۰۷/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۶ چهارشنبه

صبح قزوین باید علاوه بر نام بر منابع خلیج فارس هم تعصب داشت
کد خبر: ۲۸۶۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به مناسبت روز خلیج فارس/ کارشناس مسائل استراتژیک:

باید علاوه بر نام بر منابع خلیج فارس هم تعصب داشت

قدیری ابیانه بیان داشت: اگر قرار باشد برای تغییر نام منطقه و یا کشوری نظرسنجی شود پس چین و هند هم با بیش از یک میلیارد جمعیت نام تمام نقاط دنیا را از جمله آمریکا تغییر دهند.

باید علاوه بر نام بر منابع خلیج فارس هم تعصب داشت
به گزارش صبح قزوین، براساس نظر سنجی سال91 گوگل درباره نام خلیج فارس در مقابل نام مجعول خلیج ع ر ب ی، حدود۷۰ درصد کاربران نام خلیج فارس را بر این آبراهه انتخاب کردند و گوگل ضمن تبریک به ایرانیان تاکید کرد که در تمام نقشه های خود از نام خلیج فارس استفاده خواهد کرد .

 برخی کاربران عرب نیز مدعی شده بودند که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارای مرز بیشتری با این خلیج هستند در حالی که اگر بنا باشد به خط ساحلی استدلال شود پس باید نام اقیانوس هند را نیز که دارای مرز بسیار کوچکتری نسبت به دیگر کشورها در این اقیانوس است تغییر داد اما این نامگذاری تاریخی است و لزومی برای تغییر آن وجود ندارد .

گوگل در این نظرسنجی تاکید کرده بود نظم و ثبات ایرانی برای بیش از ۱۵ قرن در خلیج فارس حکمفرما بود و حتی بسیاری از کشورهای عرب این منطقه جزو قلمرو امپراتوری وسیع ایران بودند و هیچ دلیل موجهی برای  تغییر نام خیلج فارس وجود ندارد .

در پی انتشار خبری مبنی بر نظرسنجی جدید گوگل در خصوص  تغییرنام خلیج فارس و رای بیشتر کاربران به نام خلیج عرب  گفتگویی با محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک انجام دادیم.

محمد حسن قدیری ابیانه، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: نام خلیج فارس، خلیج فارس است و این نام تاریخی و همیشه ماندگار خواهد بود.

قدیری ابیانه در خصوص نظرسنجی جدید گوگل درخصوص  تغییرنام خلیج فارس و  رای بیشتر کاربران به نام خلیج عرب  اظهار کرد: نام خلیج فارس با نظرسنجی و تلاش های گوگل تغییر نمی کند همانطور که نام های دیگری مانند خلیج عمان، اقیانوس هند و خلیج مکزیک در دنیا وجود دارد.

وی افزود: تلاش کشورهای مرتجع عربی  برای تغییر نام خلیج فارس طبیعتا ارزشمند نیست و چیزی را تغییر نمی دهد و بعد از این هم گوگل با گذاشتن نظرسنجی نمی تواند نام خلیج فارس را تغییر دهد.

کارشناس مسائل استراتژیک  اظهار کرد: البته این  موضوع  نشان می دهد  ایرانی ها  برای اینکه آمار مربوط به خلیج فارس افزایش یابد کم کاری کرده اند و از طرفی اعراب مرتجع نیز بسیج شده اند تا نظر خود را حاکم کنند .

download

وی اظهارکرد: در تمام نقشه های قدیمی و رسمی سراسر دنیا نام خلیج فارس برای این دریاچه استفاده شده؛ بنابراین یک نام تاریخی است و در تمام نقشه هایی که تا سال ۱۹۶۰ منتشر شده اند نام خلیج فارس برای این دریاچه به کار رفته است.

قدیری ابیانه افزود: تلاش کشورهای مرتجع عربی  برای تغییر نام خلیج فارس طبیعتا ارزشمند نیست و چیزی را تغییر نمی دهد.

وی افزود: در تمام نقشه های قدیمی و رسمی سراسر دنیا نام خلیج فارس برای این دریاچه استفاده شده؛ بنابراین یک نام تاریخی است و در تمام نقشه هایی که تا سال ۱۹۶۰ منتشر شده اند نام خلیج فارس برای این دریاچه به کار رفته است.

n00024148-b

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد برای تغییر نام منطقه و یا کشوری نظرسنجی شود پس چین و هند هم  با بیش از یک میلیارد جمعیت نام تمام نقاط دنیا را از جمله آمریکا تغییر خواهند داد.

وی افزود: ما علاوه بر تعصب بجا به نام خلیج فارس باید این تعصب را داشته باشیم که حداقل، منابع خود در خلیج فارس را حفظ کنیم و اجازه ندهیم کشورهایی مانند قطر و امارات از منابع نفت و گاز مشترک ایران چند برابر استفاده کنند.

کارشناس مسائل استراتژیک در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ساخت یک فاز استاندارد پارس جنوبی  با ظرفیت تولید روزانه  ۵۰ میلیون متر مکعب شامل سکو، چاه ها، خطوط لوله دریایی و پالایشگاه های ساحلی حدود ۵ میلیارد دلار هزینه در بردارد و در صورتی که ۶ فاز جهت ساخت در نظرگرفته شود، ۳۰ میلیون دلار پول نیاز است.

قدیری ابیانه  اضافه کرد: اگر این میزان سرمایه گذاری بشود ما روزانه می توانیم ۳۰۰ میلیون متر مکعب از محل گاز خود بدست آوریم و این در حالی است که یک سال سرمایه گذاری شود و  هر سال برداشت انجام شود.

وی تصریح کرد: ما این پول را برای سرمایه گذاری نداریم چرا که این ۳۰ میلیون دلار معادل میزان اضافه مصرف سوخت در کشور در سال 92 بوده  است یعنی با افراط در مصرف سوخت به دلیل سرمایه گذاری نکردن در استخراج نفت سهم خود فقط در حوزه گاز را ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز از دست می دهیم.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه ضمن داشتن تعصب به نام خلیج فارس باید از نام خلیج فارس دفاع کنیم و علاوه بر آن باید از منابع نفت و گاز خود هم استفاده بهینه کنیم افزود: این مهم از طرفی با تعدیل در مصرف سوخت حاصل می شود و از طرف دیگر یارانه سنگینی را برای ارزانی سوخت داخل مصرف می کنیم و همین ارزانی نیز باعث قاچاق شده است.

persian

این محقق و پژوهشگر مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: سالانه معادل ۱۰۰ تن طلا ، یارانه ای است که ایران برای سوختی که به افغانستان و پاکستان قاچاق می شود می پردازد در حالی که اگر این پولها را در کشور سرمایه گذاری می کردیم از منابع مشترکمان در خلیج فارس نیز استفاده می نمودیم.

خاطرنشان می شود؛ طبق گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکنون ١١۶ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی حفاری شده است و هم اکنون میزان تولید گاز از این میدان روزانه بیش از ٣٠٠ میلیون مترمکعب است.

همچنین با تکمیل همه طرحهای توسعه؛ تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی تاپایان سال ۱۳۹۵ محقق می شود.

khalije fars_1367302529

بر اساس این گزارش، با احتساب حفاری ۴۰۶ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی تولید گاز از  این میدان  تا پایان سال ۱۳۹۵ به یک میلیارد مترمکعب در روز و تولید مایعات گازی نیز به یک میلیون بشکه خواهد رسید.

طبق پیش بینی های صورت گرفته نیز تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود ضمن آن که سال ۱۳۹۵ توسعه فازهای پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید.

قدیری ابیانه  در این خصوص اظهار کرد: در شرایط فعلی برای اجرای پروژه ها در سطح صنعت نفت سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است.

spexp

وی ادامه داد: اگر ایرانیان به جای اتلاف سرمایه های خود در ارائه سوخت ارزان، این سرمایه ها را در منابع مشترک و عمران و تولید نفت سرمایه گذاری کرده بود بر توان کشور افزوده می شد و جرأت نمی کردند که نام جعلی  بر روی خلیج فارس بگذارند.

این محقق و پژوهشگر مسایل اقتصادی  بیان کرد: امنیت خلیج فارس بر عهده کشورهای منطقه است و با مشارکت یکدیگر تامین می شود و حضور کشورهایی مانند امریکا از امنیت آن می کاهد؛ ایران خواستار امنیت خلیج فارس است و یکی از دلایل تقویت نظامی ایران، حفظ امنیت خلیج فارس است.

وی افزود: خلیج فارس باید برای همه امن باشد و اگر قرار باشد خلیج فارس برای ایران ناامن باشد برای هیچ کشوری امن نخواهد بود.

 قدیری ابیانه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تبلیغات ضد دینی در جهان گفت: نگاه ایران به حقوق بشر، جهان بینی، انسان شناسی و ارزش های  اسلامی با نگاه غرب به این مقوله متفاوت است و همین امر منشأ بخشی از تبلیغ بر علیه دین اسلام و ایران است.

300081 (2)

این محقق و پژوهشگر مسایل اقتصادی افزود: کشورهای غربی علاوه بر تحریف اخبار، خبر کوچکی را بزرگ جلوه می دهند و با تحلیل آن سعی بر تحریک افکار عمومی دارند و این اقدامات کاملا مغرضانه است.

وی خاطرنشان کرد: در تعریف غرب از ازدواج، ازدواج همجنس گراها مجاز است و البته غرب به سمتی پیش می رود که حتی زنا با محارم هم جزو حقوق بشر محسوب می شود.
اکنون ازدواج با حیوانات را سنای امریکا مجاز بر شمرده است و البته شروطی هم لحاظ کرده است، که از جمله بالغ بودن حیوان است.

قدیری ابیانه اظهارکرد: افتخار می کنیم که به ارزش های غربی اعتقاد نداریم و به قرآن و ارزش های اسلامی اعتقاد داریم ؛ متاسفیم برای جوامعی که با وجود تاکید اسلام به ارزش های اسلامی ولی به این مهم عمل نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که در غرب حقوق زن در نظر گرفته نمی شود و ارزشی اجتماعی باعث اسارت زن ها شده است؛ ما استفاده از اندام زن برای تبلیغ کالا را توهینی به زنان تلقی می کنیم .

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان