپا می‌کند كه امسال اين نمايشگاه در استان قزوين و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، شهرداری و آموزش و پرورش استان قزوین برگزار می‌شود.
در حاشيه‌ي مراسم افتتاح اين نمايشگاه اسماعيل كاظمي، مدير گالري‌ها و نمايشگاه‌هاي موزه‌ي علوم و فن‌آوري جمهوري اسلامي ايران در خصوص تاريخچه‌ي اين موزه گفت: موزه‌ي علوم و فن‌آوري موسسه‌اي است پژوهشي و علمي كه زيرمجموعه‌اي از وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري مي‌باشد كه پس از انقلاب اسلامي ايجاد اين موزه مطرح شد اما مسكوت ماند، در سال 1382 اين طرح توسط دكتر توفيقي مجددا مطرح شد و اقدامات اوليه‌ي آن توسط دكتر زاهدي وزير وقت علوم ابلاغ شد.
تا سال 1389 اساسنامه، رديف بودجه و مصوبه‌ي مجلس آن آماده و در آبان ماه 89 اولين گالري آن با نام "نمايشگاه دست‌آوردهاي دانشمندان ايران و اسلام" در كتابخانه‌ي جديد ملي ايران افتتاح شد.
كاظمي به معرفي بيشتر موزه‌ي علوم و فن‌آوري پرداخت و گفت: گالري‌هاي اصلي اين موزه با نام فن‌آوري‌هاي بومي و مركز علم در مهر‌ماه 1391 در ساختمان شماره 2 كتابخانه ملي ايران راه‌اندازي شد و به صورت دائم براي بازديد علاقه‌مندان داير است.
وي ادامه داد: موزه‌ي علوم و فن‌آوري جمهوري اسلامي ايران، تنها موزه‌اي است كه مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي را دارد و هم سطح سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است.
مدير گالري‌ها و نمايشگاه‌هاي موزه‌ي علوم و فن‌آوري جمهوري اسلامي ايران در خصوص برگزاري نمايشگاه "دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران" در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين اظهار داشت: اين موزه به واسطه‌ي رسالتي كه در ترويج علم و دانش دارد، از سال 1391 نمايشگاه‌هاي سياري را در نقاط مختلف كشور از جمله بابل، آمل، همدان و محلات برگزار كرده است و امسال نيز به پيشنهاد آقاي نصيري مدیرکل امور اداری و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامي و موافقت دكتر موسي‌خاني رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين پنجمين دوره‌ي آن در قزوين و به ميزباني اين دانشگاه برگزار مي‌شود.
اسماعيل كاظمي در رابطه با آثار موجود در نمايشگاه "دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران" گفت: در اين نمايشگاه آثار بازسازي شده‌اي چون ترازهاي ابوحاسب محمدكرجي برگرفته از كتاب استخراج آب‌هاي پنهاني، گرانكش‌هاي برگرفته از كتاب معيارالعقول منصوب به ابوعلي‌سينا، الحيل (يك دستگاه مكانيك سيالات) برگرفته از كتاب ابتكارات خارق‌العاده مكانيكي احمدبن‌موسي شاكر خراساني، آثار نجوم قديم همچون اسطرلاب، كره سماوي، ذات‌الحق، ذات‌الجيب والسمت، قفل مركب رمزي اسمعيل‌الابن الجزري، پيل اشكاني (پارتيان باتري)، آونگ نيوتوني، آونگ موجي و دستگاه‌هاي مفاهيم اصطكاك به عنوان علوم جديد در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
مدير گالري‌ها و نمايشگاه‌هاي موزه‌ي علوم و فن‌آوري جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد:‌ از اهداف اصلي برگزاري اين نمايشگاه مي‌توان به احياي دوباره‌ي دوران طلايي تمدن ايران، شناساندن مشاهير حوزه‌هاي متنوع دانش، ارتقاي خودباوري، ترويج علم و تثبيت تفكر علمي در ميان اقشار مختلف جامعه به ويژه دانش‌آموزان و دانشجويان اشاره كرد.
وي در پايان با اشاره به برنامه‌هاي جانبي اين نمايشگاه اظهار داشت: همزمان با اين نمايشگاه، برنامه‌ي جُنگ علمي را برگزار خواهيم كرد كه هدف از برگزاري آن ايجاد شور و نشاط علمي در كنار آموزش خلاق و علمي مفاهيم پيچيده است.
شايان ذكر است؛ پنجمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فن‌آوری ایران با عنوان "دست‌آوردهای دانشمندان اسلام و ایران" از 13 تا 16 ارديبهشت ماه جاري در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین داير است و معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند از اين نمایشگاه بازدید کنند.
منبع: روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين انتهای یپام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان