۰۴/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ یکشنبه

صبح قزوین سلاخی فرهنگ در قربانگاه بی تدبیری، مقصر کیست؟
کد خبر: ۲۷۶۰۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گزارش/قصه پر غصه کپی رایت در قزوین

سلاخی فرهنگ در قربانگاه بی تدبیری، مقصر کیست؟

آنچه در حال حاضر در ویدئو کلوپ ها و مراکز عرضه انواع فیلم و محصولات سمعی و بصری دیده می شود حکایت از فاجعه ای عمیق در لفافه و پوشش است که با بی نظارتی مسئولان امر در حال ضربه وارد کردن به پیکره فرهنگ استان است.

سلاخی فرهنگ در قربانگاه بی تدبیری، مقصر کیست؟
صبح قزوین؛ گزارش هایی مردمی مبنی بر فروش گسترده فیلم های غیرمجاز و کپی رایت دریافت کردیم.
 تصمیم گرفتیم تا موضوع را جویا شویم بنابراین به یکی از ویدیو کلوپ های سطح شهر رفتیم.
وقتی از فروشنده تقاضای فیلم اورجینال کردیم خندید.
علت را که  پرسیدیم در جواب گفت: دیگر در این زمانه کسی فیلم اورجینال نمی خرد!! حضور در این ویدئو کلوپ و مشاهده انواع تخلفات از جمله کپی رایت، عرضه انواع فیلم های زبان اصلی، فیلم های مستهجن و غیر اخلاقی، ارائه انواع فیلم در DVD و یا فلش زمینه ای شد تا  جنبه های مختلف، این تخلف آشکار در سطح شهر را مورد بررسی قرار داده و از زبان مسئولان و کلوپ داران، پدیده "فرهنگ کْشی" در قزوین را مورد توجه قرار دهیم.
در مراجعه به چندین فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی! مشاهده شد فروشندگان بدون توجه به حفظ حقوق مالک اقدام به کپی رایت می کنند و گویی تمامی فیلم ها و محصولات دارای هولوگرام و اورجینال فقط برای بستن دهان اعتراض کنندگان به این تخلف است.
فروش فیل مهای مستهجن و مبتذل غربی در پشت عرضه اقلام فرهنگی مجاز از ویدئو کلوپ ها فاصله گرفتیم و نظرمان به سمت بساط جوانی کم سن و سال در یکی از میادین شهر افتاد که در حال فروش فیلم است.
وی برای جذب مشتری فریاد می زد: «فیلم های جشنواره، تازه ترین فیلم های ایرانی، خارجی، هندی، آهنگ، ترانه و + 18 داریم و مشتریان نیز با مشاهده بساط اقدام به خرید می کردند.
images-18 امیر یکی از خریداران گفت: با کمترین هزینه می توان چند فیلم را همزمان را در یک دی وی دی دید، چرا باید سراغ اورجینال بروم؟ وقتی پرسیدیم اکثر فیلم های موجود غیر اخلاقی است چرا خرید می کند او گفت: وقتی این قدر آزادانه در حال فروش هستند پس لابد اشکالی ندارد و گرنه جمع می شد! آری، روزگاری خرید و فروش سی دی، نوار ویدئویی و امثال آن که حاوی ابتذال و یا محتوای غیر قانونی بود، در خفا انجام می شد اما گویی این روزها شرایط فرق کرده و می توان از روی لیست پیشنهادی فروشنده یا از میان محصولات به نمایش گذاشته شده در کنار خیابان انتخاب کرد.
فروش ابتذال در خیابان ها و مراکز فروش محصولات فرهنگی شهر در حالی انجام می شود که سازمان های مرتبط در سکوت کامل فقط نظاره گر هستند.
هر چند ممکن است به صورت مقطعی طرح هایی را به اجرا گذارند اما پس از مدتی دوباره اوضاع وفق مراد سی دی فروشان و کاسبان ارائه دهنده این محصولات می شود.
IMAGE634796865194849282-280x189   برای بررسی معضل کپی رایت و نظارت ضعیف دستگاه های مسئول بر آن شدیم تا با نماینده سروش رسانه در استان قزوین به گفتگو بنشینیم که چندی پیش مشروح این مصاحبه منتشر گردید.
 
 هادی بابایی علیایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: مسئله کپی رایت معضل بزرگی است که محصولات فرهنگی در کشور و استان قزوین به آن دچار شده اند.
به گونه ای که اکثر ویدئو کلوپ های قزوین اقدام به ارائه فیلم های غیر فرهنگی تحت عنوان فیلم های زبان اصلی می کنند که این اقدام سبب رکود فیلم های ایرانی در بازار شده است.
نماینده سروش رسانه در استان قزوین تصریح کرد: ارائه فیلم در فلش و یا دی وی دی بیشتر از طریق دانلود فیلم از اینترنت با حجم پایین و بی کیفیت انجام می شود.
همین مساله سبب ارزانی و حتی قرار گرفتن چند فیلم در یک فلش و یا دی وی دی می شود.
این مسئول ادامه داد: وضعیت نظارت در استان قزوین صفر است چرا که نحوه نظارت ها کارشناسانه نیست.
 در حال حاضر فروشگاه هایی که قانونمند فعالیت می کنند به تعداد انگشتان دست هستند.
نماینده انجمن صنفی ویدیو و رسانه قزوین تاکید کرد: نظارت باید نامحسوس و توسط اداره ارشاد و یا اتحادیه محصولات فرهنگی در قدم اول صورت بگیرد و در قدم های بعدی اداره اماکن وارد عمل شود.
این اداره باید فروشگاه های ضعیف معرفی شده را ببندد.
80956042-5322110  توزیع فیلم های غیر مجاز در ۶۰ درصد از فروشگاه های قزوین مسئول اتحادیه محصولات فرهنگی استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین  در خصوص نقش پر رنگ کپی رایت در فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی اظهار کرد: متاسفانه کوتاهی های بسیاری در خصوص جمع آوری و شناسایی مراکز پخش فیلم و سی دی های غیر مجاز و زبان اصلی صورت می گیرد.
سعید رضا بابایی تصریح کرد: اتحادیه محصولات فرهنگی وظیفه شناسایی را انجام می دهد اما سلسله مراتب موجود باعث می شود که درعمل گاهی بیش از دو سال طول بکشد تا مراکز غیر مجاز جمع آوری شوند.
این کوتاهی گاه از سوی مجمع امور صنفی است و گاه از سوی سازمان ارشاد و یا مراجع ذی ربط دیگر.
این ضعف در کار، ضربه به فروشگاه هایی می زند که قانونی کار می کنند و حاضر نیستند به بهای سود بیشتر فیلم های مستهجن و یا غیر مجاز و زبان اصلی به دست مشتری خود دهند.
وی عنوان کرد: متاسفانه ۵۰ تا ۶۰ درصد فروشگاه های سطح قزوین به دلیل کمی درآمد به سمت پخش فیلم های زبان اصلی و غیر مجاز روی آورده اند.
بابایی خاطر نشان کرد: شاید یکی از دلایل اصلی این امر این باشد که قیمت سی دی های اورجینال بین ۲۷۰۰ هزار تا سه هزار تومان است اما قیمت ۱۰ فیلم که به صورت فشرده در فلش و یا در DVD به فروش می رسد نهایت دو هزار تومان خواهد بود.
همچنین اجاره فیلم اورجینال شبی ۱۰۰۰ تومان است.
این تفاوت قیمت برای خانواده های بسیاری که سطح درآمد ضعیف و یا حتی متوسطی در جامعه دارند سنگین است.
در نتیجه اکثر مراجعه کنندگان گرایش به فیلم های بیشتر با هزینه کمتر پیدامی کند.
وی اضافه کرد:  باید ریشه و سر شاخه های اصلی شناسایی و جمع شود.
در حال حاضر یکی از مراکز اصلی پخش فیلم های زبان اصلی و غیر مجاز در  کرج است که اقدام به پخش کلی انواع فیلم های زبان اصلی و یا غیر قانونی و مستهجن می کند و یا در بانه به راحتی فیلم های زبان اصلی پخش می شود و مسئولان کاری به کار آنها ندارند.
در سطح استان خودمان فروشگاه های بسیاری هستند که فیلم  زبان اصلی می فروشند و مامورین اماکن و نیروی انتظامی آنها را پیدا نمی کنند.
از این رو باید شناسایی در ابتدا صورت بگیرد سپس نسبت به جمع آوری آن اقدام کرد.

682930

مسئول اتحادیه محصولات فرهنگی افزود: در استان قزوین در سال ۷۳  نهایت  ۷ فروشگاه دارای مجوز موجود بود و در سال بیش از ۵ مجوز برای فروشگاه ها و ویدئو کلوپ ها داده نمی شد.
این فروشگاه ها به دلیل محدود بودن شناخته شده بودند و به راحتی نظارت بر آنها انجام می شد اما در حال حاضر فروشگاه های بسیاری در حال فعالیت در این صنف هستند که گاه مجوز هم ندارند.
از این رو سازمان ارشاد  به دلیل  کمبود نیرو نمی تواند نظارت بیشتر اعمال نماید.
بابایی یکی از راه حل های کنترل فروشگاه های سطح شهر را سخت گیری در دادن مجوز از سوی سازمان ارشاد دانست و گفت: اگر این سازمان که متولی اصلی دادن مجوز به ویدئو کلوپ ها می باشد کمی نسبت به دادن مجوز سخت گیر تر عمل نماید و فروشگاه های غیر مجاز را از رده خارج  کند به طور حتم کنترل و نظارت پر رنگ تر و کپی رایت هم کاهش خواهد یافت.
مسئول اتحادیه محصولات فرهنگی در خصوص رشد قارچ گونه این مرکز در سطح شهر گفت: به جرات می توان گفت بیست فروشگاه  می تواند نیاز شهر قزوین را در زمینه ارائه انواع محصولات تامین کند و بیش از این قزوین به فروشگاه  نیاز ندارد.
80865189-50316461  توان کنترل کلوپ ها را نداریم مسئول واحد سمعی بصری سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین  اظهار کرد:  اتحادیه محصولات فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارشاد با همکاری اداره اماکن نظارت و گشت زنی بر فروشگاه ها را انجام می دهد.
اگر فروشگاهی دو بار تخلف داشته باشد آنجا پلمپ و مجوز آن ابطال می شود و یا با بازرسی های مداوم مراکز غیرمجاز که مجوز ندارند بعد از شناسایی پلمپ می شوند  یا برای گرفتن مجوز به مراکز مرتبط معرفی می شوند.
ملاحسنی تعداد کلوپ های مجاز که دارای مجوز در استان هستند را ۱۲۵ مورد نام برد و گفت: در شهر قزوین در حدود ۸۰ مرکز و در استان قزوین نزدیک به ۱۲۵ ویدئو کلوپ موجود است که دارای مجوز می باشند.
این مراکز اقدام به کرایه و فروش محصولات سمعی و بصری می کنند.
وی افزود:  نظارت بر ویدئو کلوپ ها در حال انجام است اما فراوانی تعداد فروشگاه ها در سطح شهر، کمبود نیرو و هزینه های گشت سبب آن شده که توان کنترل صحیح بر این مراکز را نداشته باشیم و به صورت طبیعی از دست متولیان نظارت بر این امر خارج شود.
safe6346999766910 این مسئول تاکید کرد: نظارت و سرکشی از فروشگاه ها در سال چندین بار انجام می شود اما مراکزی که کار خلاف و غیر قانونی انجام می دهند به گونه ای اجناس را ارائه می کنند که قابل ردیابی نیست.
به گونه ای که وقتی گشت به صورت غیر محسوس وارد می شود بعد از اولین فروشگاه، خبر به فروشگاه های دیگر می رسد و آنها مغازه خود را از اجناس و محصولات غیر مجاز پاکسازی می کند.
وی کپی رایت را مختص در کلوپ ها ندانست و ابراز کرد: بیشترین تخلف در سطح فروشگاه هایی است که اکثر آنها فاقد مجوز هستند.
 در حال حاضر این عمل خلاف در اکثر موبایل فروشی ها، کافی نت ها و ویدئو کلوپ ها انجام می شود به گونه ای که گاه  نظارت بر آن ها از عهده ما خارج می شود.
ملاحسنی از برنامه های جدید در سال ۹۳ برای کنترل بیشتر بر فروشگاه ها و ویدئو کلوپ ها خبر داد و گفت: سازمان در حد توان  با هر گونه تخلف برخورد می کند.
در سال جدید نیز طرح های ضربتی برای مقابله با کلوپ های غیر مجاز انجام خواهد شد.
وی در خصوص جمع آوری سیستم های کامپیوتر از داخل فروشگاه ها به عنوان یکی از راه های کم شدن کپی رایت گفت: براساس قانون باید سیستم های کامپیوتری از سطح کلوپ ها جمع آوری شود اما در عمل این قانون امکان پذیر نیست چرا که این مراکز برای کنترل فیلم و مطمئن شدن مشتری ازنوع فیلم خود مجبور به استفاده از سیستم های کامپیوتریهستند.
این طرح به مثابه پاک کردن صورت مساله است.
مسئول واحد سمعی بصری سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اثرات این عمل غیرقانونی را در سطح جامعه اجتناب ناپذیر دانست و خاطر نشان کرد: به طور حتم  بیشترین ضربه از کپی کردن فیلم ها به فرهنگ کشور وارد می شود و ارائه فیلم های مستهجن  که بر حسب قوانین برخورد با آن صورت می گیرد دارای  اثرات سوء خواهد بود.
چرا که نوجوانان و جوانان با دیدن این محصولات غیر قانونی از فرهنگ اصیل خود دور خواهند شد.
  از این رو امیدواریم قانون بیش تر از این به یاری ما بشتابد تا بهتر جلوی اقدامات غیر قانونی گرفته شود.
images33 کپی بدون اجازه مالک حرام است حجت الاسلام ناصر خانلو کارشناس مسائل دینی در گفت وگو با خبرنگار صبح قزوین  تصریح کرد: کپی رایت اگر بدون اجازه صاحب اثر صورت پذیرد اقدامی غیر اخلاقی است.
کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: به ﻟﺤﺎظ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﺷﺮﻋﯽ ﮐﭙﯽ ﻏﯿﺮ ﻣﺠﺎز آﺛﺎر، ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﺣﺮام اﺳﺖ.
از این رو خریداران محصولات فرهنگی باید این نکته را در هنگام خرید مورد توجه قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: راهکار مقابله با این اقدامات ﻓﺮھﻨﮓ ﺳﺎزی ﻣﺴﺘﻤﺮ توسط مسئولان است و باید آنها اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ مسئله ﻧﺎھﻨﺠﺎر ﺑﺮای ﻣﺮدم نشان دهند.
 چه کسی مقصر است؟ بنا بر اطلاعات جمع آوری شده و گفت وگوهای صورت گرفته با تعدادی از مسئولین مرتبط با حوزه توزیع فیلم در شبکه خانگی و نظارت بر عملکرد فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی، آنچه در حال حاضر در ویدئو کلوپ ها و مراکز عرضه انواع فیلم و محصولات سمعی و بصری دیده می شود حکایت از فاجعه ای عمیق در لفافه و پوشش است که با بی نظارتی مسئولان امر در حال ضربه وارد کردن به پیکره فرهنگ استان است.
آنچه در طی بررسی های متعدد مشاهده شد نوعی بی نظمی و پاس مسئولیت در زمین همدیگراست.
به راستی چه کسی مسئول این بی تدبیری هاست؟ روشن است که بخش اعظم مقابله با سرقت ایده در زمینه های فرهنگ و هنر و .
.
.
بر عهده دولت و قوانین اش است ولی ما هم در این بین بی تقصیر نیستیم.
 باید یاد بگیریم که که اگر به دنبال ایرانی مرفه و پیشرفته ایم اول باید با الفبای حقوق مالکیت آشنا باشیم و گرنه دیگر کسی جرات ارائه طرحی نو یا اندیشه ای ناب را ندارد و همه چیز مثل مردابی ساکن باقی می ماند.
چه باید کرد؟ چند پیشنهاد سازنده که اعمال آن می تواند گره گشای این مشکل باشد: دقت در دادن مجوز: مسئولان با کنترل و وسواس در دادن مجوز بی شک به کنترل هر چه بیشتر مجاری مجوز دار کمک شایانی خواهند کرد.
چنانچه مسئول اتحادیه اعلام کرده قزوین با بیست مرکز ارائه محصولات فرهنگی اغنا خواهد شد.
جمع آوری رایانه ها: یکی از ابزار های کپی رایت همین سیستم های رایانه ای است که اگر طبق قانون جمع آوری شود مانع انجام تخلفاتی از قبیل ارائه فیلم در فلش و یا DVD خواهد بود.
سرکشی به صورت نامحسوس و منظم: اگر نهادهای نظارتی به صورت نامحسوس و منظم به مراکز مرتبط با ارائه محصولات مراجعه کنند بی شک سرانجام نتیجه مطلوب حاصل می شود.
جمع آوری سرشاخه های اصلی در استان: این راهکار با هماهنگی متولیان حوزه قضا و نیروی انتظامی باید صورت بگیرد.
حمایت از مراکز بدون تخلف: اگر با طرح های تشویقی از مراکز ارائه محصولات به واقع فرهنگی حمایت جدی شود دیگر مراکز نیز به این سمت گرایش پیدا خواهند کرد.
images-33  هر چند در کنار نظارت بر این اقدامات، لازم است تا صدا و سیما، وزارت ارشاد و .
.
.
هم در روش های خود تجدید نظر کنند چرا که با توجه به تحولاتی که در عرصه نمایش فیلم به وجود آمده و دسترسی به محصولات سینمایی آسان تر از گذشته شده است، نیازمند تدبیری نو برای مقابله با انواع تخلفات در حال انجام است.
 
بی اغراق ایران در مبارزه با نقض قوانین کپی رایت هنوز در ابتدای راهی طولانیست.
تا وقتی که هزینه تفریح ناسالم در جامعه بسیار ارزان تر از تفریحات سالم و مفید است، مطمئناً استقبال از بساط سی دی فروشان غیر مجاز هم بیشتر از قبل می شود.
وقتی با 1000 تومان می توان چندین فیلم را خرید و تماشا کرد، بیان توجه به کپی رایت، حقوق سینماگران و مقابله با تهاجم فرهنگی فقط یک ادعاست.
انتهای پیام/2004/ح

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان